زیبــــاترین گــل‌های‌جــــهان در 9 کشـــــــور‌دنیا

آرزو کیهان
مترجم

جذاب‌ترین سفر تفریحی جهان بازدید از باغ‌های گل و گیاه در دنیاست. سفری که در تقویم طبیعت بموقع تنظیم شده باشد، پاداش خیره‌کننده‌ای برایمان به ارمغان می‌آورد. شکوفه‌های بهاری و تابستانی می‌توانند غیرممکن‌‌ترین مقاصد گردشگری را به جذاب‌ترین نقاط توریستی تبدیل کنند، تغییری شگرف که زمینی به رنگ قهوه‌ای و پرگرد و غبار را تبدیل به کارناوالی از رنگ و عطر می‌کند. هم‌اکنون 9 کشور دنیا زیباترین باغ‌های گیاه شناسی جهان را با شگفت‌انگیزترین گل‌ها پرورش می‌دهند و هر ساله پذیرای توریست‌ها از سراسر جهان هستند.

شکوفه‌های بادام در مراکش

شکوفه‌های بادام در روستایی آرام در مراکش رشد می‌کنند، روستایی به نام «بربر» که به ارزش‌های سنتی، آشپزی خانگی و فولکلور بودنش می‌بالد. خانه‌های زیبا و کوچک روستایی با پنجره‌های سفید در میان درختان بلند قرار دارد و عبور چوپان‌ها و بزها از گذرگاه‌ها، همه در بستری از منظره‌ای پوشیده از چمن، مناظر خاص این منطقه در فصل شکوفه‌های بادام است. جشنواره شکوفه‌های بادام معمولاً در هفته دوم فوریه، زمانی که درختان در اوج شکوفایی خود هستند، برپا می‌شود. مسافران مراکش می‌توانند در سفرشان شاهد برنامه‌ها و مراسم سنتی باشند و از غذاهای خوشمزه در این جشنواره بچشند.

ادریسیا در آزور، پرتغال

مجمع الجزایر آزور به دلیل فراوانی گل زیبای ادریسیا در سراسر جهان محبوبیت دارد؛ گل‌هایی بزرگ و پرگلبرگ به رنگ‌های آبی، صورتی، بنفش و سفید. این گل در ماه‌های تابستان زیبایی مناظر ساحلی را دو چندان می‌کند. اکولوژی منحصر به فرد جزایر آتشفشانی این منطقه از نیازهای گیاهان پشتیبانی می‌کند. این گل رؤیایی در واقع بومی جزیره نیست، اما حدود 300 سال پیش از امریکا به پرتغال معرفی شده است. ادریسیا در طول سال‌ها به نمادی از آزور تبدیل شده است و به همین دلیل می‌توانید آن را در جاده‌ها و مسیرهای حاشیه‌ای در هر 9 جزیره اصلی پرتغال مشاهده کنید. گردشگران می‌توانند برای تماشای گل‌ها به جزیره Faial بروند. جاده‌های این جزیره به دلیل پرچین‌های بی‌پایان ادریسیای آبی در مسیرهای ساحلی، «جزیره آبی» نام گرفته است.

درختان جاکاراندا در خیابان‌های پرتوریا

درخت جاکاراندا در واقع یک بومی برزیلی است، اما این درختان با گل‌های ارغوانی به تعداد زیاد در خیابان‌های آفریقای جنوبی دیده می‌شوند آنقدر که چشم بیننده را خیره می‌کنند. گفته می‌شود که درختان جاکاراندا توسط ویلیام نلسون در دهه 1800 به ژوهانسبورگ و شهر پرتوریا آورده شد. پرتوریا به طور خاص دارای چشمگیرترین مناظراز این درختان در دنیاست. ده‌ها هزار جاکاراندا در خیابان‌ها رشد کرده‌اند و همین موضوع سبب شده تا پرتوریا نام مستعار «شهر جاکاراندا» را از آن خود کند، به همین دلیل فضاهای عمومی شامل رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید و حتی یک ایستگاه رادیویی، نام خود را به افتخاراین درختان انتخاب کرده‌اند. از بهترین خیابان‌های جاکاراندایی می‌توان به خیابان Bosman در پرتوریا مرکزی اشاره کرد.

ذخیره‌گاه فنجان طلا دره آنتلوپ،‌کالیفرنیا

گل‌های وحشی با روح آزاد، فرش‌های گسترده‌ای از زرد و نارنجی آفتابی را در طول هفت مایل مسیرهای پیاده ‌روی در منطقه «آنتلوپ ولی» کالیفرنیای امریکا تشکیل می‌دهند. خشخاش که بومی کالیفرنیا است، گل رسمی ایالتی بوده و در سراسر مناظر ساحلی و داخلی آنقدر پربار است که مهاجران اولیه اسپانیایی کالیفرنیا به دلیل رنگ نارنجی غالب این گل، این منطقه را «سرزمین آتش» نامیدند. این گیاهان به نور خورشید حساس‌اند و در آب و هوای نامناسب پژمرده می‌شوند، بنابراین برای دیدن این منظره چک کردن شرایط آب و هوایی و فصل سفر ضروری است.

 

پارک گل آشیکاگا، توچیگی، ژاپن

بر کسی پوشیده نیست که ژاپن، خانه معتبرترین تونل‌ها و سایبان‌های درخت ویستریا است که بعضی از نمونه‌های آن بیش از 150 سال قدمت دارند. از میان تنه‌های پیچ خورده درختان ویستریا، می‌توان از طبیعت آرام، مراقبه‌‌آمیز و منظم فرهنگ و هنر ژاپنی قدردانی کرد. پارک گل آشیکاگا در توچیگی، حدود 80 مایلی شمال توکیو، خانه یکی از خیره کننده‌ترین سایبان‌های ویستریا ژاپن است. این درخت 150 ساله با گستردگی خارق‌العاده 80 متری یکی از 350 گیاه ویستریا در این پارک است. تونل ویستریا در باغ‌های Kawachi Fuji در منطقه کیوشو یکی دیگر از مکان‌های معروف است. هر چه آب و هوا معتدل‌تر باشد، این گیاه زودتر شکوفه می‌کند. هر سال هزاران توریست برای بازدید از این تونل‌های بنفش کیلومترها سفر می‌کنند تا زیباترین تصاویر به یاد ماندنی زندگی‌شان را در کنار درختان ویستریا به یادگار بگیرند.

لوپین اطراف دریاچه
مکنزی، نیوزیلند

مناره‌های مرتفع گل‌های لوپین هر تابستان دریاچه‌ فیروزه‌ای و سواحل رودخانه‌ مکنزی در جزیره جنوبی نیوزیلند را در بر می‌گیرد. جالب توجه است که آنها در واقع یک آفت محیطی هستند. این گل‌ها کمتر از 100 سال پیش به منطقه آورده شدند و از آن زمان به تهدیدی برای اکولوژی منطقه تبدیل شدند. گفتنی است که سال‌هاست این موضوع مطرح شده که لوپین‌ها باید از این منطقه ریشه کن شوند اما تا کنون این کار صورت نگرفته زیرا با گذشت زمان تبدیل به یک جاذبه گردشگری شده است.

اسطوخودوس در پروونس فرانسه

تصویر صومعه روستایی سنانک در پروونس فرانسه که در میان مزارع ارغوانی پر زرق و برق است، شهرت جهانی دارد و نمادی از حومه فرانسه است. قدمت این صومعه به اوایل دهه 1100 می‌رسد، زمانی که خانه راهبان سیسترسین بود و تا به امروز خانه آنها باقی مانده است، نمونه برجسته‌ای از بقای یک شیوه زندگی باستانی. این راهبان هستند که برای کسب درآمد در مزارع اطراف صومعه شروع به تکثیر و برداشت اسطوخودوس کردند و از آن زمان به بعد، ذکاوت تجاری آنها توسط کشاورزان منطقه پذیرفته شد.

شکوفه‌های‌گیلاس
واشنگتن دی سی

هر بهار واشنگتن دی سی امریکا مملو از گل‌هایی به رنگ صورتی می‌شود. بیش از 3000 درخت گیلاس شکوفه می‌دهند که در اوایل دهه 1900 از ژاپن به این کشور آورده شده‌اند. این جشنواره هر سال میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. گردشگران زیادی که به گل وگیاه علاقه‌مندند، از زیبایی خیره‌کننده این درختان لذت می‌برند.

مزرعه گل‌های لاله درهلند
به لطف فصل طولانی بهار و شب‌های خنک کشورهلند - معروف به «گلفروش جهان» - این کشور زیباترین گل‌های لاله را در دشت‌های خود پرورش می‌دهد. از این رو دوستداران لاله این فرصت را دارند تا قبل از برداشت انبوه گل‌ها برای ساعت‌ها در مزارع رنگارنگ دشت‌های پرگل خوش بگذرانند.

جستجو
آرشیو تاریخی