ملزومات نگهداری از وسایل نقلیه در منزل

بخش دوم: خودرو

حتماً دفترچه راهنمای استفاده و نگهداری خودروی خود را مطالعه کنید؛ چرا که هر خودرو دستورالعمل نگهداری و استفاده منحصر به فرد خود را دارد و با اطلاع از این موارد، شما تبدیل به مکانیک زبده اتومبیل خود خواهید شد.
فشار باد لاستیک‌ها را حداقل ماهی یک بار چک کنید. میزان فشار باد توصیه شده توسط کمپانی، اکثراً در پشت درپوش درب باک بنزین  یا داخل در صندوق عقب و یا روی ستون وسط (B) سمت راننده نوشته شده است.
روغن موتور خودرو را طبق توصیه سازنده و بموقع تعویض کنید. بهترین روش برای اطلاع از زمان تعویض روغن موتور، کیلومتر کارکرد خودرو و سنجیدن شرایط کارکرد موتور است.
حداقل سالی یک مرتبه قطعات لاستیکی و پلاستیکی خودرو را بازدید کنید. شلنگ‌های آب، سوخت‌رسانی و ترمز حتماً باید بازدید شوند.
به برق خودروی خود اهمیت دهید. از سیم‌هایی که روکش آنها معیوب است به سادگی نگذرید چراکه براحتی می‌توانند یک فاجعه به بار بیاورند.
میزان آب باطری خودرو را چک کنید. به هیچ وجه در هنگام روشن بودن خودرو سرباطری‌ها را جدا نکنید. این کار باعث صدمه دیدن آلترناتور (دینام) و ECU خودرو می‌شود.
حتی در هوای سرد نیز هر ماه یک بار کولر خودرو را روشن کرده و اجازه دهید چند دقیقه کار کند. این کار مانع از ته نشین شدن گاز و مایع خنک کننده و رسوب کردن آن در داخل مجاری سیستم کولر خودرو می‌شود.
به همان اندازه که موتور و سیستم فنی خودرو حائز اهمیت است، نگهداری از بدنه و کابین خودرو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. توصیه می‌شود سالی یک مرتبه خودروی خود را پولیش کنید.
در پایان فصل زمستان، حتماً خودروی خود را زیرشویی کنید؛ بخصوص زیر گلگیرها را. چراکه گل و لای با شن و ماسه و نمک پاشیده شده به روی جاده مخلوط شده و به قسمت‌های زیرین خودرو چسبیده و بسرعت باعث زنگ زدگی و سپس پوسیدگی کف اتومبیل می‌شود.
با روشن شدن چراغ استپ، خودرو را متوقف نموده با نمایندگی تماس بگیرید.
با روشن شدن چراغ انژکتور، خودرو را خاموش نموده و بست باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید اگر چراغ خاموش نشد به نمایندگی مراجعه نمایید.
از روشن کردن کولر در حالت توقف خودداری نمایید.
هیچ دستگاه عیب‌یابی قادر به تنظیم میزان سوخت مصرفی نیست.دستگاه عیب یاب فقط می‌تواند میزان مصرف سوخت بالا یا پایین را نشان دهد و رفع عیب به عهده مکانیک است.
در پژو 206 در صورتی که سرنشین جلو کودک است کیسه هوای سمت شاگرد را توسط سوئیچ غیرفعال کنید.
اگر صدای کوچکی از ماشین می‌شنوید یا قطعه کوچکی را باید عوض کنید بهتر اسـت همین امروز سراغش بروید و مشکل را حل کنید.
تیغه‌های‌ برف‌پاک‌کن مانند اکثر محصولات پلاستیکی یک عمر مفیدی دارند و غالباً بعد از یک زمستان درست و حسابی مانند چیزی کـه امسال پشت سر گذاشتیم باید تعویض شوند.
بررسی باتری اتومبیل کاری اسـت کـه باید بـه طور مرتب انجام دهید تا از میزان شارژ آن خاطرجمعی حاصل کنید.
ممکن اسـت بـه نظر نرسد اما لاستیک‌ها نقش مهمی‌ در عملکرد و امنیت خودروی شـما بازی می‌کند و بـه نوعی پاشنه آشیل ماشین بـه حساب می‌آیند.
تغییرات دما و گرمای شدید می‌تواند روی کارکرد ترمزهای شـما تأثیر بگذارد. بهتر اسـت کـه قبل از آغاز گرما لنت ترمز خود را چک کنید. زمستان می‌تواند بـه هر قسمتی از ماشین نفوذ کند؛ از موتور گرفته تا لوازم ترمز. همۀ اجزای ماشین ممکن اسـت در اثر سرما، باران و یا برف آلوده بـه شن، یخ، آب و نمک شده باشد.
سیستم تهویه ماشین را قبل از آغاز گرما توسط یک متخصص بررسی کنید. ممکن اسـت لازم باشد فیلتر هوای ماشین را تعویض کنید یا شاید گاز کولر نیاز بـه شارژ شدن داشته باشد.

تعویض تسمه تایم
تسمه تایم معمولاً با برخورد پیستون و سوپاپ‌ها دچاره پارگی می‌شود. اگر می‌خواهید از این پارگی و خطرات بعدی آن جلوگیری کنید باید در زمان‌های مناسب به شرح زیر اقدام به تعویض آنها کنید.
پراید: 100000 کیلومتر
رنو مگان: 60000 کیلومتر
هیوندای آوانته: 100000 کیلومتر
ورنا: 65000 کیلومتر
پژوهای پرشیا، 405 و 206: tu5 کیلومتر

 

افزایش دمای موتور خودرو

وظیفه اصلی فیلتر هوا پاک کردن هوای بیرون ماشین است که به داخل ماشین می‌آید و می‌تواند سرنشینان را تحت تأثیر قرار دهد. در بعضی خودروها فیلتر هوا وظیفه تصفیه هوا و مقابله با گرد و خاک را دارند. اما در برخی از ماشین‌ها فیلتر هوا علاوه بر گرد و خاک می‌تواند از ورود هوای نامطبوع و آلاینده‌ها را نیز بگیرد. تعویض این فیلترها هزینه گرانی روی دست شما نمی‌گذارد و می‌توانید هوای درون ماشین تمیزتر کنید. با وجود ماشین‌های جدید که به‌صورت اتومات سوپاپ‌های هیدرولیک را تنظیم می‌کنند، ماشین‌های زیادی وجود دارند که از فیلترهای مکانیکی سوپاپ استفاده می‌کنند. این فیلترها به‌صورت منظم و دوره‌ای به سرویس و پاکسازی نیاز دارند. اگر ماشین شما دارای سوپاپ‌های تنظیم نشده باشند می‌توانند قدرت و بازدهی ماشین را کاهش دهند و در بدترین حالات نیز منجر به خرابی موتور و سوختگی سوپاپ می‌شود. این موتور نیز جزو مهم‌ترین نکات نگهداری خودرو است اما باز بهتر است در صورت امکان از سرویس‌های دوره‌ای کارخانه استفاده کنید.

 

چک کردن روغن ترمز

بررسی روغن ترمز به خاطر پتانسیل جذب رطوبت از اهمیت خاصی برخوردار است. در سیستم‌های ترمز بسته شده نیز این امکان وجود دارد که رطوبت توسط روغن ترمز از محیط اطراف جذب شود. وجود رطوبت با پایین آمدن جوش مایع می‌تواند باعث زنگ خوردگی در تمامی‌سیستم شود. به‌صورت کلی کارخانه‌های سازنده خودرو در چندین نوبت به پاکسازی اثرات تبخیر روغن می‌پردازند. اما اگر این مهم توسط شرکت سازنده انجام نشده بود باید هر سه سال یکبار نسبت به سرویس و پاکسازی این قسمت بپردازید. چک کردن روغن ترمز جز مهم‌ترین نکات نگهداری خودرو است.

 

تعویض روغن گیربکس

بعضی‌ها معتقدند که مایع خنک کننده در ماشین می‌تواند مادام العمر کار کند اما این فکر اشتباه است. خرابی مایع خنک کننده در زمان با عوض شدن دما و تعادل ph این مایع خنک کننده را از حالت عادی خارج می‌سازد و می‌تواند منجر به خرابی موتور یا بخش‌های شود که نیاز به خنک شدن دارند. 65 تا 97 هزار کیلومتر بهترین فاصله زمانی برای تغییر و تعویض مایع خنک کننده است. تغییر مایع خنک کننده باعث می‌شود که تعادل ph به حالت عادی بازگردد. در این صورت می‌تواند سیستم ماشین را نیز خنک نگه دارد. رسیدگی به مایع خنک کننده یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری خودرو است.

 

بررسی لاستیک و چرخ
بررسی لاستیک و چرخ نیز جزو مهم‌ترین نکات نگهداری خودرو است. باید آج لاستیک‌ها و والف‌های ورودی هوا را به‌صورت مداوم مورد بررسی قرار دهید. مخصوصاً اگر در جاهای شلوغ و پرترافیک یا جاده‌های خارج شهر رفت و آمد دارید. بهتر است باد لاستیک را به‌صورت ماهانه چک کنید و درصورت امکان به بالانس چرخ‌ها نیز بپردازید. یکی از نکاتی که باعث خرابی لاستیک‌ها می‌شود چرخاندن درجای فرمان ماشین است.

 

باتری و مهم‌ترین نکات نگهداری خودرو
برای افزایش طول عمر و سلامت باتری، بهتر است از خاموش ماندن باتری برای روز‌های متوالی جلوگیری کنید. اگر برای روز‌های پی در پی قرار است از ماشین‌تان استفاده نکنید. بهتر است هرچند روز یکبار به ماشین سر بزنید و باتری را با استارت زدن فعال کنید. یا اگر قصد رفتن به سفر را بدون ماشین شخصی دارید بهتر است به افراد دیگر خانواده بسپارید تا از خاموش ماندن باتری برای چند روز جلوگیری کنند. در تمام فواصل بخصوص تابستان بهتر است سطح مایع باتری به‌صورت مداوم بررسی شود. در مورد باتری‌های خشک این نکته حائز اهمیت است که این باتری‌ها نیاز به نگهداری خاصی ندارند. وضعیت باتری جزو مهم‌ترین نکات نگهداری خودرو است.

 

 هر ۲۰ هزارکیلومتر شمع خودرو تعویض گردد.
 صافی بنزین و لنت ترمز هر ۱۵ هزارکیلومتر تعویض شود.
 تسمه تایم خودرو هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض گردد.
 روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر ۵ هزار کیلومتر تعویض شود.
 از تمیز کردن فیلتر هوا خودداری کنید زیرا ذرات موجود در آن سرطان زا است.
 از هل دادن خودروهای انژکتوری جهت روشن نمودن خودرو خودداری کنید.
 نصب دزدگیر متفرقه سبب اشکال در سیستم برقی خودرو می‌شود.
 توصیه می‌گردد اولین تعویض روغن در ۲۵۰۰ کیلومتر انجام شود.
 روغن مناسب برای خانواده پژو توتال و ایساکو است؛ در صورتی که از روغن متفرقه استفاده شود در صورت مشاهده عیوب موتوری تعمیر خودرو شامل گارانتی نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی