ویژه نامه پلاس۸۱۲۲ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۲۲ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

خود را با دانش عمـــــومی‌تان محک‌بزنید

آرزو کیهان/ برخی از افراد به دانش عمومی خود افتخار می کنند، اما دانش عمومی دقیقاً چیست؟ به طور خلاصه، درک گسترده از طیف وسیعی از موضوعات متفاوت در زمینه‌های گوناگون است. این شامل موضوعاتی است که ممکن است روزانه با آنها سروکار نداشته باشید مثل تاریخ، علم یا جغرافیا. دانش عمومی شامل محدوده زمانی نیز می‌شود و فقط در مورد زمان حال نیست. با پاسخ به همین چند سؤال هم می‌توانید تاحدودی میزان دانش عمومی‌تان را بسنجید. امتحان کردن ضرری ندارد.

پاسخ‌هـــــایتان‌را‌چک‌کنید

1- بیشتر رول‌های سوشی در نواری پیچیده می‌شوند که برگه‌های سبز تیره کاغذی از جلبک دریایی خوراکی هستند.
2- شانگهای چین تقریباً 24 میلیون نفر جمعیت دارد.
3- قله اورست با 29035 فوت ارتفاع، بلندترین کوه جهان است. بخشی از هیمالیا در جنوب آسیا است. بلندترین کوه بعدی K2 است که قله آن 28251 فوت است و بین چین و پاکستان قرار دارد.
 4- آمازون طولانی‌ترین رودخانه در این فهرست است. کمتر از 4هزار مایل یا حداقل 4هزار مایل اندازه دارد. اختلاف بر سر طول رودخانه منجر به اختلاف‌نظر در مورد اینکه آیا این رودخانه یا رود نیل (با 4132 مایل) طولانی‌ترین رودخانه جهان است، شده است.
5- اقیانوس آرام با فاصله‌ای نزدیک به 63 میلیون مایل، بزرگ‌ترین اقیانوس است. آنقدر بزرگ است که هر قاره روی زمین می‌تواند در حوضه اقیانوس آرام جای بگیرد و همچنین قدیمی‌ترین حوضه اقیانوسی است و صخره‌هایی به قدمت حدود 200 میلیون سال دارد.
6 - صحرای «صحرا» در افریقا بزرگ‌ترین صحرای گرم جهان است و حدود 3.3 میلیون مایل وسعت دارد. دو بیابان دیگر، در قطب جنوب و قطب شمال، بزرگ‌تر هستند، اما بیابان‌های سرد در نظر گرفته می‌شوند.
7- دریای آرامش محل اولین فرود روی ماه توسط انسان در 20 ژوئیه 1969 است، زمانی که فضانوردان آمریکایی نیل آرمسترانگ و باز آلدرین به عنوان بخشی از مأموریت فضایی آپولو 11 روی ماه قدم زدند. این قسمت از ماه با وجود نامش خشک است.
8- به طور کلی الکساندر گراهام بل را به اختراع تلفن در سال 1876 نسبت می‌دهند. اعتقاد بر این است که اولین کلمه‌ای که او از طریق تلفن گفت به دستیار آزمایشگاهش بود: «آقای واتسون، بیا اینجا. من می‌خواهم شما را ببینم.»
9- مادرید، پایتخت اسپانیا، خانه حدود 3,2 میلیون نفر است.
10- کیانو ریوز. او قبلاً در سال 1999 یک هنرپیشه کهنه‌کار در هالیوود بود. قبل از آن، او برای بازی در "ماجراجویی عالی بیل و تد" (1989) و "سرعت" (1994) شناخته شده بود.
11- فاجعه چرنوبیل که در 26 آوریل 1986 رخ داد، بدترین فاجعه هسته‌ای تاریخ بود. هزاران نفر در ماه‌ها و سال‌های پس از فروپاشی، از اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض تشعشع، از جمله سرطان رنج بردند.
12- شهر اوتاوا که در امتداد رودخانه اتاوا در استان انتاریو در جنوب‌شرقی واقع شده است، محل استقرار دولت فدرال کانادا است. زمانی یک شهر چوب‌بری بود و در سال 1855 به اتاوا تغییر نام داد.
13- ونیز. این شهر با 26 مایل کانالی که بیش از 100 جزیره را به هم متصل می‌کند، شناخته شده و در شمال شرقی ایتالیا واقع است. برای رفت و آمد در ونیز، مردم با پای پیاده یا با قایق در کانال‌ها سفر می‌کنند، اما نه با ماشین.
14- دیوار برلین که به مدت 28 سال آلمان شرقی و غربی را تقسیم کرده بود، در سال 1989 با پایان یافتن جنگ سرد فرو ریخت. رئیس حزب کمونیست آلمان شرقی در نوامبر اعلام کرد که ساکنان می‌توانند آزادانه وارد برلین غربی شوند. بسیاری در آن شب پشت دیوار جمع شدند تا جشن بگیرند.
15- با ظهور گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های خواندن دستی، کتاب‌های الکترونیکی به روشی محبوب برای خواندن کتاب‌های مورد علاقه‌ تبدیل شده‌است.

 

1- چه چیزی در اطراف سوشی پیچیده شده است؟
 تورتیلا
 جلبک دریایی
 آرد ذرت
 هیچ کدام

 

2- کدام یک از این شهرها بیشترین جمعیت را دارد؟
 شانگهای
 نیویورک
 لندن
 سنگاپور

 

3- بلندترین کوه جهان کدام است؟
  K2
  کوه کلیمانجارو
  کوه فوجی
  قله اورست

 

 

4- کدام یک از این رودخانه‌ها طولانی‌ترین است؟
 مکونگ
 کنگو
 ریوگرانده
 آمازون

 

5- بزرگ‌ترین اقیانوس روی زمین کدام است؟
  اقیانوس اطلس
  اقیانوس آرام
  هند
  قطب شمال

 

6- می‌توانید بزرگ‌ترین صحرای گرم جهان را نام ببرید؟
  گوبی
  موهاو
  صحرا
  کالاهاری

 

7- دریای آرامش را کجا پیدا می‌کنید؟
 آفریقا
 گرینلند
 آمریکای جنوبی
 ماه

 

8- مخترع تلفن کیست؟
  بنجامین فرانکلین
  الکساندر گراهام بل
  جورج واشنگتن کارور
  نیکولا تسلا

 

9- پایتخت اسپانیا کجاست؟
  لیسبون
  بارسلونا
  مادرید
  پورتو

 

10- کدام بازیگر نقش «نئو» را در سه‌گانه ماتریکس بازی کرد؟
 لارنس فیشبرن
 کیانو ریوز
 تام کروز
 آدام درایور

 

11- نیروگاه هسته‌ای اوکراین که در سال 1986 ذوب شد و رادیواکتیویته را در سراسر اروپا پخش کرد کدام بود؟
 اوکستان
 چرنوبیل
 کوبرگ
 جزیره سه مایلی

 

12- پایتخت کانادا را نام ببرید.
 اوتاوا
 کبک
 انتاریو
 تورنتو

 

13- کدام شهر اروپایی به داشتن خیابان‌های متشکل از کانال‌ها معروف است؟
 لندن
 رم
 برلین
 ونیز

 

14- دیوار برلین در چه سالی تخریب شد؟
 1991
 1989
 1987
 1985

 

15- کتاب الکترونیکی چیست؟
  کتابی که در سطح آسان‌خوانی رتبه‌بندی شده است
  کتاب الکترونیکی برای دستگاه‌های دستی
  کتابی در مورد سرگرمی
  هیچ کدام

جستجو
آرشیو تاریخی