قطار والت دیزنی در سراشیبی

از اجاره ماهانه 10 دلار تا زیان یک میلیارد دلاری

نزدیک به یک قرن از تشکیل استودیو والت دیزنی که اغلب کودکان متولد شده در این بازه زمانی آن را می‌شناسند، سپری شده است. مجموعه‌ای که این روزها مرتب در حال تعدیل کارکنان خود است و روزگار خوشی ندارد. اولین استودیوی رسمی‌برادران دیزنی (‌روی و والت دیزنی) در اواخر سال ۱۹۲۳ شروع به کار کرد. سرمایه اولیه این دو شامل پرداخت اجاره ماهانه ۱۰ دلار در یک اتاق، پشت یک بنگاه املاک به همراه فضایی کوچک برای ضبط صحنه‌های خارج از استودیو و خرید دوربینی با قیمت ۲۰۰ دلار بود. والت جوان اولین استودیوی انیمیشن را در کالیفرنیا با کارتونی آزمایشی (‌آلیس در سرزمین عجایب) که توسط کارتونیستی جوان با نام لوب ورکس در شهر کانزاس تولید شده بود، فعال کرد و سری‌های آلیس را به‌صورت فیلم صامت ساخت که دخترکی واقعی را در دنیایی با شخصیت‌های کارتونی قرار می‌داد.

آلیس، خرگوش خوش شناس و موش مورتیمر
تولد والت دیزنی با افت و خیزهایی همراه شد و مدتی بعد پس از نابودی کمدی‌های آلیس، والت دیزنی یک مجموعه کاملاً انیمیشنی با بازی یک شخصیت به نام اسؤالد ساخت. اسؤالد خرگوش خوش‌شانس لقب گرفت. این مجموعه توسط «وینکلر پیکچرز» تولید و توسط یونیورسال پیکچرز توزیع شد. والت دیزنی از این شخصیت خود تنها چند صد دلار درآمد کسب کرد.خلاقیت و مهارت والت در نقاشی و شخصیت‌پردازی موجب شد که در سال 1928 برای خلاصی از افت محبوبیت خرگوش خوش شناس، موشی به نام «مورتیمور» که بعدها به «میکی موس» تغییر نام داد، ابداع شود. میکی موس در حالی که به سمت کالیفرنیا با قطار حرکت می‌کرد از یک نقاشی ساده خلق و سپس انیمیشن‌های متنوع آن تولید شد. نخستین فیلم صوتی «دیزنی» به‌نام «استیم‌بوت ویلی»، کارتونی با بازی «میکی»، در تاریخ ۱۸ نوامبر ۱۹۲۸ از طریق شرکت توزیع «پت پاور» منتشر شد.
«دیزنی» تصمیم گرفت مرزهای انیمیشن را بیش از پیش فراتر بگذارد، تولید نخستین فیلم بلند انیمیشن خود را در سال ۱۹۳۴ آغاز کرد. «سفیدبرفی و هفت کوتوله»، در دسامبر ۱۹۳۷ به نمایش درآمد و تا سال ۱۹۳۹ به پردرآمدترین فیلم آن زمان تبدیل شد.

جنگ جهانی هم مانع فعالیت نشد
گفته می‌شود والت دیزنی برای بسیاری از دوران حیات خود به‌عنوان برترین استودیوی انیمیشن امریکایی شناخته می‌شد و «برای چندین دهه رهبر بلامنازع جهانی در زمینه پویانمایی» بود که بسیاری از تکنیک‌ها، مفاهیم و اصولی را توسعه داد که به شیوه‌های استاندارد انیمیشن سنتی تبدیل شدند. این استودیو همچنین پیشگام هنر استوری‌برد بود، که اکنون یک تکنیک استاندارد است که هم در فیلمسازی انیمیشن و هم در فیلمسازی لایو اکشن استفاده می‌شود. کاتالوگ خصوصیات پویانمایی این استودیو یکی از برجسته‌ترین دارایی‌های دیزنی است، که ستاره‌های انیمیشن‌های آن - میکی ماوس، مینی ماوس، دانلد داک، دیزی داک، گوفی و پلوتو و پرنسس دیزنی - به چهره‌های شناخته‌شده در فرهنگ عامه تبدیل شدند. با وجود مشکلات مالی متعدد در طول فعالیت این مجموعه وقتی ایالات متحده پس از حمله به «پرلهاربر» وارد جنگ شد، بسیاری از انیماتورهای «دیزنی» به نیروهای مسلح اعزام شدند. دولت‌های ایالات متحده و کانادا این استودیو را مأمور تولید فیلم‌های آموزشی و تبلیغاتی کردند. تا سال ۱۹۴۲، ۹۰ درصد از ۵۵۰ کارمند آن در حال کار روی فیلم‌های مربوط به جنگ بودند.سود گیشه کاهش یافت اما تولید همچنان ادامه پیدا کرد.تا جایی که در 1950، سیندرلا منتشر شد. در اکتبر ۱۹۵۴، شبکه ABC نخستین مجموعه تلویزیونی منظم «دیزنی» را راه‌اندازی کرد. «بانو و ولگرد» (۱۹۵۵)، «زیبای خفته» (۱۹۵۹) و «صد و یک سگ خالدار» (۱۹۶۱)، که معرفی فرایند زیروگرافی جدید برای انتقال نقاشی‌ها به سلول‌های انیمیشن بودند تولید شدند.
در ۱۵ دسامبر ۱۹۶۶، «والت دیزنی» در اثر عوارض مربوط به سرطان ریه درگذشت.

توسعه به تمام رسانه‌ها و تمام قاره‌ها
استراتژی والت دیزنی در مدیریت جدید خود از سال 2005 توسعه فعالیت‌ها بود.از رونق بخشی به بازار تولیدات در قاره‌ها و همچنین استفاده از رسانه‌های مختلف بویژه شبکه‌های اجتماعی سیاستی بود که بعد از روی کار آمدن باب ایگر در والت دیزنی عملیاتی شد.حتی شخصیت‌های اول انیمیشن‌ها نیز از کشورها و قاره‌های مختلف تعریف و طراحی می‌شدند.
در آوریل ۲۰۲۰ چاپک به هیأت مدیره منصوب شد.همچنین در این ماه، این شرکت اعلام کرد که در پاسخ به رکود اقتصادی کووید-19 -بیش از 100 هزار کارمند خود و پارک‌ها، تجربیات و محصولات دیزنی را به حالت تعلیق درمی‌آورد. به دلیل تعطیلی پارک‌های دیزنی در طی بیماری همه گیر کووید19، دیزنی با افت ۶۳ درصدی درآمد سه‌ماهه دوم مالی سال ۲۰۲۰ روبه‌رو شد که منجر به ضرر 1.4 میلیارد دلاری این شرکت شد. علاوه بر این، بخش پارک‌ها، تجربیات و محصولات با از دست دادن یک میلیارد دلار درآمد مواجه شد. در سپتامبر سال ۲۰۲۰، این شرکت اعلام کرد که 28 هزار کارمند خود را در فلوریدا و کالیفرنیا اخراج خواهد کرد. به گفته رئیس پارک دیزنی، جاش د آمارو، «ما در ابتدا امیدوار بودیم که این وضعیت کوتاه مدت شود و بسرعت بهبود یابیم و به حالت عادی برگردیم. هفت ماه بعد، متوجه شدیم که چنین چیزی وجود ندارد و احتمالاً تا مدت‌ها با این همه‌گیری درگیر خواهیم بود و چشم‌انداز روشنی متصور نیستیم.»

تداوم ادغام شرکت‌ها و تعدیل نیروها
در گزارشی که ورگ منتشر کرده است، «باب ایگر کمتر از یک روز پس از دومین دوره مدیریت خود به‌عنوان مدیر عامل دیزنی، نوامبر گذشته به کارمندان گفت که در حال برنامه‌ریزی برای تغییر ساختار بخش‌های کلیدی شرکت به منظور عقب نشینی از برخی تغییرات اعمال شده توسط سلفش، باب چاپک، است. اکنون، شکل این تجدید ساختار در آستانه گزارش سود بعدی شرکت آشکارتر می‌شود و به نظر می‌رسد دور اخراج کارکنان در راه است. دیزنی در حال بررسی این موضوع است که چگونه ممکن است تعدادی از بازوهای مختلف تولید تلویزیون خود را ادغام کند و همچنین بخش‌های بازاریابی خود را به‌عنوان بخشی از یک ابتکار بزرگتر برای در نظر گرفتن نگرانی‌های حسابداری شرکت ادغام کند. همچنین گزارش شده است که دیزنی در حال پیشبرد برنامه خود برای انحلال بخش توزیع رسانه و سرگرمی‌ دیزنی(DMED) است - که بر فناوری تبلیغات، عملیات محتوا / پلتفرم‌های دیزنی و سایر بخش‌های اصلی تجارت پخش خود نظارت می‌کند.
در این گزارش آمده است که در گذشته، شرکت‌های تولیدی که بر پروژه‌های دیزنی نظارت می‌کردند، موظف بودند هزینه‌های تولید خود را از قبل پرداخت کنند و سپس بازپرداخت آنها را از DMED دریافت کنند و تمام آن زیان‌های مالی روی دفترچه‌های این بخش متمرکز شود. دور شدن از این نوع ساختار، در تئوری، می‌تواند چشم‌انداز وال استریت را در مورد شرکت بهبود بخشد.مشخص نیست که دیزنی چگونه می‌تواند استودیوهای تلویزیونی دیزنی را که متشکل از 20 تلویزیون است، ساده‌سازی کند. هر اقدامی ‌برای نزدیک‌تر کردن بازوهای تلویزیونی احتمالاً به معنای اخراج بیشتر در دیزنی خواهد بود که نتیجه ناگوار تمرکز این شرکت بر کاهش هزینه‌ها و تلاش برای تقویت قدرت سهامش است.»
با وجود اینکه دیزنی در طول عمر خود شخصیت‌های کارتونی بسیاری را دوست و معلم کودکان ساخته اما همچنان که در داستان سیندرلا می‌شنویم، افسوس و غم می‌تواند حتی به بزرگ‌ترین امپراطوری‌ها نفوذ کند.آیا والت دیزنی که حتی در جنگ جهانی و در هجمه انواع موانع خود را تا به امروز پویا نگاه داشته است می‌تواند مشکلات فعلی را پشت سر بگذارد؟

جستجو
آرشیو تاریخی