از امروز با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران

نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود

گروه اقتصادی- محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی از بدو آغاز به کار خود، از برنامه‌هایش برای کنترل نرخ ارز در کشور خبر داد و یکی از این برنامه‌ها را ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران عنوان کرد؛ مرکزی که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، از امروز (دوم اسفندماه) فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز می‌کند و از این پس قیمت ارز بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد. همچنین راه‌اندازی این مرکز عملاً منجر به توقف معاملات دلار و یورو در بازار متشکل ارزی می‌شود. آخرین اطلاعیه مدیریت بازار متشکل معاملات ارزی ایران مبنی بر توقف معاملات دلار و یورو در این بازار تا اطلاع ثانوی، گواه این ادعاست.
نرخ فعلی دلار مورد قبول بانک مرکزی نیست
محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی به دنبال انتشار خبر راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: از این پس تمام نیازهای واقعی کشور در مرکز مبادله ارزی تأمین خواهد شد و عملاً با تشکیل مرکز مبادله‌ ارزی کشور، نرخ ارز با توجه به منابع و مصارف ارزی و عوامل بنیادین کشف خواهد شد. وی تأکید کرد: نرخ ارز و طلا براساس واقعیت‌های اقتصادی کشور تعیین می‌شود.
رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: نرخ فعلی دلار که در بازار وجود دارد مورد قبول بانک مرکزی نیست و قصد داریم در مرکز مبادله ارز و طلای ایران کلیه نیازهای واقعی مردم به ارز را تأمین کنیم و نرخی که در این مرکز شکل می‌گیرد نرخ مرجع برای قیمت‌گذاری است. نرخی که در این مرکز شکل می‌گیرد براساس منابع و مصارف ارزی و متغیرهای بنیادین اقتصاد کلان خواهد بود. تلاش ما این است که این نرخ یک نرخ مناسب خارج از انتظارات و حباب باشد و عرضه‌کنندگان از این منابع ارزی استفاده کنند.
به گفته وی، مرکز مبادله ارز و طلای ایران، دارای چندین تالار معاملاتی و عرضه ارز و طلا خواهد بود که در مرحله نخست تالار ارز خدماتی و تالار حواله مرکز مبادله ایران در آن گشایش می‌یابد و فعالیت آن آغاز خواهد شد.
فرزین افزود: در تالار حواله ارزی این مرکز، منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکت‌های صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان تأمین و جهت فروش به واردکنندگان عرضه می‌شود. همچنین تأمین ارز بابت واردات دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی، همچنان با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بر بستر سامانه نیما ادامه خواهد یافت.
پاسخگویی به نیازهای واقعی ارزی
رئیس‌کل بانک مرکزی یادآورشد: یکی دیگر از بخش‌های مرکز مبادله ارز و طلای ایران، تالار ارز خدماتی است که به منظور پاسخگویی به همه نیازهای واقعی ارزی ایجاد شده است و موضوعاتی همچون ارز درمانی، ارز دانشجویی، ارز مأموریت، ارز مسافرتی، ارز شرکت‌های هواپیمایی داخلی و ارز شرکت‌های ترانزیت زمینی و دریایی را تحت پوشش دارد.
متقاضیان ارز خدماتی می‌توانند با مراجعه به مرکز مبادله ارز و طلای ایران، اقدام به دریافت نیاز واقعی ارزی خود در قالب اسکناس یا حواله ارز کنند. متقاضی باید به تارنمای مربوطه مراجعه و نیاز واقعی ارزی خود را ثبت کند. همچنین اسناد و مدارک مرتبط با هر سرفصل را به منظور بررسی دستگاه اجرایی ذی‌ربط، در سامانه بارگذاری کند. اسناد و مدارک مربوطه توسط دستگاه اجرایی ذی‌ربط ملاحظه و بررسی و پرونده متقاضی به بانک ملی ایران ارجاع داده می‌شود؛ متقاضیان پس از تأیید پرداخت، جهت دریافت حجم ارزی اسکناس یا حواله تأییدشده به شعب منتخب بانک ملی ایران مراجعه می‌کنند و مراتب اطلاع‌رسانی‌ می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی