وزیر جهاد کشاورزی خبرداد

صادرات لبنیات و سیب ایرانی به چین

 وزیر جهاد کشاورزی در یک برنامه تلویزیونی با تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهور به چین در حوزه کشاورزی، گفت: لبنیات و سیب ایرانی بزودی به چین صادر می‌شود.
به گزارش ایسنا، سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به امضای سه تفاهمنامه کشاورزی با چین، یکی از تفاهمات انجام شده را صادرات محصول سیب به کشور چین عنوان کرد و گفت: در فاز نخست صادرات حدود ۱۰۰ هزار تن سیب در نظر گرفته شده که در کنار بازار صادراتی‌مان در پاکستان، می‌تواند برای تولید‌کنندگان ما مؤثر واقع شود.
ساداتی‌نژاد دومین حوزه سند همکاری را در زمینه صادرات انواع محصولات لبنی دانست: شرکت‌های ایرانی می‌توانند محصولات خود را به کشور چین صادر کنند. چین یک بازار ۱۰ میلیارد دلاری در حوزه فرآورده‌های لبنی دارد که ۳.۵ میلیارد دلار آن از محصولاتی است که در کشورمان تولید می‌شود.
وی سند سوم را اقدام مشترک در زمینه همکاری‌های کشاورزی بین دو کشور بویژه در حوزه زراعت اعلام کرد.
سامانه سماک، راهی برای جلب اعتماد کشورهای مقصد صادراتی
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دولت سیزدهم، وزارت جهاد کشاورزی پنج محور اساسی را پیگیری کرده‌ که یکی از آنها دیپلماسی غذایی است. ساداتی‌نژاد با اشاره به محدودیت صادرات فلفل دلمه به روسیه در آغاز به کار دولت سیزدهم گفت: با توجه به کیفیت محصولات تولیدی کشور و تلاش برای از دست نرفتن بازارهای صادراتی، سامانه ردیابی و شناسنامه‌دار شدن بسترهای تولید محصولات کشاورزی «سماک» را راه‌اندازی کردیم. در این سامانه، تمام مراحل تولید محصولات کشاورزی ثبت می‌شود که این فرایند در زمینه محصولات صادراتی آغاز شده است. درحال حاضر محصولات گلخانه‌ای مانند خیار، گوجه، فلفل دلمه‌ای و بادمجان شناسنامه تولید دارند. فرایند تولید این محصولات در زمینه نوع آفت‌کش و کود مشخص شده و با توجه به «کدخوان» مندرج در محصول، قابل ردیابی توسط کشور مقصد است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی