کدام چمدان را بــــرای فرزند خود بخریــــــــم؟

هم‌چمـــدان،‌هم صنـــدلی و هــم اسبــــــاب‌بازی‌کــــودکـــــانه راضیه خوئینی سفر با کودکان به وسایل مناسب و برنامه‌ریزی‌ دقیق‌تر نیاز دارد. علاوه بر برداشتن لباس‌ و کفش بایدًو بزرگسالان مشابه است، اما با اندازه و ویژگی‌های کودک از نظر قد و وزن باید سازگار باشد؛ بنابراین باید مقاوم‌تر، کوچک‌تر و با طرح‌های شاد و جذاب‌تر باشد تا بچه‌ها آن را به‌عنوان یک دوست جدانشدنی از خود بپذیرند. نکته: همیشه حواس‌تان به چمدان بچه‌ها باشد تا آن را جایی جا نگذارند یا به سرقت نرود.

مزایای خرید چمدان کودک
حمل چمدان به بچه‌ها استقلال بخشیده و آنها را نسبت به وسایل خود مسئولیت‌پذیر می‌کند. گذشته از این، فضایی اضافی و کاربردی به شمار می‌آید؛ چراکه هرکس چمدان خود را حمل می‌کند و می‌توانید لوازم بیشتری بردارید.
بچه‌ها معمولاً عاشق تصاویر و رنگ‌های چشم‌نواز چمدان‌ها هستند و آنها را از خود جدا نمی‌کنند. چمدان‌های کودک اغلب در اندازه و استحکام مناسب تولید می‌شود؛ به راحتی قابل حمل و برای قد و جثه بچه‌ها مناسب‌اند و نسبت به ضربات مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. امروزه با وجود نوآوری‌های فراوان شاهد چمدان‌های اسکوتری، مدل چرخ دستی و انواع دیگر اسباب‌بازی هستیم. نکته: مراقب باشید که چمدان بچه‌ها را زیاد پر و سنگین نکنید؛ پس بهتر است برخی وسایل‌شان را در چمدان خودتان بگذارید.

انواع چمدان‌ کودکانه
چمدان‌های چهارچرخ، دوچرخ و گاهی سه چرخ: حمل چمدان‌های بزرگ و سنگین‌ در صورتی‌ که چهار چرخ داشته باشند، آسان‌تر می‌شود. برای وزن‌های سبک‌تر، دوچرخ کافی است؛ زیرا در حالت ایستاده یا کج حمل می‌شوند. اغلب چمدان‌ها با چهار یا دو چرخ تولید می‌شود، ولی مدل‌های سه چرخ هم وجود دارد. آنچه درباره چرخ‌ها مهم است، اطمینان از استحکام و روان بودن آنهاست.

انواع چمدان بر اساس جنس
برخی چمدان‌ها سفت و سخت بوده و در برابر ضربات مقاوم‌ترند، اما انعطاف‌پذیری کمتری دارند.
برخی چمدان‌های نیمه سفت از جنس‌های محکم و با دوام با روکش پارچه‌ای تهیه شده و ترکیبی از مقاومت و انعطاف‌پذیری را فراهم می‌آورند. چمدان‌های نرم، معمولاً از پارچه یا چرم ساخته می‌شوند که سبک‌ترند؛ اما دوام کمتری داشته و راحت آسیب می‌بینند.

کوله پشتی مسافرتی
این کوله‌ها برای سفرهای کوتاه‌تر طراحی شده و ظرفیت کمتری دارند تا سبک باشند و کودکان بتوانند راحت آنها را حمل کنند.
در کل انتخاب چمدان کودک به نیازهای شما و فرزندتان، سن وسال، جنسیت و شخصیت او بستگی دارد. از عوامل تأثیرگذار دیگر نوع سفر و کوتاه و بلند بودن آن است.

چمدان چندکاره
از طرح‌های بسیار جذابی که امسال مورد استقبال کودکان قرار گرفته، چمدان‌هایی با چهار چرخ است. کودکان در لحظات کسالت بار انتظار در فرودگاه می‌توانند روی آن بنشینند یا از آن مانند اسکوتر سواری بگیرند. این مدل همچنین دارای‌ بندی چندمنظوره است که به والدین امکان می‌دهد کودکان خسته را بُکسل کنند. همچنین به‌دلیل داشتن حداقل ابعاد (21*32*47 سانتی متری) و‌ بندی معمولی، می‌توان آن را به راحتی حمل کرد. این چمدان از جنس پلاستیک سخت و سبک ساخته شده است.

چمدان چرخدار با قابلیت تبدیل به کوله پشتی
یکی دیگر از چمدان‌های برگزیده کودکان، کابینی کوچک و ظریف است که برای هر نوع سفر ایده‌آل و دارای 2 چرخ است که کودک بدون کوچکترین تلاش آن را حمل می‌کند و به لطف بندهای شانه‌ای، به کوله پشتی تبدیل می‌شود. در این مدل جایی برای عروسک‌ها اختصاص داده شده تا فرزندتان یک همسفر دوست‌داشتنی داشته باشد.
این محصول از جنس پلی‌استر تهیه شده که باعث استحکام و مقاومت در برابر سایش می‌شود؛ دارای وزن یک کیلوگرمی و گنجایش 33 لیتری که برای نگهداری لباس‌های کودکان در طول سفر عالی است.

چمدان مسافرتی مانند تابلوی نقاشی
مدل دیگر، چمدانی است که به خاطر نقاشی‌های باورنکردنی از حیوانات، پر از رنگ و شفافیت بوده و کوچولوها را حسابی جذب می‌کند. نقش‌های کارتونی مختلفی از آن مانند پنگوئن، ببر، کوسه، سگ و اسب شاخدار در بازارها به چشم می‌خورد. این چمدان سبک 1.5 کیلوگرمی دارای پوسته‌ای انعطاف‌پذیر، بادوام و مقاوم با دو چرخ پلی‌اورتان است. از آنجا که دارای یک دسته کششی است و به‌دلیل گنجایش 17 لیتری آن کودک می‌تواند لباس‌ها، کتاب‌ها، عروسک‌ها و اسباب بازی‌های خود را به سفر ببرد.

چمدان با کیف کالسکه‌ای
از دیگر مدل‌های جدید که عمدتاً از مواد پلاستیکی و پلی‌استر ساخته شده‌اند، چمدانی براق همراه با یک کیف کالسکه‌ای است؛ این چمدان دارای 2 محفظه است که یکی با بند و دیگری با زیپ بسته می‌شود. مواد پلی‌کربنات استفاده شده برای ساخت آن، سنگینی بیشتری را نسبت به مدل‌های دیگر ایجاد کرده، طوری که 2.2 کیلوگرم وزن دارد؛ اما در برابر ضربات مقاوم‌تر است.
این مدل 30 لیتر ظرفیت دارد و با توجه به چرخ‎‌های آن، مصرف‌کنندگان مشکلی با وزن و حمل آن ندارند.

معیارهای خرید
اندازه مناسب: اگر نمی‌خواهید چمدان فرزندتان به باری اضافی و دردسر تبدیل شود، باید به سن و وزن کودک توجه کنید تا انتخابی سازگار با ویژگی‌هایش داشته باشید.
علاوه بر انتخاب ابعاد متناسب با قد و وزن کودک و سبکی، باید طراحی‌های زیبا داشته باشد تا توجه بچه را جلب کند و آن را دوست داشته باشد.
فضای کافی: اگر می‌خواهید فرزندتان در جمع‌آوری چمدان به شما کمک کند و برای این کار مستقل بار بیاید و درعین حال همه چیز مرتب باشد، چمدانی با فضاهای جداگانه که دارای جیب‌ها یا محفظه‌های زیاد است، بخرید.
می‌توانید لباس‌های زیر، کفش‌ یا کیف و لوازم بهداشتی او را در محفظه‌های جداگانه قرار بدهید. حتی می‌توانید از کیسه‌های زیپ‌دار یا بندخور برای جداکردن وسایل کثیف از تمیز استفاده کنید. هر چه جیب‌ها و تفکیک‌ها بیشتر باشد، سازماندهی وسایل کودک بهتر و راحت‌تر می‌شود.
 
باز و بسته شدن راحت چمدان
هنگام مسافرت، چه با چمدان کودک و چه با هر چمدان دیگر، بسته‌بندی ایمن ضروری است.
بدون شک چمدان‌های زیپی برای کوچولوها راحت‌ترین است؛ اما امن‌ترین نیست، بنابراین استفاده از قفل را فراموش نکنید.

طرح‌های زیبا؛ یک ضرورت
رنگ‌ها و طراحی‌های متنوع یکی از مهم‌ترین معیارها درباره چمدان کودک است؛ اگر چمدان زیبا و باب میل او نباشد، دیگر تمایلی به حملش نخواهد داشت و در نهایت والدین به دردسر افتاده و خرید چمدان را هدر دادن پول و وقت می‌دانند.
 
چگونه چمدان ببندیم؟
آماده کردن چمدان کودک نباید انرژی زیادی بگیرد و خسته‌کننده شود؛ بهتر است از فرزندتان کمک بگیرید و او را تشویق کنید تا در سازماندهی سفر مشارکت کند. پس این اقدامات را انجام دهید: ابتدا به کودک خود بگویید که باید چمدانش را با هم ببندید، سپس آن را کاملاً باز روی یک سطح صاف بگذارید. سپس، تعداد لباس‌های مورد نیاز را تخمین بزنید. لباس‌های کوچک‌تر را در جیب‌های چمدان قرار دهید تا لابه لای دیگر رخت‌ها گم نشود. لباس‌ها را تا حد امکان کوچک‌تر تا زده یا رول کنید تا در فضا صرفه‌جویی شود. سپس سایر اقلام، مانند کیسه لوازم بهداشتی و در نهایت کتاب و اسباب بازی‌ها را جاسازی کنید. مطمئن شوید که چیزی را فراموش نکرده‌اید و سپس چمدان را ببندید. گیره‌ها، زیپ و سایر سیستم‌های بسته شدن را به درستی چک کنید تا در چمدان باز نشود.
 
لوازم ضروری در چمدان کودک
قبل از خرید و انتخاب مدل چمدان برای کوچولوی خود، باید بدانید چه لوازمی را می‌خواهید به سفر ببرید. اصولاً هنگام مسافرت با کودکان، بردن برخی لوازم ضروری است و دوراندیشی نیاز دارد از جمله لباس‌ها. درباره بچه‌ها بسیاری از موارد غیرقابل پیش‌بینی است، مثلاً لباس‌هایشان که اغلب کثیف می‌شود و باید سردی و گرمی احتمالی هوا را نیز در نظر گرفت؛ اما لباس خواب و راحتی، کفش اضافی و دمپایی هم جایگاه خاص خود را دارد.
مدارکی مانند شناسنامه، کارت شناسایی، مدارک پزشکی، کارت پول، دفترچه سوابق خانوادگی یا پاسپورت از مهم‌ترین‌ موارد هستند. از دیگر موارد مفید کیت لوازم بهداشتی شامل (شانه، دستمال مرطوب، ضدآفتاب، مسواک و کرم مرطوب کننده)، کمک‌های اولیه، شامل جعبه حاوی باند، گازاستریل، دافع حشرات یا پمادهای ترمیم کننده زخم هستند.
نکته جالب اینکه کودکان علاقه‌مندند اسباب بازی‌ها، کتاب‌ها یا وسایل الکترونیکی خود را برای سرگرمی در چمدان بگذارند که باید فکری هم برای جاسازی آنها کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی