دیزایـن خلاقـانه اتـــاق کـــودک بر پویایی‌ذهن‌کودکان می‌افزاید

یاسمن کبیری
مترجم
در اکثر خانه‌ها، معمولاً کوچک‌ترین اتاق‌ در اختیار کودکان قرار می‌گیرد. به هر حال آنها کوچک‌ترین اعضای خانواده هستند. بزرگ‌ترها اغلب بقیه خانه را دارند تا با علایق و سلیقه‌های خود آن فضا را پر کنند اما تنها آزادی کودکان برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کار انجام دهند و کجا بازی کنند، همین اتاق کوچکی است که برایشان در نظر گرفته می‌شود. اتاق کودک یک پناهگاه امن برای اوست، دنیایی دور از هرج و مرج بقیه خانه. گاهی اوقات یادگیری و آشنایی کودکان درباره جهان می‌تواند ناامیدکننده باشد و به سرعت منجر به رفتار «بد» آنها شود. بنابراین ایجاد فضایی امن، دلپذیر و راحت که در آن کودکان بتوانند در عین لذت بردن از استقلال و فردیت خود، احساس آرامش، عشق و محبت داشته باشد، برای یک کودکی شاد و سالم ضروری است. بنابراین طراحی اتاق خواب کودکان اهمیت زیادی دارد. تزئین اتاق خواب کودک شما گاهی می‌تواند مشکل باشد، زیرا از یک طرف طراحی باید شخصیت و علایق در حال رشد کودک شما را منعکس کند و از طرف دیگر، دکوراسیون آن باید به اندازه کافی مستحکم و ایمن باشد. نخستین ویژگی برای اتاق کودکان این است که باید کاربردی عمل کند و فضای زیادی برای استراحت و بازی داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید انتخاب‌های خود را داشته باشید. با به حداقل رساندن اثاثیه می‌توانید اتاق خوابی ایجاد کنید که آرامش بخش بوده و در عین حال فضای زیادی برای بازی داشته باشد. آنچه اهمیت دارد این است که دکوراسیون اتاق کودکان نه تنها باید آنها را به بازی، بلکه برای یادگیری نیز تشویق کند. یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که اتاق‌هایی با تم فضایی بسیار محبوب هستند این است که این مفهوم طراحی الهام ‌بخش کودکان در تمام سنین است. شما می‌توانید اتاق فرزندتان را با تم‌های متفاوتی همچون تم فضایی، یا اتاقی با دیوارهای سرسبز جنگلی و حتی فیلم‌های دنیای انیمیشن طراحی کنید. تمامی این طراحی‌ها می‌تواند با استفاده از کاغذ دیواری‌هایی مطابق با سلیقه فرزندتان به‌راحتی آماده مبلمان شود. یکی از راه‌های الهام گرفتن برای دیزاین اتاق کودکان استفاده از رنگ‌های روز و جدید در صنعت طراحی است. این می‌تواند شما را برای انتخاب رنگ اتاق و دیگر وسایل راهنمایی کند. تزئین اتاق کودک فرصتی عالی برای لذت بردن از دکوراسیون خانه است.

صحنه‌های عجیب و غریب جنگل
با توجه به تقاضای خانواده‌ها اتاق‌های با تم جنگل در سال 2023 بشدت مورد توجه قرار گرفته است. یکی از راه‌های آسان‌ برای برانگیختن تخیل کودکان تصاویری از حیات وحش در جنگل است. اتاقی با تم جنگل و نقاشی دیواری جنگل‌های بارانی با جزئیات، پس زمینه‌ای عالی را برای چیدمان اتاق فراهم می‌کند. بهتر است در کنار کاغذ دیواری با تم جنگل، پرده‌، فرش‌ و کوسن‌ها را در طرح‌های دکوراسیون خود بگنجانید. بچه‌ها اغلب از چنین تمی لذت می‌برند. نقاشی‌های دیواری چون شاخ‌های شگفت‌انگیز گوزن، روباه‌ها و خرگوش‌ها برای کودکان شبیه به شخصیت‌های داستانی است که از دل کتاب بیرون آمده و در اتاقشان حضور دارند. از طرف دیگر می‌توانید با ایجاد چنین فضایی خلاقیت و آشنایی فرزندتان را با حیات‌وحش و اهمیت حفظ آن افزایش دهید. هنگامی‌ که شب‌ها قصد خواباندن کودکتان را دارید می‌توانید داستان‌هایی در همین ارتباط و نحوه زندگی حیوانات در حیات‌وحش برایشان نقل کنید و هربار اطلاعات بیشتری در اختیار فرزند خود قرار دهید. با وجود انتخاب تم جنگل شما می‌توانید بخشی از اتاق را به چادر و وسایل حصیری شبیه به کلبه‌های جنگلی اختصاص دهید و لوازم جانبی خود را بر این اساس انتخاب کنید.

کار، استراحت و بازی: چهره‌های متعدد اتاق خواب کودک
اتاق کودک، به معنای واقعی کلمه، برای یک خانواده در حال رشد طراحی شده است. تغییر کوتاه مدت از یک زوج جوان به یک خانواده چند نفره در پروژه طراحی و انتخاب وسایل می‌تواند حائز اهمیت باشد. گرچه علایق و الزامات کودکان رو به رشد مدام در حال تغییر است اما ابتدایی‌ترین ابزار شامل میز، قفسه‌های لباس و کمد نخستین وسایل انتخابی اتاق کودکان به شمار می‌رود. این ابزار برای انجام کارهای مدرسه شامل نوشتن و خلق آثار هنری و آموزشی‌شان ضروری است. اما انتخاب این وسایل نسبت به تعداد کودکان هر خانه و فضای موجود می‌تواند متفاوت باشد. چه در حال نقل مکان به یک خانه جدید باشید یا یک اتاق خواب کودک موجود را بازسازی کنید، جنبه‌های زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. این گزینه‌ها کافی است تا والدین را کاملاً سردرگم کند. اما برای داشتن یک اتاق خواب بچه نیاز دارید اصول اولیه مبلمان کودک را مد نظر و یک چشم خلاق داشته باشید.

میز مطالعه جادار یک عنصر ضروری است
میز مطالعه برای کودکان در حال رشدی که در حال حاضر در مدرسه هستند یا بزودی ثبت‌نام خواهند کرد، ضروری است. میز مطالعه خوب به عنوان یک فضای وظیفه محور عمل می‌کند که کودک می‌تواند از آن برای انجام تکالیف یا آماده شدن برای امتحانات استفاده کند. به دنبال میزهای مطالعه با طراحی ارگونومیک باشید. این میزها باید ارتفاع مناسبی داشته باشند، از موادی که به راحتی قابل مراقبت هستند ساخته شده و دارای کشوها یا جاهای کوچک باشند تا وسایل کودک در آن نگهداری شود. همان‌طور که فرزندتان بزرگتر می‌شود، استفاده از این فضا ممکن است تغییر کند، اما دادن یک منطقه مشخص برای کار کردن و انجام وظایف روزمره، باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری تمرکز کند.

بچه‌ها به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارند
برای اینکه اتاق کودکتان به هم ریخته و آشفته نباشد، تهیه مبلمان کودک با فضای کافی و بیشتر از آن! یک تصمیم عالی است. کمدهای مناسب برای بچه‌ها را در نظر بگیرید. این کمدها از موادی ساخته شده‌اند که به راحتی قابل نگهداری‌اند. دسته درهای این کمدها به‌طور خطرناکی بیرون نزده است. شما می‌توانید کمدهایی با انواع مختلف مانند کشودار، دارای قفسه‌بندی‌های کوچک، با میله‌های آویز و قفسه‌های باز انتخاب کنید. اینها به کودک شما اجازه می‌دهد تا کمد لباسش را مرتب کند و هر وسیله را در جایی که به آن تعلق دارد قرار دهد.

میزهای کوچک بازی
بچه‌های کوچکتر به فضای کافی برای شادی در اطراف نیاز دارند. بنابراین، یک میز بازی می‌تواند یک افزودنی خوشایند به فضا باشد. میز بازی، در مواقعی که فضای کافی در یک اتاق وجود ندارد ضروری نیست، اما در فضای مناسب از میزهای کوچک بازی استفاده کنید. میز بازی ایده‌آل باید گوشه‌های گرد، پایه‌های محکم و جنسی داشته باشد که بتواند هر نوع بهم ریختگی یا خراش را تحمل کند.
با این مبلمان ابتدایی بچه‌گانه، قادر خواهید بود تا هنر و خلاقیت فرزندتان را شکوفا کرده و محیطی آرام برای بازی، سرگرمی و انجام تکالیف روزانه ایجاد کنید.

آیینه یادتان نرود
ممکن است فرزند شما هنوز علاقه‌ای به لباس پوشیدن نداشته باشد، اما بزودی به آنجا می‌رسد. بنابراین یک آیینه آماده از ضروریات است! گزینه‌های پیچیده‌تر همیشه وسوسه انگیزند. با این حال، یک آیینه ساده و حداقلی را در نظر بگیرید که دارای چند کشو است. کشوها به هم ریختگی اتاق را برطرف می‌کنند در حالی که آیینه، حتی زمانی که از آن استفاده نمی‌شود، نور موجود را منعکس می‌کند تا فضا بسیار مطبوع به نظر برسد. اگر با محدودیت فضا سر و کار دارید، یک کمد لباس با آینه توکار انتخاب کنید.

یک تخت دنج و راحت انتخاب کنید
برای شروع با در نظر گرفتن اصول اولیه، انتخاب یک تخت راحت که در فضای موجود قرار می‌گیرد از ابتدایی‌ترین چیدمان‌ها به شمار می‌رود. در نظر گرفتن ایمنی و راحتی تختخواب حائزاهمیت است. اگر قرار است بیش از یک کودک از یک اتاق استفاده کنند، تخت‌های دوطبقه را انتخاب کنید. مراقب لمینت‌های ضد باکتری و پانل‌های ایمنی باشید. این موارد ایمنی فرزندتان را تضمین می‌کند تا بدون نگرانی شما هم بتوانید با خیالی آسوده خوابی راحت را در شب تجربه کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی