سفر ‌خلاقیــــت کودکـــــان را رشد می‌دهد

رها منفرد
مترجم

مسافرت فواید بی‌شماری برای کودکان دارد، تجربه فرهنگ‌های مختلف، چشیدن مزه‌های تازه، دیدن مناظر جذاب و ماجراجویی، ازجمله مزایای سفر برای کودکان است.
سفر می‌تواند اشتیاق به جست و جو و کشف را در کودکان افزایش دهد و نقشی حیاتی برای رشد و پرورش ذهنی کودک داشته باشد. جالب است بدانید که مسافرت رشد زبانی را حتی در دوران نوزادی تقویت می‌کند.
مسافرت با کودکان در هر سنی دلهره‌آور به نظر می‌رسد، اما کارشناسان معتقدند سفر به طور قابل توجهی مهارت‌های ارتباطی آنان را تقویت و کمک می‌کند تا با دیگران احساس همدلی داشته باشند. سفر به کودکان یاد می‌دهد پتانسیل همزیستی بیشتری به دست آورند و یاد بگیرند چطور می‌توان با هر فرهنگ، زبان و زیستگاهی متفاوت، زندگی جالبی داشت.
سریع‌ترین زمان رشد مغز در کودکان 5 سال ابتدایی زندگی است، از این‌رو سفر حتی در ماه‌های ابتدایی زندگی به یادگیری زبان آنها کمک می‌کند. وقتی در حال قدم زدن در خیابان‌های یک محله از شهر یا کشوری دیگر هستید و دست کودک‌تان را در دست دارید، فرزند شما بخشی از زندگی روزمره را نظاره گر خواهد بود که تازگی داد و با محله‌ای که شما در آن زندگی می‌کنید متفاوت است.
سفر، همچنین یک فرصت آموزشی است. دیدن بخش‌های مختلف جهان و درک فرهنگ‌های دیگر تجربه‌ای غنی است. کودکان در سفر، همه چیز را مثل یک بازی و تفریح با تقویت خلاقیت و تخیل می‌آموزند و ذهنشان فعال‌تر از همیشه است. درنهایت این رشد سبب تقویت مهارت‌های اجتماعی و عاطفی در آنان می‌شود.
سفر کودکان را در معرض سناریوهای جدیدی قرار می‌دهد؛ آنان غذاهای جدید را کشف می‌کنند و با افرادی روبه‌رو می‌شوند که به زبانی متفاوت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. چنین رویدادهایی تحول آفرین است و باورهای آنها را دستخوش تغییر خواهد کرد.
برای افزایش درک بچه‌ها در سفر، راه‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از Google Earth، آنان را تشویق کنید تا نقاط دیدنی خاص و مکان‌های مختلف را روی نقشه کشف کنند. چنین فعالیت‌هایی از رشد مهارت‌های فرزندان شما حمایت می‌کند. همچنین، یادگیری حتی اندکی از زبان محلی، جنبه‌هایی از فرهنگ منطقه‌ای دیگر را برایشان روشن کند. دانستن کمی از زبان محلی سبب می‌شود از فرصت‌های یادگیری بیشتری برخوردار شوند.
می توانید از الگوی ذهن پرسشگر استفاده کنید. با پرسیدن و پاسخ دادن به سؤالات کودکان، اطلاعات‌شان را افزایش می‌دهید و به آنها کمک می‌کنید تا تفکر خلاق داشته باشند.
بزرگ‌ترین‌فایده‌سفر‌در‌کودکی،
انعطاف‌پذیری است
تحقیقات نشان داده سفر تأثیر مثبتی بر سلامت روحی و جسمی و همچنین ارتباطات خانوادگی دارد. از طریق سفر، کودکان با مسئولیت‌هایی مانند خواندن نقشه، یافتن جاهایی مثل موزه برای بازدید و تصمیم گرفتن برای زمان و مکان غذا خوردن، آشنا می‌شوند و همزمان کودکان و والدین با هم مهارت‌های جدیدی می‌آموزند. این مهارت‌ها در هنگام بزرگسالی به آنان کمک می‌کند راحت‌تر با مکان‌های جدید هماهنگ شوند. بزرگ‌ترین فایده سفر در سنین پایین، ایجاد انعطاف‌پذیری در کودکان است، مهارتی که در تمام عمر با خود خواهند داشت. تجربه‌های مختلف در سفر، تحمل آنان را در برابر ناملایمات افزایش می‌دهد. همچنین به آنان کمک می‌کند تا بهتر با دوستان خود ارتباط برقرار کنند. کودکانی که سفر کرده‌اند، نسبت به کودکانی که سفر نکرده‌اند، در بزرگسالی، در برابر مشکلات و چالش‌های زندگی قوی‌تر عمل کنند.
سفر کردن فرصت‌هایی به مراتب بیشتر و متنوع‌تر برای کودک فراهم می‌کند؛ فرصت‌هایی که در حالت عادی در مدرسه به وجود نمی‌آید. شهروند جهانی بودن در دنیای امروزی حیاتی است. در دنیایی که فرصت‌ها بزودی می‌گذرند، آشنایی با سایر فرهنگ‌ها مزیت بزرگی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی