ویژه نامه پلاس۸۱۳۶ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۳۶ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

غول‌های‌فناوری‌در‌مسابقه چــــــــت‌بــــــــــــــاتـــــــــــی

ChatGPT جلوه‌تازه‌ای‌از‌هوش‌مصنوعی

میترا جلیلی
مترجم

هر روز اخبار تازه ای از صنعت فناوری وهوش مصنوعی به گوش می رسد و این بار چت بات هوش مصنوعی ChatGPT به داغ ترین موضوع هوش مصنوعی این روزها تبدیل شده است؛ چت باتی که برخی معتقدند می تواند پایانی برای چندین حرفه ازجمله روزنامه نگاری، حوزه تولید محتوا در سایت ها و شبکه های اجتماعی و همچنین نویسندگان باشد و گواه این ادعا را نیز موفقیت این چت بات در نگارش یکروزه یک کتاب با موضوع اقتصاد در 16فصل و 300صفحه می دانند. البته در مقابل، عده دیگری معتقدند این فناوری هنوز در ابتدای راه قرار دارد. ChatGPT تا آنجا مورد توجه قرار گرفته که غول های فناوری به دنبال ایجاد رقبایی برای آن هستند و گوگل و مایکروسافت این کار را کلید زده اند.

کاربردهای چت بات ChatGPT
چت بات هوش مصنوعی ChatGPT چیست و چه تفاوتی با موتور جست و جو دارد؟ برخی، به اشتباه ChatGPT را با موتورهای جست و جو یکسان می دانند ولی واقعیت این است که موتور جست و جو، با دسترسی به داده‌های موجود روی شبکه اینترنت، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کاربر قرار می دهد اما ChatGPT، توانایی جستجو در اینترنت را ندارد و تنها از اطلاعاتی که برای آموزش، از آن استفاده کرده، بهره می برد به همین دلیل هم  با وجود تلاش توسعه‌دهندگان سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی همچنان امکان خطا وجود دارد.
ChatGPT درواقع نوعی ابزار پردازش زبان طبیعی یا NLP (Natural Language Processing) بر پایه فناوری هوش مصنوعی و نویدبخش سطح جدیدی از ارتباط و تعامل انسان با کامپیوتر است. این چت بات می‌تواند هم به سؤالات کاربر جواب دهد و هم در کارهای روزمره یا علمی مانند نوشتن ایمیل، مقاله، ارائه چکیده از یک متن یا حتی ترجمه به وی کمک کند. این نسل جدید از سیستم‌های هوش مصنوعی می تواند حتی بر اساس آنچه که از پایگاه‌ داده های وسیع ـ از کتاب‌های دیجیتال، نوشته‌های آنلاین و سایر رسانه‌ها ـ آموخته‌، تصاویر و ویدیوهای جدیدی تولید کند. با کمک این چت بات هوش مصنوعی، می توان به حوزه ساخت لوگو وارد شد و حتی از آن خواست که به جای متن، با تصاویر پاسخ شما را بدهد. این چت بات در حوزه ساخت انیمیشن های سه بعدی هم می تواند خوش بدرخشد و با استفاده از زبان های برنامه نویسی، یک انیمیشن ساده را در مدت زمانی کوتاه تولید کند. توسعه بازی‌های کامپیوتری یکی از توانمندی های این چت بات محسوب می شود، طوری که اخیراً یک کودک ۱۱ساله با استفاده از دستورات ChatGPT موفق به ساخت یک بازی شد. آهنگسازی با روبات ChatGPT، کمک به هنرآموزان برای یادگیری موسیقی و همچنین توانایی پاسخ دادن به سؤالات کاربران درباره موسیقی، از دیگر توانمندی های این چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی محسوب می شود. نوشتن کتاب از دیگر توانمندی های این چت بات است. با کمک این چت بات همچنین می توانید به  کدنویسی پرداخته و با پرسیدن سؤال هایی، اشکالاتتان را برطرف کنید. این چت بات همچنین در حوزه بازاریابی موفق عمل کرده است.

تقلب و خبرهای فیک
از آنجا که این چت بات می تواند در عرض چند دقیقه، مقاله بنویسد بسیاری معتقدند که این قابلیت، امکان تقلب در میان دانش آموزان و دانشجویان را بیشتر می کند که همین موضوع مدیران و معلمان را نگران کرده است. برخی هم معتقدند که ChatGPT پایانی برای نوشتن مشق در مدارس خواهد بود و همین موضوع نگرانی هایی به دنبال داشته است چرا که احتمال می رود استفاده مداوم از این فناوری، سبب تحلیل‌ رفتن هوش انسانی شود. ازسوی دیگر ازآنجا‌ که این چت بات به اینترنت متصل نیست و تنها از داده های اطلاعاتی خود استفاده می کند احتمال پاسخ اشتباه  یا حتی بی معنا وجود دارد که یک ضعف بزرگ برای آن محسوب می شود و دانش آموزان و دانشجویان نباید چندان به آن اکتفا کرده و به دنبال تقلب ازاین طریق باشند. ایجاد خبرهای فیک و جعلی توسط این چت بات هم یکی دیگر از نگرانی های موجود است.ChatGPT می تواند سایت های خبری جعلی را در عرض چند دقیقه راه اندازی کند که خود زمینه ساز افزایش سرعت خبرهای جعلی است.

چطور از چت بات استفاده کنیم؟
برای دسترسی به چت بات ChatGPT تنها کافی است در وب‌سایت شرکت OpenAI حساب کاربری ایجاد کنید. پس از آن، ایمیل و شماره تلفن خود را باید ارائه بدهید که کاربران ایرانی می توانند با کمک شماره های مجازی از امکانات این چت بات استفاده کنند. پس از بیان دلیل اصلی خود برای استفاده از خدمات OpenAI  و ورود به حساب کاربری خود می توانید با این چت بات گفت و گو کنید.

 

خطای بزرگ هوش‌مصنوعی گوگل
البته همه اتفاقات به همان خوبی که غول‌های فناوری ادعا می کردند پیش نرفت و با وجود تبلیغات گسترده گوگل برای هوش مصنوعی Bard ، این هوش مصنوعی در نخستین گام های خود، یک اشتباه فاحش داشت که در نتیجه آن، ارزش سهام گوگل، صد میلیارد دلار کاهش یافت. گوگل که می خواست قدرت این هوش مصنوعی را به رخ بکشد، یک آگهی تبلیغاتی توئیتری به Bard اختصاص داد. اما یک اتفاق ناگوار افتاد و این روبات به سؤال یک کودک ۹ ساله درباره اکتشافات تلسکوپ فضایی جیمز وب پاسخ اشتباه داد، درحالی که Bard تأکید داشت جیمز وب، اولین تلسکوپ فضایی بوده که از یک سیاره خارج از منظومه شمسی عکس گرفت، ولی این موضوع مربوط به سال 2004 است و در واقع تلسکوپ بسیار بزرگ اروپایی چنین عکسی را گرفته بود. به دنبال این اشتباه فاحش، سهام آلفابت، شرکت مادر گوگل، بیش از ۷ درصد سقوط  کرد و ارزش بازار این شرکت را ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش داد.

 

جذب یک میلیون کاربر
در 5 روز
از آنجا که این روبات هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد، فعلاً برای عموم رایگان است ولی مطمئناً اوضاع به این منوال باقی نمی ماند.«سم آلتمن»، مدیرعامل شرکت OpenAI با اشاره به محبوبیت بالای ChatGPT، یادآور شد: این روبات هوش مصنوعی که تقریباً غیرممکن برای آن وجود ندارد، موفق شد تنها در ۵ روز بیش از یک میلیون کاربر جذب کند درحالی که جذب این تعداد کاربر برای نتفلیکس، ۴۱ ماه و برای فیس‌بوک و اینستاگرام، دو و نیم ماه زمان برد.همین موضوع نشان از آینده موفق این چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی دارد. وی افزود: ما به دنبال جذب درآمد از این چت بات هستیم ولی هزینه آن بسیار اندک خواهد بود. به تازگی هم یک نسخه پولی از این چت بات با نام ChatGPTپلاس ارائه داده ایم که ماهانه 20 دلار برای آن باید پرداخت شود.

 

طوفان هوش مصنوعی در جهان
چت باتChatGPT آنقدر در دنیا طرفدار پیدا کرده که حالا غول های فناوری جهان به فکر ایجاد رقبایی برای این چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. یکی از این غول های فناوری، مایکروسافت است که یک روز پس از افشای جزئیات چت بات جدید مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل با نام Bard ، از بینگ جدید خود با توانمندی های ChatGPT رونمایی کرد. مایکروسافت می خواهد موتور جستجوی Bing و مرورگر وب Edge خود را ارتقا داده و اطلاعات موجود را افزایش دهد. گفته می شود تصمیم مایکروسافت برای به روز رسانی مرورگر اج، رقابت با مرورگر کروم گوگل را تشدید خواهد کرد. البته مایکروسافت پیش از این نیز علاقه خود را به چت بات هوش مصنوعی ChatGPT نشان داده و سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در این پروژه شرکت OpenAI انجام داده بود. حالا دیگر هر دو شرکت در تلاش برای عرضه محصولات خود به بازار هستند و می توان گفت که مسابقه هوش مصنوعی بین غول های فناوری آغاز شده و احتمالاً طوفانی در جهان رقم خواهد زد. ساتیا نادلا، رئیس مایکروسافت با اعلام راه اندازی بینگ جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، از آغاز این مسابقه خبر داد و با اشاره به اینکه هوش مصنوعی جدید تقریباً هر دسته نرم افزاری را تغییر می دهد، افزود: بینگ جدید، دقیق تر به سؤالات پاسخ می دهد و کاربران همچنین می توانند با روبات چت کنند و سؤالات خود را بپرسند. حالا دیگر پاسخ های متنی بیشتری در سمت راست صفحه جستجو نمایش داده می شود هرچند فعلاً تعداد جستجو برای هر کسی محدود است. همچنین کاربر با پیامی مواجه می شود که می گوید: بینگ از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند، بنابراین ممکن است اشتباهی رخ داده باشد، حتماً حقیقت را بررسی کنید. یوسف مهدی، مدیر ارشد بازاریابی مصرف‌کننده مایکروسافت هم دراین باره گفت: موتور جستجوی بینگ از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند و بر روی نسل جدید «مدل زبان بزرگ» large language model که قدرتمندتر از ChatGPT است، اجرا می‌شود. این روبات چت به کاربران کمک می‌کند تا برای سؤال های خود، پاسخ های مرتبط‌ تر و بروزتری دریافت کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی