بارش برف در چهارمحال و بختیاری رکورد 30 ساله را شکست

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری: تلفات نداشتیم، اکثر راه‌ها باز اما تردد مشکل است

زهره افشار – بعد از چندین سال خشکسالی، بارش فراگیر برف در هفته گذشته جلوه خاصی به کشور داد و بیشتر استان‌ها را سپید پوش کرد. برفی که در برخی استان‌ها مانند چهارمحال و بختیاری رکورد 30 ساله را شکست و ارتفاع آن در برخی نقاط این استان از جمله گردنه چری به حدود 8 متر رسید.
در هفته گذشته بارش سنگین برف در چهارمحال و بختیاری با وجود هشدار قرمز هواشناسی، فراتر از انتظار بود و در شهرها ارتفاع برف به 2.5 متر و در روستاهای واقع در ارتفاعات این استان به 2 تا 3 برابر این میزان رسید. بسیاری از روستاهای استان زیر برف مدفون و راه‌های ارتباطی بیش از 200 روستا مسدود شد. روز شنبه با وجود گذشت 48 ساعت از عادی شدن شرایط جوی مردم شهرها و روستاهای این استان همچنان با مشکلات تردد در خیابان‌ها و معابر دست و پنجه نرم می‌کردند و انتقال مایحتاج اولیه به برخی روستاها با چالش‌هایی روبه‌رو بود. «خسرو کیانی» مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: بارش سنگین برف در استان، رکورد 30 سال گذشته را شکست و در بازدید هوایی از استان یک دست سپید پوش بود و بسیاری از روستاها زیر پوشش برف مدفون شده بودند.
وی با تأکید بر اینکه هیچ تلفاتی بابت برف سنگین و بهمن در چهار محال و بختیاری نداشتیم، افزود: با آرام شدن شرایط جوی از روز جمعه بازگشایی راه‌های راتباطی استان سرعت گرفته و تعداد راه‌های مسدود روستایی از 200 راه ارتباطی به تعداد انگشتان دست رسیده است. در استان مشکلی بابت تأمین مایحتاج مردم بجز انتقال آن به برخی روستاها نداریم و در هیچ نقطه‌ای قطعی آب، برق یا گاز نداشته‌ایم.
کیانی تصریح کرد: حضور وزیر کشور موجب تسریع در امور شد و علاوه بر بسیج همه امکانات و تجهیزات راهداری همه دستگاه‌های امدادرسان داخل استان، بیش از 35 دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری از استان‌های دیگر برای برف روبی به کمک آمدند. «غلامعلی حیدری» معاون هماهنگی امور عمرانی چهارمحال و بختیاری گفت: هرچند معابر شهری تاحدودی بازگشایی شده اما برف سنگین مشکلاتی را برای تردد مردم رقم زده است. با توجه به حجم برف، با برف روبی صورت گرفته با عرض کم، فقط امکان حرکت یک خودرو در خیابان‌های شهری کوهرنگ وجود دارد که این مسأله تردد را به سختی میسر می‌کند. شرایط برای کمک گرفتن از بالگردها فراهم شده اما برای انتقال مایحتاج و امدادرسانی به روستاها محدودیت داریم. تردد خودرو‌های معمولی در راه‌های دسترسی روستاها، با وجود بازگشایی، امکان پذیر نیست.
وی از مردم خواست از سفرهای غیرضروری بویژه به منطقه کوهرنگ خودداری کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی