وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی از ماهواره سنجشی طلوع ۳ و ماهواره مخابراتی ناهید ۲ عنوان کرد

ایران به صادرکننده خدمات فضایی در منطقه تبدیل می‌شود

 روز گذشته مراسم روز ملی فناوری فضایی با حضور «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و «حسن سالاریه» رئیس سازمان فضایی ایران در موزه ارتباطات برگزار و از آخرین دستاوردهای فضایی کشور مانند ماهواره سنجشی طلوع ۳ و ماهواره مخابراتی ناهید ۲ رونمایی شد.
به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه هدف ما این است که سال آینده یا حداکثر تا پایان دولت سیزدهم به صادرکننده خدمات فضایی در منطقه تبدیل شویم، گفت: اکنون در بین کشورهای منطقه، کشوری را نداریم که به چرخه کامل صنعت فضایی آن هم به شکل بومی دست پیدا کرده باشد.
عیسی زارع‌پور افزود: نگاه دولت سیزدهم به صنعت فضایی نگاه راهبردی، فرصت‌سازی و اقتدارآفرین است. صنعت فضایی یک صنعت نیست که فقط بحث اقتصاد در آن مطرح باشد، بلکه در کنار این صنعت، اقتدار آفرینی هم مطرح است زیرا فناوری‌هایی که در این صنعت به کار گرفته می‌شود بالاترین استانداردها را دارد.
به گفته وی در یک دهه گذشته این مسیر ریل‌گذاری شده، اما دولت سیزدهم نگاه ویژه‌تری به این مسیر دارد و تلاش می‌کند که تمام موانع سر راه توسعه فضایی کشور را بردارد. اکنون ما توانسته‌ایم جزو ۱۰ کشور دارای چرخه صنعت فضایی باشیم.
۶ پرتاب موفق در یک‌سال
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: ما در کمتر از یک‌سال ۶ پرتاب موفق داشته‌ایم که بی‌سابقه است. پرتاب، مرحله آخر بخش اول چرخه فضایی است که حکایت از حیات صنعت فضایی ما دارد.
عیسی زارع‌پور، افزود: در برنامه هفتم توسعه بندها، احکام و برنامه‌های ویژه‌ای را برای توسعه صنعت فضایی کشور پیشنهاد کردیم و در لوایح بودجه سنواتی 1401 هم توجه جدی و ویژه‌تری به بودجه دستگاه‌های متولی صنعت فضایی کشور داشته‌ایم. در بودجه پیش رو به همین منوال رفتار خواهیم کرد.
وی در ادامه گفت: صنعت فضایی کشور باید به سمت اقتصادی و رقابتی شدن پیش برود و این امر محقق نمی‌شود جز اینکه بخش خصوصی قدم در راه بگذارد. تا زمانی که میدان را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها فراهم نکنیم، این مهم رخ نمی‌دهد.
به گفته زارع‌پور سرمایه‌های اصلی صنعت فضایی کشور در کنار تمام دارایی‌های دیگر این صنعت، نیروهای انسانی خبره و نخبه است. باید شرایط مشارکت بیشتر این افراد در صنعت فضایی را مهیا کنیم تا مسیری را که شاید در یک دهه گذشته با شتاب کمتری دنبال شده با سرعت پیش ببریم و عقب‌ماندگی را جبران کنیم.
همراهی بخش خصوصی الزامی است
رئیس سازمان فضایی کشور هم در این مراسم با بیان اینکه صنعت فضایی ایران یک صنعت بومی است، گفت: اقتصادی و رقابتی کردن صنعت فضایی بجز همراهی بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.
حسن سالاریه افزود: بزودی در عرصه‌های جدید طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی، راداری، مخابراتی و پرتابگرهای سنگین‌تر برای رسیدن به حق طبیعی کشورمان در بهره‌برداری از منابع ارزشمند فضایی قدم خواهیم گذاشت.
معاون وزیر ارتباطات گفت: باید با ایجاد و توسعه اپراتورهای مخابراتی و سنجشی به‌صورت خصوصی، مسیر را برای ورود بخش خصوصی هموار کنیم. به همین منظور برنامه ۱۰ساله فضایی ایران هم تدوین و در شورای‌عالی فضای مجازی مصوب شد در کنار اهمیت دادن به توسعه بومی و اقتدار ملی، بر بحث توسعه کسب و کارها و بهره‌مندی شهروندان از خدمات فضایی تأکید شود.
گفتنی است در این مراسم از نمونه کیفی ماهواره ناهید ۲ و نمونه پروازی ماهواره طلوع ۳ رونمایی ‌شد. ماهواره طلوع ۳ یک ماهواره سنجشی بومی با دقت عکس رنگی ۱۰ متر و عکس سیاه و سفید ۵ متر است و ماهواره ناهید ۲ هم یک ماهواره مخابراتی است که با ساخت آن وارد صنعت ارتباط فضاپایه می‌شویم.
جستجو
آرشیو تاریخی