زیـــــپ‌لایـــــــــــــن

پرشی‌همچون یک پرنــــــــده

اگر رؤیای پرواز را در سر داشته‌اید یا دوستدار یک ماجراجویی دلپذیر هستید، زیپ‌لاین می‌تواند بهترین پاسخ برای چنین احساساتی باشد. حرکت بر فراز رودخانه‌های خروشان، عبور از جنگل‌های سرسبز و پرواز بر فراز کوه‌های مرتفع می‌تواند احساسی شگفت‌انگیز و سرشار از هیجان باشد که می‌توان با زیپ‌لاین به آن دست یافت. وقتی با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت با استفاده از یک طناب و قرقره بر بلندای کوه‌ها حرکت می‌کنید درواقع درحال تجربه یکی از ماجراجویانه‌ترین تفریحات هستید. زیپ‌لاین نوعی وسیله تفریحی متشکل از قرقره معلق روی طنابی از جنس فولاد زنگ نزن است که با بهره‌گیری از گرانش زمین، توریست‌ها را از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر در سطح پایین‌تر منتقل می‌کند و تجربه‌ای فراموش نشدنی برای توریست‌ها به ارمغان می‌آورد. امروزه، زیپ‌لاینینگ یک فعالیت رو به رشد در فضای باز با میلیون‌ها شرکت کننده در سراسر جهان است. در این تفریح، سرعت حرکت به هیچ وجه قابل تنظیم نیست و به اختلاف ارتفاع بین نقطه مبدأ و مقصد بستگی دارد. زیپ‌لاین ورزشی مهیج است که افراد با سوار شدن بر آن در اوج آسمان قرار می‌گیرند و از پرواز لذت می‌برند. خوشبختانه امروزه امکان انجام این تفریح هیجان انگیز در نقاط مختلف ایران وجود دارد. قبل از رفتن و لذت بردن از زیپ‌لاین در نقطه‌ای اعم از جنگلی و رودخانه‌ای، نیاز است تا اطلاعاتی در این ارتباط داشته باشید گرچه اغلب توریستهای علاقه‌مند به این تفریح خود در گذشته چنین تجربه‌ای داشته‌اند و هربار خواهان به دست آوردن تجربه‌ای بهتر در نقطه دیگری هستند. باید توجه داشته باشید هنگام زیپ‌لاین لازم است از دو وسیله مهم شامل کلاه ایمنی و دستکش استفاده کنید.

 

نکات مفید برای زیپ‌لاینینگ
زیپ‌لاین یک ورزش آدرنالین ساز است و در عین حال یک تفریح پر هیجان، اما برای جلوگیری از آسیب دیدگی در این تفریح باید با دقت به راهنماهای خود گوش دهید. اگر قصد دارید در فصل تابستان زیپ‌لاین بزنید، استفاده از کرم ضد آفتاب توصیه می‌شود. می توانید یک دوربین قابل نصب برای ثبت تجربه زیپ‌لاینینگ خود به همراه داشته باشید.

بهترین زمان برای زیپ‌لاینینگ
در بیشتر مکان‌ها، زیپ‌لاین یک فعالیت در تمام طول سال است که می‌توان در هر فصل، حتی در زمستان، از آن لذت برد. با این حال توصیه می‌شود ظهرها از زیپ‌لاین پرهیز کنید، زیرا نور مستقیم خورشید ممکن است مانع از لذت بردن از مناظر و محیط اطرافتان شود.

 

بهترین نقاط زیپ‌لاین در ایران

پل معلق مشگین شهر در اردبیل از رشته کوه‌های زاگرس
 نمک آبرود شهرکی در مسیر چالوس – تنکابن
کویر ورزنه اصفهان که با نام بیابان خارا هم شناخته می‌شود
 کوه عینالی یکی از مناطق مهم گردشگری شهر تبریز
 دریاچه شورابیل یکی از جاذبه‌‌های طبیعی شهرستان اردبیل
چالیدره طرقبه مشهد که در کنار دریاچه سد چالیدره قرار دارد
 پل معلق و زیپ‌لاین و تله‌کابین رامسر
 زیپ‌لاین کماندو تهران
 زیپ‌لاین برج میلاد تهران
 زیپ‌لاین توچال تهران
 پیست اسکی پولادکف سپیدان
 زیپ‌لاین دراک شیراز
 دهکده گردشگری رایان نطنز
 باغ جوان اصفهان
 سرزمین موج‌های خروشان مشهد
 کویر دروازه قرآن یکی از کویرهای منحصر به فرد استان یزد

جستجو
آرشیو تاریخی