آیا می‌خواهید یک رئیس عالی باشید؟

دست از این بیش از حد مؤدب بودن بردارید!

آرزو کیهان
مترجم

همه مدیران دوست دارند تا در چشم کارکنانشان بهترین باشند و همواره مورد تحسین و تأیید آنها قرار بگیرند اما براستی چه کسانی می‌توانند بهترین مدیران باشند.
به عقیده یک کارشناس مدیریت و رهبری که به برخی از بزرگترین شرکت‌های فناوری سیلیکون‌ولی مشاوره می‌دهد، امروز سبک متمایزی از مدیریت مورد بحث است که می‌تواند علاوه بر تأثیرگذاری بر کارکنان آنها را به بهترین مدیران تبدیل کند.
رفتار هر رئیس بر بهره‌وری کارمندانش تأثیر می‌گذارد و رفتار او می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. ما یک‌سوم از زندگی خود را با کارمندان و همکاران‌مان می‌گذرانیم، پس چرا سعی نکنیم محیطی را ایجاد کنیم که به تفریح و بهره‌وری کمک کند. همه نمی‌دانند که چگونه رئیسی خوب باشند، اما مدیران موفق متوجه شده‌اند که برای تشویق و ایجاد انگیزه در کارکنان چه چیزی لازم است.
این کارشناس معتقد است رئیس عالی کسی است که بتواند در عین مؤدب بودن صادق و رک با کارمندانش سخن بگوید و به عبارتی به صورت رادیکال صریح باشد. با این حال به نظر می‌رسد صادق بودن و صریح سخن گفتن می‌تواند برای خیلی از رؤسا سخت باشد زیرا در برخی شرایط مجبور است با کارمندان خود سخنانی بگوید که شاید به مذاقشان خوش نیاید.

آسان‌گیری چاره کار نیست
اکثر مدیران بر این باورند که آسان گرفتن بر کارمندان می‌تواند نوک پیکان انتقاد را از بین ببرد، اما این چاره کار نیست. یک مدیر عالی از کارمند خود سؤال می‌کند که مشکل از کجاست و خاطرنشان می‌کند که به او کمک خواهد کرد تا آن مشکل را برطرف کند. از این رو بهتر است به عنوان یک مدیر کارآمد پیشقدم باشید.

مثبت باشید
اگر می‌خواهید انتقادی را مطرح کنید، علامت سؤال قرار ندهید. به عبارت دیگر، جملاتی مانند «مطمئن نیستم» یا «شاید این‌طور باشد» نگویید. مثبت و محکم خواسته خود را مطرح کنید. اگر از کارمند خود نقدی انجام می‌دهید پیگیر باشید که در گذر زمان آن نقد برطرف شده و تغییری در روند کاری صورت گرفته است.

همراه باشید
مسئولی باحال باشید. کسی که با اعضای تیم خود زمانی هرچند کوتاه وقت می‌گذراند و با آنها گفت‌و‌گو می‌کند، می‌تواند اثرگذار باشد اما به عنوان یک رئیس باید بدانید مرزهای خاصی هم باید وجود داشته باشد. شما به عنوان یک رئیس نمی‌توانید رفیق همه باشید و با همه احساس صمیمیت کنید، در این مقام بزرگ‌ترین و ارزشی‌ترین کاری که می‌توانید برای هم‌تیمی‌های خود ارائه دهید دوستی صمیمانه نیست بلکه کمک به توسعه حرفه آنهاست.
صبر کنید اما تا زمانی که دیر نشود. مردم از ارائه اخبار بد متنفرند. آنها از ایده صدمه زدن به احساسات دیگران متنفرند. پس صبر می‌کنند و صبر می‌کنند. اگر چیزی را دیدید که باید در کارمندتان اصلاح شود، همین الان آن را انجام دهید. با او گفت‌و‌گو کنید، بسیار مهم است که اجازه ندهید عادت‌های بد شکل بگیرد. در غیر این صورت ممکن است خیلی دیر شده باشد و با ادامه عادت‌های بد شرایط کاری وخیم‌تر شود. به عبارتی به عنوان رئیس زودتر به اشتباهات کارمندتان اشاره کنید تا بتواند با تغییر رویه شغلش را نجات دهد.

نظرتان را درباره کارشان بیان کنید
کارکنان به بازخورد دائمی در مورد اینکه چقدر انتظارات رئیس‌شان را برآورده می‌کنند نیاز دارند. به آنها کمک کنید بفهمند که چه زمانی کارشان را خوب انجام می‌دهند و وقتی توقع شما را برآورده نمی‌‌کنند، ارتباط برقرار و موضوع را گوشزد کنید.

به کارمندان خود اهمیت دهید
کارمندان می‌خواهند احساس کنند که در سطح شخصی به آنها اهمیت می‌دهند. یک رئیس عالی وقت صرف می‌کند تا در مورد زندگی شخصی یک کارمند و اینکه وقتی سر کار نیست چه می‌کند سؤال بپرسد و نشان دهد که اوضاع کارمندش برای وی هم مهم است. وقتی رئیس به سرگرمی‌ها، خانواده یا سایر علایق آنها علاقه نشان می‌دهد، کارمندان احساس ارزشمندی می‌کنند.

تجمیع نیروهای کارآمد
یک رئیس بزرگ می‌داند که چگونه نیروها را جمع کند و همه آنها را با وحدت و در یک جهت هدایت کند. رؤسای بزرگ مهارت‌های رهبری تیم خوبی دارند که باعث توسعه تیم می‌شود.

به عملکرد خوب پاداش دهید
کارکنان به قصد انجام کار خوب به سر کار می‌روند و باید برای برآوردن و فراتر رفتن از الزامات شغلی پاداش دریافت کنند. یک استراتژی کارآمد این است به کارمندانی که بیش از دیگران فعال هستند و مجریان خوبی به شمار می‌آیند پاداش داده شود، پس آنها را شناسایی کرده و به هدف تأیید نحوه کارکردنشان به آنها پاداش دهید.

چطور رئیسی هستید؟
همه کارمندان با هدف کسب درآمد و انجام وظایف درست به سر کار می‌روند اما به خاطر داشته باشید شما به عنوان یک رئیس عالی می‌توانید در بهینه‌سازی شیوه کار کردن آنها بسیار مؤثر عمل کنید و تیمی حرفه‌ای بسازید که خروجی شگفت‌انگیزی داشته باشد. رعایت برخی اصول اولیه به عنوان یک رئیس عالی می‌تواند در افزایش راندمان کاری کارساز باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی