برای کاهش ساخت و ساز در مناطق پرخطر و تلفات زلزله‌های احتمالی

حــــــــــــــریم گسلی 29 شهر تعیین می‌شود

وقوع زلزله اخیر در خوی و همچنین زمین لرزه قوی در مرز سوریه و ترکیه، این روزها توجه مسئولان را به سمت افزایش ایمنی ساختمان‌ها و تاب‌آوری آنها در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه سوق داده است؛ موضوعی که قطعاً اگر به آن توجه شود می‌تواند از میزان تلفات جانی و مالی در چنین حوادثی بشدت جلوگیری کند. یکی از این راهکارها که این روزها مورد توجه قرار گرفته، مشخص کردن حریم گسل‌های شهرهاست تا با توجه به این موضوع، میزان ساخت و ساز در این حریم‌ها به حداقل برسد.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، این موضوع مورد توجه این مرکز قرار گرفت و رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تدوین حریم گسلی ۹ شهر خبر داد. علی بیت‌اللهی بر ضرورت همراهی سازمان مدیریت بحران برای انجام مطالعات کاهش مخاطرات فرونشست و زلزله، طبق قانون تأکید کرد. وی با یادآوری تعیین حریم گسل 6 شهر تهران، تبریز، مشهد، کرج، زنجان و کرمان در سال‌های گذشته، گفت: حریم گسلی این شهرها در نقشه شهرداری‌ها نشسته و صدور پروانه ساخت بر اساس مطالعات مصوب انجام می‌شود که گام بزرگی در ایمنی و تاب‌آوری شهرها محسوب می‌شود.
به گفته رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، همچنین مصوب شده است تا حریم گسلی 9 شهر سی‌سخت، بم، شیراز، ارومیه، اردبیل، لاهیجان، ساری، قائم‌شهر و گرگان هم تهیه شود که این کار در حال انجام است. بر اساس برنامه‌های تعین شده، حریم‌های گسلی 20 شهر دیگر نیز برای سال‌های آتی تهیه خواهد شد که تمام این اقدامات با حمایت معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.
نصب سامانه‌های به‌روز
از دیگر اقدامات این مرکز، نصب «دستگاه‌های شتاب‌نگار» و «سامانه پاسخ سریع زلزله» به عنوان دو رویداد مهم برای کاهش مخاطرات در کشور بوده است که برنامه نخست در حال اجرا و برنامه بعدی هم در انتظار تأمین منابع مالی است. سامانه پاسخ سریع زمین‌لرزه در شهرها در کنار نصب دستگاه‌های شتاب‌نگار در دستور کار قرار دارد. حدود 800 دستگاه شتاب‌نگار وارد کشور شده که تاکنون 500 مورد نصب شده و 200 دستگاه دیگر هم در حال نصب است.
پیش‌بینی کارشناسان این است که نصب دستگاه‌های شتاب‌نگار و هشدار سریع زلزله، تا 30 درصد تلفات زلزله را برای مثال در شهر تهران کاهش خواهد داد. گفتنی است پیش از این دستگاه‌های شتاب‌نگار در کشور نصب شده است اما موضوع مهم، به‌روز شدن این دستگاه‌ها و نصب دستگاه‌های نسل جدید است. بنابراین دستگاه‌های شتاب‌نگاری که در سال‌های اخیر وارد شده و در حال نصب است دستگاه‌های نسل جدید محسوب می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی