گفت‌و‌گو با یک فعال و کارشناس‌گردشگری و سافاری

از‌آبان تا پایان سال،‌بهترین زمان سافاری‌در‌ایران است

رامین نوری، فعال و کارشناس گردشگری در پاسخ به خبرنگار روزنامه ایران درباره ظرفیت گردشگری سافاری در ایران می‌گوید: در حال حاضر سافاری در ایران در کویرها انجام می‌شود. ایران هم دارای مناطق کویری بی‌شماری است، اما بعضی از این کویرها امکانات رفاهی کافی  برای توریست‌ها ندارد، گرچه همه کویرهای ایران قابلیت سافاری را دارد که می‌توان به‌مناطقی چون کویر ریگ زرین، کویرهای دیگر همچون لوت، مرنجاب و ورزنه نزدیک به اصفهان که در نزدیکی تالاب گاوخونی قرار دارد اشاره کرد، اما همه آنها قابلیت کمپینگ و وسایل لازم برای سافاری را ندارند. دکویر کاراکال تنها به‌خاطر گربه وحشی کاراکال شهرت یافته و نام خود را از این حیوان بومی گرفته است، یا مثلاً در کویر مرکزی و خارتوران ما در سافاری انتظار دیدن پلنگ و یوزپلنگ را هم داریم به همین دلیل برخی از گردشگران برای دیدن این گونه‌های جانوری به سافاری می‌روند. این کارشناس گردشگری، بهترین زمان برای سافاری در ایران را از ماه آبان تا پایان سال که دمای هوا کاهش می‌یابد عنوان کرد.

حتماً و فقط با تور به سافاری بروید
نوری در ادامه گفت‌و‌گو در پاسخ به سؤال خبرنگار که آیا می‌توان سافاری را به‌تنهایی انجام داد تأکید می‌کند: توصیه می‌شود که سافاری با تورلیدرهایی که به مناطق کویر و شرایط خاص آن آشنایی دارند انجام شود زیرا در غیر این‌صورت می‌تواند خطرناک باشد. سافاری‌ها اغلب با موتورها و ماشین‌های سافاری مخصوص توسط تورها انجام می‌شود و برخی نیز با خودروهای شخصی خود را به مناطق گردشگری رسانده و از آن به بعد از خودروهای مخصوص سافاری تور به همراه لیدر استفاده می‌کنند.

سافاری در ایران پیشرفت نداشته
رامین نوری می‌گوید: در حال حاضر سافاری ایران گردشگران خارجی را پذیراست اما تعداد توریست‌ها در این زمینه بسیار کم است زیرا قابلیت‌ها و امکانات رفاهی برای توریست‌ها در تمام کویرها فراهم نیست. امید داریم سازمان گردشگری توجه بیشتری به این مقوله داشته باشد. به وضوح می‌توان گفت که ما در ایران نتوانسته‌ایم همچون کشورهای دیگر مثل آفریقا که به گردشگری سافاری شهرت دارند، پیشرفت کافی داشته باشیم. این موضوع البته به دلایل متفاوتی مرتبط است. نخستین تفاوت در تعداد حیات وحش است، به‌طور مثال در سافاری آفریقا گردشگران می‌توانند با تعداد بالای حیوانات در مدت زمانی کوتاه روبه‌رو شوند و از نزدیک این حیوانات را ببینند، اما در ایران اگر هدف دیدن یک پلنگ یا یوزپلنگ باشد، باید هفته‌ها وقت گذاشت تا بتوان آنها را از نزدیک مشاهده کرد. دلیل دیگر به خاطر کمبود امکانات در کمپ‌های اختصاصی است زیرا سافاری نیاز به تجهیزات لازم دارد. آخرین مشکل کمبود کارشناسان و لیدرهای متخصص در زمینه سافاری است تا بتوانند هرچه بهتر گردشگران را در زیستگاه حیات وحش هدایت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی