رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی:

گوشت از نیمه دوم اسفندماه ارزان می‌شود

میترا جلیلی / این روزها اخباری از فروش گوشت گوسفندی با قیمت هر کیلوگرم بیش از 500 هزار تومان به گوش می‌رسد؛ موضوعی که ازسوی دست اندرکاران حوزه گوشت ازجمله رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی و مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار تهران تکذیب شد.
علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تکذیب ادعاهایی مبنی بر وجود قیمت‌های فضایی گوشت گوسفندی در بازار به «ایران» گفت: در بازار خرده‌فروشی، قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی به طور میانگین 350 هزارتومان است و خبری از قیمت 500 هزار تومانی نیست. اما اگر کسی سلیقه خاصی دارد و می‌خواهد بخش خاصی از گوشت گوسفند را خریداری کند، مسلماً باید بهای آن را نیز بپردازد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود اقدامات مختلف، بازار گوشت آرام نمی‌گیرد و همچنان شاهد تلاطم در آن هستیم، گفت: دولت اقداماتی ازجمله واردات گوشت منجمد و همچنین گوشت گرم انجام داده، اما میزان این واردات چندان چشمگیر نبوده و نتوانسته است بازار را کنترل کند.
ملکی، بسته بودن راه‌ها و وضعیت و شرایط جوی نامناسب و همچنین یخبندان مسیرها از سمت آسیای میانه و تأخیر کامیون‌ها در رساندن گوشت وارداتی به مرزها را یکی دیگر از دلایل بروز مشکلاتی در بازار گوشت و التهاب آن دانست.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی همچنین یادآورشد: سال گذشته به دلیل خشکسالی‌های مکرر و افزایش قیمت نهاده‌های دامی، بسیاری از دام‌های مولد ذبح شدند به گونه‌ای که اکنون بازار دام ما تا حدود زیادی تهی شده است و این موضوع اکنون که در روزهای پایانی سال به سر می‌بریم، به طور مستقیم بر بازار گوشت تأثیر گذاشته است.
ملکی همچنین گفت: هر سال در ماه‌های تیر و مرداد، بخشی از گوشت مورد نیاز کشور ذخیره‌سازی می‌شود و درحال حاضر هم امور پشتیبانی دام، این ذخیره استراتژیک را در تمام استان‌ها به بازار تزریق کرده ولی میزان آن به حدی نبوده است که بتواند بازار را کنترل کند.
وی با اشاره به اینکه برای شب عید و همزمانی آن با ماه رمضان میزان تقاضای گوشت بالا می‌رود و به این موضوع توجه ویژه داریم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی به ما قول داده است که تا نیمه اسفند ماه تزریق گوشت گوسفندی منجمد و گرم وارداتی به بازار، با جدیت انجام شود تا بازار گوشت در اسفند و فروردین ماه 1402 آرام بماند و قیمت‌ها هم پایین‌تر بیاید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی