دانش‌آموزان ایران؛ یکصدا برای ایران

سید رسول حسینی
خبرنگار

 

 

مدتی هست که همه‌جا پر شده از تحلیل‌های هولناک از نسل جدید جامعه. زبان و افکار دهه هشتادی‌ها به انواع روش‌ها درگیر نقد سرسختانه‌ای شده‌ است. این انتقادات تا جایی پیش رفته که برخی معتقدند عشق به ایران میان نسل جدید کم‌رنگ شده است و در مواقع حساس نمی‌توان روی کنش اثرگذار این نسل حساب کرد. اگر این مقدمات را که قطعاً به‌صورت مطلق درست نیست بپذیریم، یک سؤال مهم ایجاد می‌شود. نسل قدیمی‌تر که سکان بسیاری از امور مملکت به دست آن‌هاست، چه اقدامی در جهت هویت دادن به نسل دهه هشتاد انجام داده است؟
در بهترین حالت شاید در جواب این سؤال چند فعالیت انگشت‌شمار به ذهنمان متبادر شود اما واقعیت آن است که کمتر اقدامی برای هویت دادن و عرض اندام این نسل صورت گرفته است. این خلأ خود دلیل مهمی برای شکاف بین نسلی است. زیرا تا به حال بستری برای بروز این نسل و شناخت ظرفیت‌ها و ابعاد شخصیتی آنها در مقیاس گسترده، وجود نداشته است و این موارد دلیل مهمی بود تا مرکز کودک و نوجوان حوزه هنری ایده رویداد یک‌صدا ایران را عملی کند.
رویدادی که با تکیه بر دانش‌آموزان مستعد و توانمند بنا دارد بستری برای ابراز وجود هنرمندانه آنها فراهم کند.
در این باره صحرانورد معاون رشد و شکوفایی حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: هدف این رویداد ایجاد هسته سخت نوجوان‌های ایرانی دوست‌دار ایران است تا بتوانند بستری هنرمندانه برای بروز خود داشته باشند.
صحرانورد بیان کرد: در فضایی که دشمن فضای رسانه‌ای را به نحوی پیش برده که نوجوانان ما گمان می‌کنند در اقلیت هستند و سکوت بهترین کنش است، برگزاری چنین رویدادی در استان‌های مختلف به همه و بخصوص خود نوجوانان نشان می‌دهد که این کلیشه در اقلیت بودن یک باور غلطی است که در مواجهه با رسانه به آن اعتقاد پیدا کرده‌اند.
وی افزود: این رویداد یک رویداد تولید است و یکی از ویژگی‌های مهم آن همین است که نوجوانان در خلال فرایند تولید با کمک هنرمندان و استادان مطرح به نکات آموزشی نیز دست می‌یابند. همچنین این اتصال نوجوانان و هنرمندان استان‌ها، گروه‌های هنری بسیار قوی را برای آینده هنر ایجاد می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این رویداد می‌توان به تولید در بستر زیست بوم اشاره کرد که نوجوانان با دقت در محیط زندگی خود و با اشاره به مفاهیم کلیدی آن اقدام به تولیدات هنری می‌کنند. البته ویژگی کلیدی این رویداد جمع کردن نوجوانان حول بزرگترین اشتراک جامعه ما، یعنی؛ خود ایران عزیز است.
معاون رشد و شکوفایی حوزه هنری کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: این رویدادها در چهار بخش تجسمی، چند رسانه‌ای، مکتوبات و نمایشی برگزار شد که نوجوانان رده سنی13تا18سال در آن شرکت کردند. ضمن اینکه کار ما با افراد و تیم‌های مستعد بعد از رویدادها تازه آغاز می‌شود.
در این باره سیاسر مدیر حوزه هنری استان سیستان و بلوچستان نیز در مورد برگزاری رویداد یکصدا ایران در این استان گفت: استان ما یک استان درحال رشد است که با توجه به استعدادهای سرشاری که در این خطه وجود دارد، برگزاری رویدادهایی که منجر به شناسایی افراد مستعد و دارای استعداد هنری شود یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری ما است.
وی ادامه داد: نوجوانان ما مملو از استعداد هستند که این استعداد بالقوه اگر با چاشنی هویت بخشی و انگیزه همراه شود سبب حرکت پر شتاب آنها خواهد شد. این رویداد فرصت مناسبی بود برای هویت دادن به نوجوانان که بنده معتقدم نوجوانان استان سیستان و بلوچستان به بهترین نحو بهره بردند.
سیاسر بیان کرد: در این رویداد با حضور هنرمندان مطرح استانی و ملی، نوجوانان شجاعت و جسارت خوبی برای تولید پیدا کردند و ما از این شجاعت و استعداد آنها در 5 فیلمی که برای جشنواره فیلم 100 ثانیه‌ای تدارک دیدیم، استفاده کردیم و برخی از نوجوانان مستعد در زمره فیلمنامه نویسان و تیم تولید جشنواره 100خواهند بود. ضمن اینکه در رشته‌های مختلف برگزار شده با تشکیل محفلی به نام پاتوق فرایند آموزش و توانمندسازی این نوجوانان مستعد ادامه خواهد یافت.
بنی فاطمه مدیر حوزه هنری استان گلستان نیز در مورد شرایط رویداد یکصدا ایران که در این استان برگزار شد، گفت: یکی از موارد مهم و مورد تأکید ما در حوزه هنری استان گلستان رشد و توانمندسازی هنرمندان متعهد و نقش آفرین است که در همین راستا برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت تشکیل مرکز رشد هنری استان گلستان انجام داده‌ایم. لذا رویداد یکصدا ایران با توجه به نوع برنامه رده سنی که مخاطب خود قرار داده بود بسیار به اهداف ما نزدیک بود و برگزاری آن به شکل دهی مرکز رشد کمک خواهد کرد.
وی افزود: برای برگزاری رویداد یکصدا ایران حدود 500 دانش‌آموز مستعد شناسایی شدند که طی ارزیابی‌های مختلف و بررسی سوابق، 160 نفر در رویداد شرکت کردند که منجر به تولیدات باکیفیتی در سطح دانش‌آموزی شد و به ما استعدادهای هنری استان را نشان داد.
بنا داریم طی یک فرایند دوساله روند رشد و توانمندسازی دانش‌آموزان مستعد را در مرکز رشد ادامه بدهیم.
اسدی مدیر حوزه هنری کرمان نیز با اشاره به فاصله زیاد میان دستگاه‌های مختلف کشور و نسل دهه هشتاد گفت: اصلی‌ترین انگیزه ما برای برگزاری این رویداد در استان کرمان کم کردن این فاصله بود تا بتوانیم پیوند محکمی میان حوزه هنری و نسل پرانرژی و اثرگذار دهه هشتادی برقرار کنیم.
اسدی بهترین راه ارتباط با نسل جدید را هنر قلمداد کرد و افزود: در یک بستر هنری می‌توان استعدادهای متعدد نوجوانان را شکوفا کرد و با آنها ارتباط عمیقی برقرار نمود.
به گفته مرکز کودک و نوجوان حوزه هنری انقلاب اسلامی، رویداد یکصدا ایران همچنان ادامه دارد و در سایر استان‌ها به سراغ استعدادهای ناب نوجوان خواهد رفت.

جستجو
آرشیو تاریخی