چـهل‌ و یـکمیـن جشنــــــواره تـئاتــر فــــــجر در‌ایستـــگاه پایانــی

حضور پررنگ گروه‌های‌استانی حال و هوایی‌تازه به جشنواره داد

مراسم اختتامیه چهل‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عصر دیروز در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش ایرنا، در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر از دست‌اندرکاران جشنواره و داوران ایرانی و خارجی و هنرمندان حاضر گفت: امسال بعد از چند سال، برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای را شاهد بودیم که حضور خیره‌کننده هنرمندان استان‌ها مایه تعجب و خوشحالی همه شد و برای همه ما روحیه‌بخش بود.  طی این مراسم برگزیدگان ۱۱۳ اثر شرکت‌کننده در بخش‌های رادیوتئاتر، صحنه‌ای، خیابانی، بین‌الملل، نمایشنامه‌نویسی، پژوهش و مسابقه معرفی شدند و از آنان تقدیر شد. جشنواره چهل و یکم شاهد حضور گروه‌های بسیاری از استان‌های کشور بود و احیای جشنواره‌های منطقه‌ای، شوری مضاعف به آن بخشیده بود.  مجری مراسم با اجرایی متفاوت بر شور و نشاط سالن افزود و با زبان‌ها و گویش‌های متنوع اقوام و مناطق مختلف ایران، بابِ سخن را با میهمانان گشود؛ آذری، مازنی، گیلکی، ترکمن، کردی، بختیاری، عربی، جنوبی، سیستانی و … که همزمانی آن با پخش موسیقی نواحی، با همراهی تماشاگران و گروه‌های نمایشی حاضر در سالن همراه بود. وی برای میهمانان خارجی نیز به زبان‌های انگلیسی و عربی خوش آمد گفت. در این مراسم، فیلمی از اجراهای این دوره از جشنواره، تمرین‌ها و اجراهای شهرستان‌ها، نشست‌های تخصصی و دیگر بخش‌های جنبی پخش شد. در ادامه، از محمد الهی، کارگردان تئاتر، تقدیر شد و این هنرمند پیشکسوت به زبان نقد و البته محترمانه از اتفاق‌های تازه در عرصه تئاتر گفت. همچنین از محمدرضا مرتضوی، کارگردان، که با نمایش کلاه قرمزی به جشنواره آمده بود به‌عنوان استعداد جوان تقدیر شد.

برگزیدگان بخش‌های مختلف رقابتی جشنواره تئاتر فجر

برگزیدگان بخش مسابقه خیابانی
 بخش موسیقی/ علی خاتمی برای نمایش‌های «استامینوفن با طعم کدئین» و «لالایی‌های ننه ایران»
 بخش فضاسازی/ امیر امینی برای نمایش «صداهای خوابیده در خاک»
 بخش طرح و ایده/ سوران حسینی برای نمایش «نبودن برای بودن»

برگزیدگان بخش‌جایزه‌بزرگ صحنه‌ای ایران
  طراحی لباس/ لیلا ندایی برای نمایش «شاه اسماعیل»
  موسیقی/ مهدی کرمی برای نمایش «داستان اسف‌انگیز یک صعود تبهکارانه به صحنه‌گردانی سرپرسی لورن و شرکا»
  طراحی صحنه/ مصطفی حیات برای نمایش «آگنی‌تاژ»

  3 نفر از کاندیداهای بازیگری مرد: ابوالفضل پارسا بابت نمایش «مادرم زری سر زا رفت»، امیراحسان امیر‌پور بابت «نمایش آهوان»، سجاد بحری بابت نمایش «بی در کجایان»
  3 نفر از‌کاندیداهای بازیگری زن: روشنک سه قلعگی بابت نمایش «مطرب آقا»، زهرا محرابی بابت نمایش «ساختمان رز»، آرزو جعفری بابت نمایش «ساختمان رز»
  3 نفر از کاندیداهای کارگردانی: مهسا بایرام‌زاده بابت نمایش «آخرین نامه»، سجاد بحری بابت نمایش «بی در کجایان»، حسین کارگر بابت نمایش «آگنی تاژ»

نمایشنامه‌نویسی
 ‌رتبه اول: رسول حقجو بابت نمایش «آگنی تاژ»
 ‌رتبه دوم: غلامحسین دولت‌آبادی بابت نمایش «داستان اسف‌انگیز یک صعود تبهکارانه به صحنه‌گردانی سرپرسی لورن و شرکا»
 ‌رتبه سوم: علی حسن‌زاده بابت نمایش «شاه اسماعیل»

جایزه‌های ویژه
 نمایش برگزیده به مفهوم مطلق: هیأت داوران به اتفاق آرا نمایش «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده را به‌عنوان اثر برگزیده این بخش به مفهوم مطلق معرفی کرد. هیأت داوران با توجه به هماهنگی مؤثر در ایجاد فضا و یکدستی تلاش بازیگران برای برانگیختن تخیل و نگهداشتن نمایش در مسیر منتهی به سلیقه زیبایی‌شناسانه گروه اجرایی، با اهدای لوح تقدیر و مبلغ یکصد و هشتاد میلیون ریال به نماینده گروه، از بازی و حضور جدی بازیگران در لحظه به لحظه فضای نمایشی طراحی شده برای نمایش «اسب قاتلین» قدردانی کرد.
 هیأت داوران به درخواست دبیرخانه پنجمین جشنواره نمایش‌های کمدی خندستان و امور فرهنگی شهرداری اصفهان از میان نمایش‌های کمدی حاضر در این بخش از جشنواره، به منظور ترغیب نمایشگران به رویکرد کمدی در اجرا، برای دریافت لوح تقدیر و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی، رضا محمدیان حسین قاسمی کارگردانان نمایش «پهلوان قلیچ» را به‌عنوان برگزیده این نگاه معرفی کرد.

برگزیدگان بخش مسابقه تئاتر ملل
 طراحی نور/ منوچهر رحیمی برای نمایش «ایرانیان» از ایران   طراحی گریم/ آلاله بیگدلی برای نمایش «ایرانیان» از ایران  طراحی لباس/ محبوبه سلطانی برای نمایش «ایرانیان» از ایران   طراحی صحنه/ احمد الجابری برای نمایش «مدق الحنا» از عمان  بخش موسیقی/ بهرنگ عباسی برای نمایش «مکبث‌زار» از ایران   نمایشنامه‌نویسی/ اصغر خلیلی برای نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» از ایران   بهترین نمایش/ جواد الاسدی برای نمایش «امل» از عراق

 3 نفر از کاندیداهای بازیگری زن: فاطمه حسینی برای نمایش «ابرهای بی‌باران» از ایران، رضاب احمد حسن الکرخی برای نمایش «امل» از عراق، پری باران از ایرانی برای نمایش «مانداک» از ایران
 3 نفر از کاندیداهای بازیگری مرد: حامد یزدی برای نمایش «ایرانیان» از ایران، عبدالحکیم الصالحی برای نمایش «مدق الحنا» از عمان، حیدر جمعه برای نمایش «امل» از عراق
 3 نفر از کاندیداهای کارگردانی: جواد الاسدی برای نمایش «امل» از عراق، ابراهیم پشت‌کوهی برای نمایش «مکبث‌زار» از ایران، یوسف البلوشی برای نمایش «مدق الحنا» از عمان


وزیر فرهنگ: به اختلاف عوامل تولید با تهیه‌کننده‌فیلم ورود نمی‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره حواشی پیش آمده درباره نمایش یک سریال، اظهارنظر یکی از فعالان سیاسی درباره هنرمندان در فضای مجازی و عملکرد وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جشنواره‌های فجر توضیحاتی داد.
محمد مهدی اسماعیلی درباره اختلافات پیش آمده بین یکی از پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال با صداوسیما اظهار داشت: از نظر قوانین موجود در حوزه هنری، تهیه کننده مسئول یک اثر هنری است و ما وارد جزئیات اختلافات مربوط به عوامل و تهیه‌کننده نمی‌شویم. دوستان در صداوسیما همین نظر را دارند که موضوع شبکه نمایش خانگی یک فرصت برای حوزه فرهنگ و هنر است و به شدت حامی تقویت آنها هستم، در عین حال همه به قانون عمل کنیم؛ گلایه سازمان صداوسیما در این خصوص ناشی از اجرا نشدن قانون بود. وی با این توصیه به فعالان فرهنگی و هنری که قانون را رعایت کنند، اظهار داشت: اگر جایی نقص قانون وجود دارد باید جبران کنیم تا تکلیف فعالان این بخش روشن شود. اسماعیلی درباره اظهارنظر یکی از فعالان سیاسی درباره هنرمندان که در فضای مجازی پخش شده است، گفت: فایل منتشر شده تقطیع شده است که برای روشن شدن موضوع پیگیری قضایی و حقوقی می‌شود.
اختتامیه شعر فجر
جمعه برگزار می‌شود
وزیر فرهنگ با ارائه گزارشی از عملکرد وزارتخانه فرهنگ و ارشاد در برگزاری جشنواره‌های فجر گفت: جشنواره تئاتر به پایان رسید، جشنواره فیلم فجر با میزبانی ۱۴۰ میهمان خارجی از شخصیت‌های برجسته سینمایی و حضور ۷۰ کشور آغاز شده است و اختتامیه جشنواره شعر فجر ۱۴ بهمن برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی