ویژه نامه پلاس ۸۱۲۰ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس ۸۱۲۰ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

ماجـراجــــویـی درسفــــــر‌با قطار

برسام جنتی/ قطار فقط یک وسیله نقلیه نیست. حامل احساسات است. لذت حرکت رو به جلو را به همراه دارد. هیجان سرعت را به همراه دارد. بیشتر داستان‌ها درباره سفر با قطار، مربوط به قطارهای بین‌المللی یا سفرهای طولانی است. با این حال، سفر با قطار از شهری به شهر دیگر هم خالی از هیجان، ماجراجویی و شادی نیست. ماجراجویی کاوش در مکان‌های محلی و خوشحالی از اینکه بتوانیم راحت و ایمن سفر کنیم.

همیشه رؤیای سفر با قطار وجود دارد. تصاویر چمنزارهای سرسبز، کوه‌های پربرف، خانه‌ها و چشم‌اندازهای دیگر از پنجره قطار در حال حرکت بسیار سرزنده‌تر و آرامش‌بخش‌تر از سفر با هواپیما و ماشین است. قطار در حال حرکت می‌تواند نمای زیبایی از طبیعت، خانه‌ها و حیوانات اهلی را به ما بدهد بدون آنکه نگران وضعیت جاده باشیم. سفر با قطار یکی از بهترین انتخاب‌های پیش‌ روی هر مسافری است، اما در این‌ بین افرادی که دغدغه سفرهای مسئولانه، آگاهانه و هوشمندانه را دارند و از طرفی کنترل هزینه‌ها برایشان اهمیت دارد، سفر با قطار را به‌عنوان سبک مسافرت خود انتخاب می‌کنند. سفر رفتن با قطار و تجربه سفر روی خطوط ریلی چیز دیگری است. قطار چیزی شبیه خانه‌ای متحرک است با اتاق‌های کوچک ساده. قطار به‌عنوان امن‌ترین وسیله حمل‌ونقل در دنیا همیشه مورد توجه قرار دارد. علاوه بر امنیت، قیمت بلیت قطار هم مزیت قابل توجهی است. در کدام یک از وسایل نقلیه می‌توان با هزینه‌های بسیار اندک امکاناتی نظیر رستوران، بوفه، ویلچر برای افراد کم توان، پکیج سفر، حمل خودرو با قیمتی ارزان و بسیاری از امکانات دیگر را استفاده کرد. سفر با قطار همیشه لذت‌های وصف‌ناپذیر بسیار زیادی را برای سنین مختلف در بر دارد. اما با به کارگیری مواردی می‌توان این لذت‌ها را چندین برابر کرد.  یکی از نکته‌های بسیار مؤثر برای لذت بردن از سفر با قطار استفاده از طبیعت پیرامون در مسیر است. مسیرهای گوناگون ریلی بسیار زیبا هستند. تماشای کویر، دریا، ساحل، دشت، کوه و جنگل را در سفر با قطار بیشتر از سایر وسایل نقلیه می‌توان تجربه کرد.

از سفر با قطار لذت ببرید
مسافرت‌های ریلی، دردنیا جزو محبوب‌‌ترین و اقتصادی‌ترین سفرهاست، برنامه‌ریزی سفر با قطار پیچیدگی ندارد و در کمترین زمان می‌توان برای یک سفر غیر منتظره قطار آماده شد و با هزینه کم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بلیت خرید و سفر امنی را آغاز کرد.

سفر ریلی در اغلب کشورها در مقایسه با سفرهای هوایی یا جاده‌ای، مخصوصاً برای مسافت‌های طولانی گزینه مناسبی است؛ ساعت‌های متنوع حرکت، نوع قطار و خدمات آن، مسافرت را خوشایند و دلچسب می‌کند. یکی از دلایل محبوبیت سفر با قطار این است که اعضای خانواده به یک میزان از مسیر لذت می‌برند و راننده خسته نمی‌شود و حتی می‌توان وسیله نقلیه را با هزینه معقول با قطار به مقصد انتقال داد.

آنهایی که ترس از هواپیما و تصادفات رانندگی دارند قطعاً سراغ قطار می‌روند زیرا به نظرشان امن‌ترین وسیله است. مسافران قطار در محیطی امن، بدون نگرانی از وضعیت جاده، مشکل سوخت و تصادف از مسیر لذت می‌برند.
گذشته از این مزیت‌ها، سفر با قطار حال و هوای جذابی دارد. اگر طرفدار فیلم‌های کلاسیک هستید یا دل‌تان می‌خواهد یک سفر به سبک قهرمانان داستان‌های نوجوانی‌تان را تجربه کنید، ‌قطار بهترین انتخاب است. مسیرهای ریلی معمولاً تا دورترین شهرها و روستاها کشیده شده‌اند و امتیاز بالایی در مقایسه با پرواز با هواپیما یا سفرهای جاده‌ای دارند.

نکته جالب دیگر سفر با قطار دسترسی راحت به ایستگاه قطار است. مسافران برعکس فرودگاه‌ها که عمدتاً در خارج از شهر هستند راحت به ایستگاه قطار می‌رسند. ایستگاه‌های قطار در بیشتر شهرها در داخل شهر قرار دارند به همین دلیل چه زمانی که به سفر می‌روید یا وقتی به مقصد می‌رسید، مجبور نیستید زمان زیادی را برای رسیدن به هتل و محل اقامت‌تان طی کنید. هر چند سفر با هواپیما سریع‌‌تر از قطار است، اما سفر با قطار امکان دیدن مناظری را به مسافران می‌دهد که خاطرات سفر را شیرین‌تر می‌کند یکی دیگر از مزایای سفر با قطارهزینه‌های به مراتب ارزان‌تر آن نسبت به هواپیماست. قطار برای افرادی که در مسیرهای طولانی سفر می‌کنند بویژه خانواده‌های بچه دار، ایده‌آل است.


آنها می‌توانند در یک کوپه از فضای خصوصی و بی‌دغدغه استفاده کنند. در قطار براحتی می‌توان صندلی را به تختخواب تبدیل کرد و از خواب راحت هنگام حرکت لذت برد تا روز اول سفر را با خستگی شروع نکنیم. مزیت مهم قطار این است که نگران توقف‌های ناگهانی برای استفاده از سرویس‌های بهداشتی، رستوران‌های بین راهی و پمپ بنزین نیستید و رستوران قطار معمولاً در زمان سفر برای مسافران باز است.
در سفر با قطار نگرانی برای دوری از فضای مجازی نیست، اغلب قطارها به سیستم «وای فای» مجهز هستند و مسافران می‌توانند در طول حرکت به کارهایشان رسیدگی یا پیغام و نامه‌های‌شان را ارسال کنند. فضای قطار این امکان را می‌دهد که با لپ‌تاپ‌تان کار کنید، فیلم ببینید و عکس‌هایی را که در طول سفر گرفته‌اید مرتب کنید.برخلاف سفرهای هوایی، سفر با اتوبوس یا خودرو شخصی، هنگام سفر با قطار لازم نیست معطل تشریفات گمرکی پیچیده یا جریمه برای اضافه بار یا کمبود جا باشید. قطار محدودیت بار ندارد و این امکان را می‌دهد که اسباب بزرگ‌‌تر را به واگن بار تحویل داده و با خیال راحت آن را در مقصد تحویل بگیرید.اگر از آن دسته افرادی هستید که دغدغه محیط زیست را دارید، بدون تردید سفر با قطار را انتخاب کنید، این وسیله کمترین آلودگی را برای محیط زیست دارد و به اکوسیستم آسیب کمتری می‌زند.

جستجو
آرشیو تاریخی