سوغاتـــــی‌هایـــــــ ممنوعـــه

آنچه باید درباره خرید صدف‌ها مرجان‌ها و چرم در برخی‌کشورها بدانید

خرید سوغاتی‌های جذاب به منظور یادآوری خاطرات خوش سفر، سنتی دیرینه و زیباست؛ آنقدر که بخش مهمی از فرهنگ گردشگری در جهان به شمار می‌آید. صنایع دستی، صدف‌ها، گلدان‌ها و هر آنچه که یادآور گشت وگذار ما در شهرها و کشورهای دیگر است تا دوباره ما را برای یک ماجراجویی تازه بی‌تاب ‌کند. علاوه بر این، برخی اقلام مخصوص به مکان خود بوده و نمی‌توان آن را در دیار خود یافت و اگر هم باشد، احتمالاً قیمتی نجومی دارد. اما مراقب باشید! زیرا همه اجناس برای خرید یا فروش در خارج از کشور مجاز نیست.

سوغاتی‌های پرخطر
در مناطق توریستی، خرید وفروش سوغاتی، بخش مهمی از اقتصاد محلی را تأمین می‌کند. در ساحل، در غرفه‌های بازار یا در فروشگاه‌ها و خلاصه در هرجا، شاهد رقابت عرضه کنندگان انواع محصولات مناسب برای سوغاتی به منظور جذب گردشگران و ترغیب آنها به خرید هستیم. اما این خود گردشگر است که باید مسئولیت اشیایی را که حمل می‌کند، بپذیرد؛ زیرا تخلف در این زمینه بسته به قوانین هر کشور، مجازات‌های سنگینی در پی خواهد داشت.

مراقب گونه‌های حفاظت شده باشید
در سراسر جهان، بیش از 33000 گونه گیاهی و جانوری توسط کنوانسیون واشنگتن درخصوص تجارت بین‌المللی گونه‌ها (CITES) محافظت می‌شود. واردات این گونه‌ها و فرآورده‌های آنها به‌طور کلی ممنوع است و یا در مواردی استثنایی نیاز به مجوزهای خاصی دارد. این در حالی است که  تاجران محلی در اکثر کشورها به این قوانین و مشکلاتی که در گمرک گریبانگیر مسافران خواهد شد، اهمیت چندانی نمی‌دهند. مسافران باید در زمان عزیمت از مقامات مربوطه پرس وجو کنند؛ چراکه مسئولیت کامل وارد کردن و بردن هر نوع کالا برعهده شماست و ناآگاهی بهانه خوبی برای نادیده گرفتن قانون نیست.

چه چیزهایی نخریم، چه
چیزهایی بخریم
وارد کردن یا بردن برخی محصولات در بسیاری از کشورها ممنوع است. از جمله: عاج و سایر محصولات مشتق شده از فیل (تندیس‌های کنده کاری شده از عاج، تزئینات)، محصولات ساخته شده از لاک پشت (مثل آلات موسیقی یا ماسک که با لاک ساخته شده)، شاخ کرگدن، پشم آنتلوپ تبتی (گونه‌ای بز کوهی)، خز گربه وحشی، مشک و صفرای خرس، محصولات چوب رزوود ریو.
همچنین از خرید وفروش برخی محصولات در هر منطقه باید اطمینان حاصل کرد؛ برای مثال این محصولات در بسیاری از نقاط جهان ممنوع است: گیاهان زنده محافظت شده (کاکتوس‌ها، ارکیده‌ها)، صدف‌ها (صدف‌های حلزونی، صدف‌های غول‌آسا)، چند نوع مرجان (مرجان سخت، آبی و سیاه)، پوست و کالاهای چرمی (کمربند، جاسوئیچی و غیره)، خزندگان، خز یا پوست گونه‌های حفاظت شده (حتی قطعات کوچک)، خاویار بیشتر از حد مجاز (در اکثر کشورها حداکثر 125 گرم برای هر نفر مجاز است)، نمونه‌های پر شده از گونه‌های حفاظت شده مثل پروانه، مار، عقرب امپراتور، اسب دریایی، کروکودیل، دندان‌ها، پرها، استخوان‌ها، مو و پشم گونه‌های حیوانی حفاظت شده، چوب بخور از گونه‌های خاص چوبی و روغن‌های ضروری مانند روغن چوب صندل و گل رز.  برای خرید سوغاتی در هر شهر یا کشوری باید محدودیت‌ها و محصولات پرخطر را شناخت. مانند: برخی مواد غذایی، محصولات گیاهی و حیوانی، اشیاء قدیمی وعتیقه‌جات، محصولات قاچاق یا تقلبی. پس احتیاط کنید تا در گمرک دچار دردسر نشوید و بهتر است از موارد غیرقانونی و آنچه که نیاز به مجوز دارد کاملاً مطلع شوید. اما برای خرید زیورآلات شیشه‌ای یا سنگی، محصولات نخی یا فلزی، اشیاء چوبی دارای مجوز از «شورای حفاظت از جنگل»، لوازم بافته شده از محصولات گیاهی مثل کمربند، دستبند، رومیزی، مجسمه‌های سنگی، پارچه‌های ابریشمی یا اجناسی از الیاف گیاهی، درنگ نکنید.

چند نکته درباره جمع‌آوری صدف‌ها
در ساحلی آفتابی، شن‌ها و صدف‌های زیبا زیر نور خورشید می‌درخشند. هر کسی از دیدن این چشم‌انداز به وجد آمده و وسوسه می‌شود تا بخشی از این زیبایی‌ را به عنوان سوغات به منزل ببرد. شاید بخواهید بطری خود را از شن و چند صدف و سنگ کوچک گلچین شده پر کنید. اما این اقدام در بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، یونان، ایسلند یا بریتانیا جرم است و مجازات‌هایی به دنبال دارد. حتی در برخی مناطق ایتالیا کسانی که ماسه و صدف جمع‌آوری ‌کنند، باید تا 3000 یورو جریمه بپردازند. پس بهتر است در خصوص جمع‌آوری صدف‌ها یا ماسه در همان محل پرس و جو کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی