در شب اول جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟

از حمایت وزیر ارشاد تا غافلگیری تماشاگران در بخش موسیقی پاپ

سرویس فرهنگی - سی وهشتمین جشنواره موسیقی فجر عصر جمعه ۲۸ بهمن ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و با اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران در تالار وحدت آغاز شد.
در نخستین شب این رویداد، تالار وحدت ابتدا میزبان ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان بود که این اجرا به زلزله‌زدگان خوی، سوریه و ترکیه تقدیم شد. در ادامه برنامه‌های شب اول جشنواره، تالار وحدت میزبان دوئت جَز ویولن و پیانو از کشور مجارستان بود.

تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حمایت از هنرمندان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تماشای اجرای ارکستر ملی ایران در تالار وحدت بار دیگر بر حمایت از هنرمندان برای انجام برنامه‌های موسیقایی تأکید کرد و گفت: نه تنها مانعی برای برنامه‌های موسیقی نداریم، بلکه مشوق هنرمندان برای حضور پرقدرت آنان در سالن‌های موسیقی هستیم.
محمدمهدی اسماعیلی همچنین به تنوع بالا در موسیقی ایرانی اشاره کرد و افزود: از برنامه‌های مهم ما در این عرصه برای سال آینده، حمایت از هنرمندان نواحی مختلف در اجرای موسیقی محلی‌شان خواهد بود. اسماعیلی بر ایجاد همکاری حداکثری با هنرمندان برای اجرای کنسرت تأکید و ابراز کرد: در دوره جدید هدف ما در وزارت فرهنگ، گفت‌و‌گو با هنرمندان و حل مشکلات از این طریق است. اجراهای زنده موسیقی پیش از جشنواره آغاز شده و تلاش می‌کنیم آن تعطیلی‌های چند ماهه را در ماه‌های آینده جبران کنیم.

وزیر امور خارجه: از اجرای آثار هنرمندان در خارج از کشور حمایت می‌کنیم
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشور نیز پس از تماشای اجرای ارکستر ملی ایران، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: این اجرا، کار ارزشمند و فاخری در عرصه موسیقی کشور بود و من از هنرمندانی که سهم و نقش بارزی در آن داشتند، سپاسگزارم.
وی با اشاره به اهمیت هنر موسیقی در روابط کشورها، اعلام کرد: در وزارت امور خارجه آمادگی کامل داریم هر یک از آثار خلق شده هنرمندان ایرانی را در هر جای جهان که امکان داشته باشد معرفی و زمینه اجرای آن را برای جهانیان فراهم کنیم.

بخش پاپ و غافلگیری تماشاگران
بخش پاپ جشنواره موسیقی در شب اول با شور و حرارت زیادی شروع شد. آرون افشار اولین خواننده‌ای بود که روی صحنه رفت و خیلی پرنفس و آماده ظاهر شد. نکته قابل توجه این کنسرت آمادگی بسیار خوب ارکستر با خواننده بود که همان تیم قبلی آرون افشار را تشکیل می‌داد و صمیمیت میان آنها بارها در طول اجرای برنامه دیده شد.نکته دیگر این کنسرت تلاش برای شاد کردن فضا بود. در این برنامه اکثر آهنگ‌های محبوب و پرطرفدار خواننده اجرا شد و مخاطبان هم همراهی خوب و منظمی با این قطعات داشتند.
سینا شعبانخانی، خواننده آرام و کم حاشیه موسیقی پاپ کشورمان دومین اجرای صحنه‌ای شب اول جشنواره سی و هشتم فجر را با استقبال زیادی به پایان رساند. باوجود آنکه تصور می‌شد این اجرا، زیر سایه کنسرت اول قرار بگیرد ولی شدت شادی کنسرت شعبانخانی به اندازه‌ای بود که اجرای او غافلگیری بزرگ جشنواره سی و هشتم در بخش پاپ بود.شعبانخانی در این اجرا، علاوه بر اینکه تحرک فوق‌العاده‌ای از خود نشان داد و موفق شد تقریباً تمام سالن را با خود همراه کند آهنگ‌های درستی را انتخاب کرد. آهنگ‌هایی که در این کنسرت اجرا شد، بجز یک قطعه که به تازگی آن را خوانده، از میان آثار معروف این خواننده انتخاب شده بود که همین مهندسی درست تأثیر بزرگی در همراهی مخاطبان با قطعات اجرا شده در این کنسرت داشت.
جشنواره سی و هشتم خیلی زود در بخش پاپ غافلگیری خود را رونمایی کرد و باید دید این غافلگیری در شب‌های دیگر به چه شکلی ادامه پیدا می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی