بیشترین سیمرغ‌های چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به «غریب» رسید

مجید صالحی خودروی تارایش را به مردم خوی تقدیم کرد محمد‌حسین لطیفی جایزه‌اش را به مردم کردستان اهدا کرد

گروه فرهنگی- چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به ایستگاه پایانی خود رسید و با معرفی بهترین‌های سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ دفتر این دوره از جشنواره هم بسته شد.
رکوردشکنی «غریب»
در مراسم اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، فیلم سینمایی «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی، به نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا، بیشترین تعداد سیمرغ‌ را به خود اختصاص داد. دو فیلم «شماره ده» و «سینما متروپل» به لحاظ تعداد سیمرغ در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
فیلم سینمایی «غریب» سیمرغ‌ شهید سلیمانی و جایزه ویژه هیأت داوران در بخش مقاومت بین‌الملل را کسب کرد و برای بهترین طراحی صحنه، بهترین بازیگر نقش اول زن و جلوه‌های ویژه میدانی و چهره‌پردازی هم سیمرغ گرفت. همچنین جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به محمدحسین لطیفی برای فیلم سینمایی «غریب» اهدا شد. محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم «غریب» بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: «به حرمت زحمتی که شهید بروجردی برای خطه کردستان کشید، این جایزه را به همه مردم خوب کردستان تقدیم می‌کنم.»
«سینما متروپل» و امیدواری کارگردانش
«سینما متروپل» برای بهترین فیلم و کارگردانی سیمرغ گرفت. محمدعلی باشه‌آهنگر پس از دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی درباره زلزله خوی نیز نکاتی را بیان کرد و گفت: «وقتی آبادان گرفتار جنگ بود، آذربایجانی‌های عزیز مثل مهدی و حمید باکری‌ به ما کمک کردند، الان آذربایجان گرفتار زلزله است؛ من چیزی بجز این جایزه ندارم که تقدیم کنم. امیدوارم زنده باشم و درباره قفقاز فیلم بسازم.»
«اتاقک گلی» ضمن دریافت جایزه ویژه هیأت داوران و جایزه شهردار تهران، سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را مال خود کرد.
سیمرغ بلورین جایزه دبیر جشنواره به «گل‌های باوارده» به تهیه‌کنندکی سعید سعدی اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی نیز به «بچه زرنگ» رسید.
جوانان شگفتی‌ساز
پردیس پورعابدینی برای بازی در فیلم سینمایی «غریب» سیمرغ بهترین نقش اول زن را گرفت و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سارا حاتمی بازیگر جوان فیلم «کت چرمی» اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد دو برنده داشت که سیمرغ اول به مجید صالحی برای بازی در فیلم «شماره 10» و دومین سیمرغ به علی نصیریان برای فیلم «هفت بهار نارنج» اهدا شد.
مجید صالحی پس از دریافت سیمرغ، به مردم خوی و سوریه و ترکیه تسلیت گفت و اظهار داشت: «خودمان را مالک ندانیم همه برای ایرانیم و همه هموطن هستیم. من ماشین ندارم و ماشینم را در دوران کرونا فروختم و به مردم کمک کردم. ماشین تارا را که هدیه دادند دوباره به هادی حجازی‌فر می‌سپارم که برای مردم خوی تقدیم کند. جایزه‌ام را هم به احترام همه مادران و زنان و دختران کشور به دخترم می‌دهم.»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به بازیگری جوان به نام سجاد بابایی برای بازی در فیلم «استاد» اهدا شد. این بخش علاوه بر این، سه دیپلم افتخار داشت: اولین دیپلم افتخار به هومن برق‌نورد برای فیلم «سینما متروپل» رسید، فرهاد قائمیان برای فیلم «غریب» و پژمان جمشیدی برای فیلم «یادگار جنوب» دیپلم افتخار گرفتند.
دیگر جوایز جشنواره
بخش فیلم اولی‌ها دو دیپلم افتخار داشت که اولین دیپلم افتخار به لیلی عاج برای کارگردانی فیلم «سرهنگ ثریا» و دومین دیپلم افتخار به بابک خواجه پاشا برای فیلم «در آغوش درخت» اهدا شد. همچنین سیمرغ بلورین «جایزه گوهرشاد» که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تدارک دیده شده بود (برای فیلمسازان زن و فیلمسازانی که برای تکریم زن فیلم می‌سازند) به لیلی عاج کارگردان «سرهنگ ثریا» تقدیم شد.
در ادامه، سیمرغ بهترین تدوین به میثم مولایی برای فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟»، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به علیرضا زرین دست برای «سینما متروپل»، سیمرغ بهترین موسیقی متن به مسعود سخاوت‌دوست برای «عطرآلود» و «شماره ۱۰»، سیمرغ بهترین صدابرداری به امیر نوبخت و علیرضا علویان برای «یادگار جنوب»، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به بابک خواجه پاشا برای «در آغوش درخت»، سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به شهرام خلج برای «غریب» و «شماره 10»، سیمرغ بهترین طراحی لباس به سارا سمیعی برای فیلم «یادگار جنوب»، سیمرغ بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای «شماره۱۰» و «غریب» و سیمرغ بلورین بخش جلوه‌های ویژه بصری به حسن ایزدی برای «گل‌های باوارده» اهدا شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی