ویژه نامه پلاس۸۱۲۷ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۲۷ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۸

وحــش‌گــشت یا ســافاری

وحش گشت یا سافاری نوعی سفر گردشگری است که با هدف دیدن، تهیه فیلم و عکس از حیات وحش از زاویه نزدیک انجام می‌شود. در این سفر پرماجرا توریست‌ها درحالی که سوار بر خودروی مجهز هستند وارد پارک‌های حیات وحش و زیستگاه حیوانات شده و از نزدیک آنها را مشاهده می‌کنند. به طور سنتی و تاریخی، معمولاً از وحش گشت به‌عنوان تورهای بیابان‌گردی و دشت‌ گردی در آفریقا یاد می‌شود و بنیان‌گذاران غربی این تورها برای نامیدن‌شان از کلمه safari استفاده کرده‌اند که از کلمه safari در زبان ساحلی گرفته ‌شده و از ریشه «سَفَر» در زبان عربی است که در زبان سواحلی و بیشتر زبان‌های اروپا «سافاری» تلفظ می‌شود.

آرزو کیهان
مترجم

سافاری چیست؟
سافاری یک راه هیجان انگیز و پرماجرا برای دیدن «حیات وحش واقعی» است، زیرا به شما امکان می‌دهد انواع حیوانات را در زیستگاه طبیعی خود مشاهده کنید. درواقع رفتن به یک سافاری، یک تجربه واقعی از دیدن زندگی حیات وحش است.
سافاری می‌تواند شامل پیاده روی در بیابان، رانندگی با وسایل نقلیه یا پرواز با هواپیماهای سبک باشد. هدف از تور سافاری این است که به شما این امکان را بدهد تا از نزدیک مناظر زیبا و حیوانات را مشاهده کنید.برخی از نمونه‌ها عبارتند از سافاری‌های مهاجرت حیوانات، پرنده نگری و سافاری‌های عکاسی. طول یک تور سافاری از یک تا چند هفته است و گاهی اوقات به دو ماه  می‌رسد.

سافاری زمینی و کمپینگ
سافاری زمینی کمپینگ برای مسافرانی است که خواهان به‌دست آوردن تجربه در دل طبیعت هستند و به روشن کردن آتش در طبیعت و کمپینگ و تماشای مناظر خیره کننده علاقه‌مندند. در طول این سفر، توریست‌ها در چادرهای بوم‌گردی با گنبدی بزرگ که به اندازه کافی جادار است، اقامت می‌کنند. دراکثر سافاری‌های کمپینگ وسایل اولیه استراحت شامل تشک خواب وجود دارد و شما فقط باید کیسه خواب، بالش و حوله خود را به همراه داشته باشید. کمپینگ‌های آفریقایی ساده و راحتند و جالب آنکه بیشتر آنها دوش آب گرم دارند. درسافاری‌های مجهز که برای مسافران در نظر گرفته شده، شرایط راحت‌تر بوده و به جای چادر، مسافران دراقامتگاه کوچک، خانه‌های ییلاقی، کلبه‌های سنتی و حتی هتل استراحت خواهند کرد؛ تجربه‌ای که مسافران در این نوع از توریسم به دست می‌آورند باورنکردنی است.

تور سافاری لژچیست؟
سافاری لژ به توریست‌ها این امکان را می‌دهد که در مدت زمان کوتاه تری به حیات وحش دسترسی داشته باشند. بنابراین اقامتگاهشان نزدیک به حیات وحش واقع شده و دسترسی به بیشتر اقامتگاه‌ها از طریق هوا یا زمین امکان پذیر است و مسافران زمان بیشتری برای حضور در حیات وحش  دارند. کیفیت اقامتگاه‌ها  با توجه به بودجه مسافران متفاوت خواهد بود.

تور سافاری چادری سیار
در سافاری‌های سیار، چادر مسافران به گونه‌ای طراحی شده که تأثیر کمتری بر محیط زیست داشته باشد. چادرها برای محل اقامت مسافران برپا می‌شود و پس از خروج از محل برچیده خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که رد پای انسان در محیط زیست باقی نمی‌ماند. راهنماها وسایل نقلیه پشتیبانی را جلوتر از مسافران با خود می‌برند و کمپ موقت را برپا می‌کنند. در این سفر مسافران، تنها چمدان خود را به همراه داشته و منتظر سرو شام هستند.

کمپ‌های لوکس چادری
برخی از چادرها به‌صورت کمپ‌های لوکس است که شامل چادرهای جادار با تخت‌های راحت و با کیفیت بوده و سرآشپزهای تمام وقت، وعده‌های غذایی گردشگران را آماده می‌کنند و راهنمای مشخصی برای سازماندهی و نگهداری کمپ وجود دارد.
چند کمپ دائمی چادری وجود دارد که به‌صورت فصلی در مناطق پر از حیات وحش برای بهترین تجربه عکاسی و بازدید از حیوانات برپا می‌شود. پس از پایان فصل، این چادرها برچیده شده و برای تماشای بعدی به منطقه دیگری منتقل می‌شود.

یک روز معمولی در سفر سافاری
چگونه است
یک برنامه روتین و معمول در سافاری به این صورت است: باید صبح زود از خواب بیدارشوید و پس از صرف یک نوشیدنی گرم و صبحانه‌ای سبک، خود را برای حرکت آماده کنید. پاداش شما در ابتدای روز هوای خنک و طراوت بخش صبحگاهی با تماشای طبیعت خواهد بود.
عکاسی و تماشای حیوانات صبحگاهی می‌تواند بین 2 تا 3 ساعت طول بکشد. قبل از بازگشت به اردوگاه برای ناهار یا لذت بردن از یک پیک نیک در میان بوته‌ها، استراحت کوتاهی خواهید داشت و پس از بازگشت هنگام بعد از ظهر می‌توانید در فعالیت‌هایی چون قایقرانی، تماشای پرندگان یا رفتینگ شرکت کنید. شب هنگام آشپزها شام را آماده می‌کنند و مسافران می‌توانند در کنار آتش از صحبت با هم سفران خود لذت ببرند.
اما این برنامه بسته به نوع فعالیت و هدف از سفر، طرح‌ریزی می‌شود، پس ممکن است برنامه متفاوتی در نظر گرفته شود. در هر صورت، صبح زود بیدار شدن یا بیدار شدن برای دیدن طلوع خورشید، در اکثر سافاری‌ها جزو برنامه است.

سافاری در ایران
در ایران نیز سافاری وجود دارد و مناطقی  برای انجام این گردشگری در نظر گرفته شده است. در این نوع از توریسم که اغلب در مناطق کویری ایران صورت می‌گیرد، گردشگران می‌توانند با استفاده از خودروهای شاسی بلند یا کرایه موتورهای 4 چرخ از تپه‌های پر فراز و نشیب عبور کرده و از دیدن حیات وحش این مناطق لذت ببرند، به طور مثال دیدن گربه سان کاراکال در کویر کاراکال یکی از جذاب‌ترین توریسم‌های تفریحی در یزد به شمار می‌رود. از دیگر مناطق سافاری در ایران می‌توان به سافاری در کویر مرنجاب، کویر ابوزید آباد در کاشان، کویر ریگ زرین در بیابان‌های نائین، پارس سافاری کیش، کویر مرنجاب، کویر ورزنه اصفهان با حیات وحش متنوع و کویر مصر در اصفهان نام برد. در ایران این تورها اغلب با تورلیدرهای ماهر انجام می‌شود تا گردشگران کمتر دچار حادثه شده یا گم نشوند.
صصصصصبهترین سافاری‌ها متعلق به آفریقاست که به دو بخش جنوبی و شرقی تقسیم شده است. آفریقای جنوبی شامل کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زامبیا، زیمبابوه، نامیبیا، مالاوی و موزامبیک است. شرق آفریقا شامل کشورهای کنیا، تانزانیا، اوگاندا و روانداست. این دو منطقه اصلی برای تعطیلات سافاری در آفریقا هستند؛ هر منطقه، مناظر، تجربیات و جاذبه‌های حیات وحش متفاوتی را ارائه می‌دهد.
این دو کشور دارای مناظر بی‌نقص کارت پستالی از دشت‌های پر از درختان اقاقیا گرفته تا محل مهاجرت حیوانات وحشی است. مهاجرت سالانه میلیون‌ها حیوان که بین ماسای مارا و سرنگتی اتفاق می‌افتد، هر سال هزاران توریست را به این کشور می‌کشاند.
در حالی که کنیا و تانزانیا کشورهای برتر در تورهای سافاری حیات وحش شرق آفریقا هستند، اوگاندا و رواندا جاذبه‌های خاص خود را دارند زیرا به خاطر گوریل‌های کوهستانی وحشی شناخته می‌شوند. جمهوری دموکراتیک کنگو، اوگاندا و رواندا، تنها مکان‌هایی هستند که می‌توانید گوریل‌های کوهستانی را در زیستگاه طبیعی خود مشاهده کنید.
ردیابی گوریل‌های کوهستانی هیجان انگیز و بسیار ارزشمند است، تجربه رو در رو شدن با یک گوریل بزرگ پشت نقره‌ای واقعاً فراموش نشدنی است. یکی دیگر از جاذبه‌های اصلی تور سافاری در شرق آفریقا، پیاده روی در بلندترین کوه آفریقا در تانزانیا، کوه کلیمانجارو است. تانزانیا و کنیا دارای سواحل زیبا و جزایر بکربرای استراحت در ساحل و غواصی هستند. ماه‌های زمستانی از ژوئن تا اکتبر بهترین زمان بازدید از حیات وحش و سافاری در آفریقاست. بهترین زمان تماشای حیات وحش زمانی است که گله‌های شکار در طول روز در ساوانای خشک چرا می‌کنند. در حالی که چاله‌های آبیاری و بستر رودخانه‌ها جاذبه اصلی در غروب خورشید است.
زمستان همچنین بهترین زمان برای دیدن و تجربه مهاجرت حیوانات وحشی در منطقه حفاظت شده MASAI MARA در آفریقاست.
در ماه‌های تابستان، از نوامبر تا مارس، بوته‌ها با پوشش گیاهی سرسبز تغییر شکل می‌دهند. آسمان آفریقا پس‌زمینه‌ای از ابرهای تیره رعد و برق را به نمایش می‌گذارد. بنابراین، حیات وحش برای چرندگان جوان پرانرژی ایده آل است. در این فصل علاقه‌مندن به پرندگان می‌توانند مهاجرت پرندگان را مشاهده کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی