به دنبال راه‌اندازی رسمی مرکز مبادله ارز و طلا

فروش ارز با کارت ملی متوقف شد

گروه اقتصادی/ با رونمایی رسمی از مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فروش ارز با کارت ملی که پیش از این در صرافی‌های مجاز انجام می‌گرفت متوقف شد؛ چرخه‌ای که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند سبب ایجاد تقاضای کاذب در بازار می‌شود و به نوعی توزیع رانت است. با حذف بازار متشکل ارزی، عرضه ارز سهمیه‌ای که معادل 5 هزاردلار بود متوقف شد و از این پس دلالان نمی‌توانند کنار خیابان ارز بفروشند و عرضه ارز  تنها در بازار مبادله ارزی انجام می‌شود. از این پس بانک مرکزی، ارز برای فروش با کارت ملی در اختیار صرافی‌ها قرار نمی‌دهد. البته صرافی‌ها می‌توانند از منابع داخلی خودشان ارز از مردم بخرند و به آنها بفروشند.

افزایش نرخ ارز کار دولت نیست
به دنبال راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در یک نشست خبری گفت: امیدواریم تدبیر جدید بانک مرکزی تحت عنوان مرکز مبادله ارز و طلا کمک کند تا بخشی از نارسایی‌های سیاست‌های گذشته اصلاح شود و در هفته‌های آینده شاهد بهبود شرایط ارزی کشور باشیم. احسان خاندوزی افزود: دولت نه تنها منفعتی از بالا رفتن نرخ ارز ندارد بلکه ارز نفتی خود را با نرخ نیما برای تأمین کالاهای اساسی ارائه می‌کند. اینکه می‌گویند «افزایش نرخ ارز کار خودشان است» واقعیت ندارد و ما دنبال بازگشت ثبات در بازار ارز هستیم.

نرخ ارز مرکز مبادله، جایگزین بازار آزاد می‌شود
محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی هم روز گذشته در مراسم رونمایی از مرکز مبادله ارز و‌ طلای ایران افزایش نرخ ارز را ناشی از انتظارات تورمی دانست و افزود: برخی سایت‌ها با اهدافی خاص به این موضوع دامن زدند به همین دلیل باید مرکزی را جایگزین بازار آزاد می‌کردیم.
وی با بیان اینکه نرخ بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، تصریح کرد: ما تمام نیازهای خدماتی را شناسایی کردیم و ارز را در سامانه مرکز مبادله ارز و طلا با نرخی که در همین بازار کشف می‌شود تأمین خواهیم‌ کرد و تلاش می‌کنیم ارز مسافر را پشت گیت تحویل بدهیم.
فرزین افزود: در بازار متشکل ارزی، معاملات ساعت 3 بعدازظهر به بعد با نرخ فردا محاسبه می‌شد که جهت‌دهی‌های منفی در بازار و کسب‌وکارها داشت. بازار فردایی و عملیاتی که الان در بازار آزاد انجام می‌شود مورد تأیید ما نیست ولی در قالب ابزار سلف به صورت فردایی، ارز را می‌توانیم بفروشیم.
گفتنی است در اولین روز فعالیت این مرکز، نخستین نرخ مرکز مبادله ارز کشور برای دلار کشف شد که با ریزش شدید نسبت به روزهای گذشته، هر دلار امریکا در این بازار ۴۱ هزار و ۵۴۹ تومان قیمت خورد. همچنین عرضه ۴ میلیون دلار ارز به مقصدهایی نظیر هواپیمایی هما، هواپیمایی سپهران، ارز خدمات درمانی و ارز مورد نیاز دانشجویان دکتری برای تحصیل خارج از کشور در دستور کار قرار گرفت.
توقف عرضه سکه در بورس کالا
امیر هامونی، مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلا هم اعلام کرد از هفته آینده عرضه ربع‌ سکه در بورس کالا متوقف شده و به جای آن از طریق مرکز مبادله ارز و طلا انجام خواهد شد و روش کشف قیمت، شبیه روش حراج قیمتی بورس کالا خواهد بود.۳۰۰ هزار ربع‌ سکه از طریق این مرکز ثبت سفارش و ازطریق بانک‌های عامل عرضه می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی