شمــــــــع استرس را‌آب می‌کند

برسام جنتی
مترجم

سرعت روزافزون و دیوانه کننده زندگی، میزان استرس‌مان را بشدت افزایش داده است.
هنگامیکه یک بحران کاری رخ می‌دهد، وای‌فای قطع می‌شود، هواپیما به تأخیر می‌افتد و ما عصبانی می‌شویم، هورمون استرس کورتیزول بیش از نیاز در بدن‌مان تولید می‌شود و حال ما را دگرگون می‌کند. برای سالم بودن، باید آرام باشید.
شاید از خود پرسیده باشید که چرا وقتی کمتر استراحت می‌کنید و استرس دارید سریعترسرما می‌خورید و بیمار می‌شوید؟ خب، به این دلیل است که  لحظات استرس ‌زایی را پشت سر گذاشته‌اید و بدن‌تان آسیب دیده و ضعیف‌تر شده است. سالهاست که محققان متوجه شده‌اند شمع‌های معطر برای رسیدن به آرامش مفید هستند زیرا هنگام سوختن رایحه گیاهانی را در محیط منتشر می‌کنند که باعث ترشح هورمون‌های آرامش بخش در بدن می‌شود و استرس را کاهش می‌دهد.
شمع‌های معطر قرن‌هاست که در مراسم‌ مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. حس بویایی ما فوق‌العاده قدرتمند است و نباید آن را دست کم گرفت. بوی شمع معطر بخشی از مغز را که با حافظه و خلق و خو مرتبط است تحریک می‌کند. از افزایش انرژی گرفته تا تسکین استرس یا حتی افزایش وضوح ذهنی، ازجمله تأ‌ثیرات شمع معطر روشن است. استفاده از شمع حتی در گفتار درمانی  هم تأثیر گذار است.
استفاده از شمع و تمرکز با آن، هوش و حافظه را بهتر می‌کند. اعتماد به نفس، صبر و اراده را افزایش می‌دهد. بازده کاری و بهره وری را افزایش می‌‌دهد.  ذهن را آرام می کند، آرامش و سکوت درونی را فراهم کرده و وضوح بیشتری را در ذهن به ارمغان می‌آورد و توانایی تصمیم‌گیری را بالا می‌برد. به غلبه بر بیماری‌های روحی، رفتاری و عاطفی کمک می‌کند. کاهش استرس و آرامش عمیق را فراهم می‌کند. خواب را عمیق می‌کند و اختلالات مربوط به خواب مانند سردرد، بی خوابی و کابوس را کاهش می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی