با حضور رؤسای جمهور ایران و چین صورت گرفت

امضای 20 تفاهمنامه اقتصادی با چین

۲۰ سند همکاری میان مقامات عالیرتبه ایران و چین در حضور آیت الله دکتر ابراهیم رئیسی و شی‌ جین پینگ رئیس جمهور چین به امضا رسید.
به گزارش تسنیم، وزیر امور اقتصادی و دارایی  در این مراسم گفت: تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا شده میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین است.
احسان خاندوزی افزود: در سفرهای دوجانبه رئیس‌جمهور به کشورهای شریک تجاری ایران، سفر به پکن دومین سفر مهم در دولت سیزدهم بعد از سفر سال گذشته آیت‌الله رئیسی به مسکو است که در ادامه سیاست توسعه روابط راهبردی با شرکای اقتصادی بزرگ آسیایی و منطقه‌ای صورت گرفت. با توجه به نقش وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان طرف ایرانی در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، تلاش‌هایی انجام دادیم تا بتوانیم برکات اقتصادی بیشتری را نصیب ایران کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اقداماتی که این‌ وزارتخانه انجام داده است تا دیدار رؤسای‌جمهور ایران و چین، نقطه عطف تاریخ‌ساز در روابط دو کشور باشد، گفت: زمینه نهایی شدن 20 تفاهمنامه عملیاتی برای اجرایی شدن سند همکاری 25 ساله ایران و چین در رفت‌وآمدهای بین هیأت‌های دو کشور فراهم شد. همچنین هیأت‌های دو کشور درباره طرح‌های مشترک همکاری به توافق رسیدند که در این سفر رسماً امضا و نهایی شد.
وی با اشاره به تعریف پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری ایران و چین ابراز کرد: با توجه به اینکه چین از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران است و کشورمان می‌تواند منابع ارزی قابل‌توجهی از قبال صادرات به دست آورد، این تعاملات فرصت مناسبی است تا از ظرفیت فناوری و تکنولوژی چین در پروژه‌های اولویت‌دار استفاده کنیم که فهرست پروژه‌ها در این مورد نهایی شده است.
در حوزه مناسبات بانکی و تعاملات ارزی و رفع برخی مشکلات گمرکی بین دو کشور هم توافقاتی انجام شده است و امیدواریم با تأیید آنها در این سفر توسط مقامات عالی دو کشور، شاهد تسریع و تسهیل مراودات باشیم. مجموعه این اقدامات کنار اراده دو دولت عملاً نشان داد با وجود تداوم فشارهای تحریمی، نه‌ تنها روابط ما با چین کاهش نداشته است بلکه شاهد ارتقای روابط اقتصادی دو کشور و افزایش برکات اقتصادی آن هستیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی