با رعایت 5 قانون سفر‌های‌گروهی سفری خوشایند را تجربه‌کنید

سفــــــر دسته ‌جمعی تجربـــه‌ای شگفت‌انـــــگیز

راضیه خوئینی
مترجم

هیچ کس نمی‌تواند منکر لذت و جذابیت مسافرت‌ها شود، اما اگر به سفری دسته‌جمعی بروید قطعاً میزان خوشگذرانی‌ها چند برابر خواهد شد، زیرا سرشار از احساسات شده و ارتباطات زیبا و ماجراجویی‌‌های جالبی را در کنار دوستان تجربه خواهید کرد. همسفرها در یک گروه می‌توانند اعضای خانواده، حلقه دوستان، همکلاسی‌های قدیمی در دوران دانشگاه و دبیرستان، همکاران یا قوم وخویشان شما باشند. اما هر گروهی با هر تعدادی، مطمئناً تجربه‌ای به‌یادماندنی از گذراندن وقت در فضایی جدید در کنار همسفران خواهد بود.

برخی از دلایلی که باعث می‌شود یک مسافرت گروهی را به مسافرت‌های انفرادی ترجیح دهیم و سفرهای دسته‌جمعی را تجربه‌ای شگفت‌انگیز بدانیم:

1- همه چیز مرتب و منظم است
می‌دانیم که برنامه‌ریزی برای سفر زمانگیر است و می‌تواند به منبعی استرس‌زا تبدیل شود و تمام مزایای تفریحی را از بین ببرد. بنابراین رفتن به صورت گروهی تضمینی برای صرفه‌جویی در زمان، داشتن آرامش فکری و روحی به منظور لذت بردن از لحظات حال است.

2- فرصت برخوردهای زیبا
از غنائم بزرگ سفرهای گروهی، برقراری ارتباطاتی زیباست؛ از جمله تبادل نظر در حین پیاده‌روی، گفت‌وگو در یک بعد از ظهر، خنده‌های از ته دل جمعی در کنار ساحل و جنگل و در کل فراهم آمدن شرایط برای برقراری روابط گرم با افرادی که شاید تا به حال فرصت کمتری برای گپ و گفت با آنها داشتیم. اما مراقب باشید دچار صاعقه‌های دوستانه یا بدتر نشوید.

3- لحظات زندگی را به اشتراک بگذارید
سفر گروهی یعنی به اشتراک گذاشتن لحظات زندگی، شنیدن و روایت کردن داستان‌ها و ماجراهای متفاوت، رها کردن احساسات و به نوعی تکامل روحی افراد. خلاصه که در جمع تنها نخواهید ماند و اگر احساسات بدی داشته باشید، افرادی آنجا هستند تا شما را همراهی کنند و برای لبخند زدن به وجد بیاورند.

4- غنی‌سازی متقابل
سفر با دیگران یعنی گشاده‌رویی. شما ناگزیر افرادی با عقاید مختلف را کشف خواهید کرد. اشخاصی که دیدگاه‌های متفاوت دیگری را درباره یک موقعیت برای شما به ارمغان می‌آورند و راه‌های متفاوت اندیشیدن را به شما می‌بخشند. به طور خلاصه، باید گفت یک غنی‌سازی واقعی را در سفر کشف می‌کنید.

5- صرفه‌جویی در بودجه
زمانی که دسته‌جمعی به سفر می‌روید، مخارج شما کمتر از سفر انفرادی خواهد بود، چرا که از نظر هزینه‌های محل اقامت و حتی خورد و خوراک نفع بیشتری خواهید برد. علاوه بر این، افرادی در گروه هستند که به شما هشدار می‌دهند چه چیزهایی به‌صرفه‌تر است و این می‌تواند از هر گونه خرج اضافی جلوگیری کند. اما به هرحال بهتر است قبل از حرکت بودجه خود را بسنجید.
 
چگونه سفر گروهی بی‌نقصی ترتیب دهیم؟
شاید از نظر خیلی‌ها برنامه‌ریزی برای سفری گروهی ساده باشد، اما باید گفت که سازماندهی سفری بی‌عیب و نقص برای جمعی از افراد با سلیقه‌های گوناگون اغلب کاری دشوار با مشکلات پیش‌بینی نشده خواهد بود، به طوری که نقص‌ها در طول مسیر تازه نمایان می‌شود. از سوی دیگر، اگر این توانمندی را داشته باشید، در پایان سفر، سرشار از حسی شیرین و احساس رضایت از ایجاد خاطرات رؤیایی برای همگان خواهید بود. در همین زمینه بهتر است از یک آژانس مسافرتی قابل اعتماد کمک گرفته و اطلاعات مناسبی دریافت کنید و مطمئن شوید که این سفر براحتی انجام‌پذیر است یا خیر. باید درباره سفر با قطارها، کشتی‌ها، اتوبوس‌ها، کشتی‌های تفریحی و سایر وسایل حمل‌ و نقل که ممکن است امکانات رفاهی و اقامتی دیگری ارائه دهند، تحقیق کنید. شما باید اکثر نیازهای گروه را برآورده سازید. فراموش نکنید که برای مقایسه قیمت‌های مختلف باید وقت بگذارید و به‌صرفه‌ترین و بهترین وسیله را انتخاب کنید. حتماً یک کپی از قراردادهایی که در طول سفر می‌بندید، دریافت کنید. همه چیز را روی کاغذ یادداشت کنید؛ از فاکتورها و لیست خریدها گرفته تا خلاصه‌ای از برنامه سفر و رزرو محل اقامت. خلاصه تمام اطلاعاتی را که مهم به نظر می‌رسد، بنویسید.
 
قوانین نانوشته در سفرهای دسته‌جمعی
اگر از طرفداران سفرهای گروهی هستید چند نکته مشترک در تمام سفرهای دسته‌جمعی وجود دارد که رعایت آنها کمک می‌کند نهایت لذت را از تجربه خود ببرید! اصول و قواعدی که قطعاً رعایت آنها باعث ایجاد خاطراتی خوش و لذت فراوان بردن از کنار هم بودن‌ها ایجاد می‌کند؛ قوانینی که شاید در جایی نوشته نشده‌اند.

1- از لاک خود بیرون بیایید
شرط موفقیت یک سفر سازمان‌یافته تا حدود زیادی به فضای عمومی درون گروه مرتبط است. برای ایجاد فضایی دوستانه‌تر با همسالان خود ارتباطی صمیمانه برقرار کنید. خوش‌برخوردی شما کمک می‌کند تجربه بهتر و زیباتری ثبت کنید! پس به دنبال موضوعات مشترک برای برقراری ارتباط و صحبت کردن با همسفران خود باشید. از آنجا که خیلی از مشتاقان سفر تجربه و خاطرات زیادی دارند، پیدا کردن موضوعات مشترک برای گفت‌وگو آسان خواهد بود.

2- هر از گاهی از لحظات تنهایی لذت ببرید
سفر گروهی به معنای دربست دراختیار دیگران بودن، نیست. برنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد که به شما وقت آزاد بدهد. اگر ترجیح می‌دهید که زمانی را به قدم زدن انفرادی اختصاص دهید، حتماً این کار را انجام دهید، زیرا پس از گذراندن لحظات تنهایی، احساس می‌کنید بیشتر قدر فعالیت‌ها و گردش‌های گروهی را خواهید دانست. همان طور که می‌دانید، هیچ کس از برقراری تعادل ضرر نکرده است. پس می‌توانید برای خشنود کردن خود، مطالعه، مدیتیشن، پیاده‌روی، بازدید، فعالیت ورزشی و هر آنچه که بسته به محیط باعث رضایت‌تان می‌شود، انجام دهید.
 
3- در استفاده از امکانات خوب زیاده‌روی نکنید
از تأثیرات سفرهای گروهی این است که اغلب ما را به سمت و سویی می‌کشاند که از حد و مرز خود کمی فراتر برویم و کمی سرعت بگیریم. مثلاً گاهی پرخوری می کنیم و این می‌تواند باعث دردسر برای همه شود. قبل از شروع به هر کاری این سؤال را از خود بپرسید که آیا می‌توانم یک بشقاب بیشتر غذا بخورم یا پول بیشتری خرج کنم؟ اگر پاسخ منفی است، به بدن خود احترام بگذارید.
4- انعطاف‌پذیر باشید
در سفرهای گروهی اغلب همه تلاش می‌کنند که لحظات به‌یادماندنی را در خاطر خود و دیگران ثبت کنند. ولی در طول سفر باید احتمال رخ دادن هرگونه رویداد پیش‌بینی‌نشده‌ای را داد. در چنین مواقعی باید به فکر بهترین راهکار به منظور برطرف کردن مشکلات بود. مثلاً ممکن است خطایی در رزروها اتفاق بیفتد. آماده پذیرش هرگونه تغییر برنامه و فعالیت باشید. این تفکر شما را از عصبانیت و ناراحتی غیرضروری نجات می‌دهد. به این فکر کنید که حتی بعدها این چالش‌ها به خاطراتی زیبا تبدیل خواهند شد.

5- فراموش نکنید که شما تنها نیستید
به فکر همه همسفران خود باشید. رعایت دستورالعمل‌هایی که در طول سفر به شما داده می‌شود ضروری است، زیرا هر فعالیتی باید به ترتیب انجام شود. به خاطر داشته باشید که عدم رعایت دستورالعمل‌ها نه تنها به خود شما آسیب می‌رساند، بلکه سایر همسفران یا اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مثلاً دیر رسیدن شما به محل ملاقات باعث تأخیر بقیه اعضای گروه می‌شود. پس با وقت‌شناسی و منظم بودن، انجام بموقع برنامه‌های‌تان را تضمین کنید. کارهایی را که می‌خواهید خارج از برنامه گروهی انجام دهید، حتماً با اطلاع گروه و با توجه به برنامه اصلی تنظیم کنید تا مشکلی برای شما یا گروه ایجاد نشود.

جستجو
آرشیو تاریخی