قاب تاریخی

29 بهمن قیام مردم تبریز
روز 29 بهمن 1356 از جمله روزهای ماندگار در تاریخ تحولات انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود. در این روز مردم به پاخاسته تبریز در اربعین شهدای 19 دی قم علاوه بر حضور در مساجد و تکایا و برگزاری آیین‌های چهلمین روز شهادت شهدا‌، به‌صورت راهپیمایی‌های بزرگ به خیابان‌ها نیز آمدند و با نثار خون خود‌، راه شهدای قم و راه انقلاب اسلامی را تداوم بخشیدند.

 

حمله به هواپیمای مسافربری و شهادت آیت‌الله فضل‌الله محلاتی

یک فروند هواپیمای اف ـ 27 (فرند شیپ) نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران‌، توسط دو فروند میگ عراقی در نزدیکی‌های شهر اهواز سقوط کرد. آیت‌الله محلاتی و هیأت همراه ایشان‌ که جملگی از نمایندگان وقت مجلس و قضات عالیرتبه دادسرای نظامی بودند، در این سانحه دلخراش به ندای حق لبیک گفتند و شهید شدند. جنگنده‌های شکاری عراق‌، ابتدا به خلبان هواپیما سرهنگ درویش‌، پیشنهاد داده بودند که در صورت فرود در خاک عراق‌، به او و سایر خدمه‌، پناهندگی سیاسی در هر یک از کشورهای آزاد جهان را خواهند داد، اما این افسر شجاع‌، اتخاذ تصمیم نهایی را به آیت‌الله محلاتی واگذار کرد و آیت‌الله‌، شهادت را به اسارت نزد دشمنان بعثی ترجیح دادند و آماده هرگونه حادثه‌ای گردیدند. زمان این رویداد‌، در بحبوحه جنگ (روز اول اسفند 1364) بود. روح شان شاد.

 

میرزای شیرازی
در جمع مجاهدان همراهش در کربلا
۸ اسفند ۱۲۹۸    آيت‌الله محمدتقی شيرازی معروف به ميرزای شيرازی دوم طی فتوايی استخدام يا كار كردن در اداره قيمومت انگليس را در عراق برای مسلمانان حرام اعلام كردند.

 

سالروز شهادت
حاج حسین خرازی
حسین خرازی، در 8 اسفند فرمانده لشکر امام حسین اصفهان در عملیات کربلای 5 به شهادت رسید.

 

تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران
با حکم امام خمینی
دوره نخست شکل‌گیری مجمع سال 1366 ه.ش. تا سال 1368 ه.ش. است که با فرمان حضرت امام خمینی آغاز گردید. در این دوره می‌توان از وجود جنگ تحمیلی و شرایط خاص سیاسی و اجرایی کشور یاد کرد.
 ترکیب اعضای مجمع طی دوره یاد شده بدین شرح است:
الف: فقهای شورای نگهبان
ب: آقایان آیت‌الله خامنه‌ای (رئیس‌جمهور وقت) - هاشمی رفسنجانی (رئیس مجلس وقت) - موسوی اردبیلی (رئیس شورای عالی قضایی) - توسلی - موسوی خوئینی‌ها - میرحسین موسوی (نخست‌وزیر وقت)
ج: مرحوم حجت‌الاسلام سید احمد خمینی (فرزند حضرت امام) برای ارائه گزارش جلسات به حضرت امام

 

حمله بی‌رحمانه و گسترده عراق با سلاح‌های شیمیایی
در روز سوم اسفند عراق برای اولین بار به صورت گسترده از سلاح‌های شیمیایی گاز خردل علیه رزمندگان ایران در منطقه عملیاتی خیبر استفاده کرد.

 

 

تولد پدر فیزیک ایران

استاد دکتر محمود حسابی چهره برجسته علم و فرهنگ معاصر و بنیانگذار فیزیک نوین ایران در سوم اسفند سال ۱۲۸۱ شمسی از پدر و مادری تفرشی در تهران متولد شد. پروفسور محمود حسابی مدارج عالی تحصیلی را بدین شرح طی کرد: لیسانس ادبیات از دانشگاه امریکایی بیروت (1920) در ۱۷ سالگی، مهندسی راه و ساختمان (۱۹۲۲)‪ در ۱۹سالگی، دروس پزشکی از دانشگاه امریکایی بیروت، دانشنامه ریاضی، نجوم و ستاره‌شناسی، دانشنامه بیولوژی (زیست شناسی)، مهندسی برق سال ‪  پاریس، مدرک مهندسی معدن (پاریس)، دکترای فیزیک از دانشگاه سوربن پاریس  (1927).
استاد دکتر حسابی چهار زبان زنده دنیا فرانسه، انگلیسی، آلمانی و عربی را برای و مطالعه و صحبت مورد استفاده قرار می‌داد و همچنین به زبان‌های سانسکریت، یونانی و لاتین، پهلوی، اوستا، ترکی و ایتالیایی اشراف داشت و آن را در تحقیقات علمی خود بخصوص در امر واژه گزینی زبان فارسی به‌کار می‌برد. از مشاغل و اقدامات مهم استاد می‌توان به اولین نقشه‌برداری از راه ساحلی سراسری بنادر میان خلیج فارس، اولین راه تهران به شمشک، ساخت اولین رادیو در کشور، مأموریت خلع ید شرکت ملی نفت انگلیس، اولین رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و وزیر فرهنگ در دولت دکتر محمد مصدق اشاره کرد.
طی سال‌ها تحقیق و مطالعات علمی در دانشگاه‌های معتبر عالم با دانشمندان بزرگ جهان نظیر پروفسور «اینشتین»، «شرودینگر»، «بورن»، «فرمی» و چندین فیزیکدان دیگر و همچنین علمای بزرگ مانند «راسل» و «آندره ژید» همکاری و تبادل نظر داشته و تنها ایرانی شاگرد پروفسور «آلبرت اینشتین» بود.

جستجو
آرشیو تاریخی