اولین‌ها و پرکارترین‌های جشنواره‌‌ای که می‌خواستند تحریم شود!

زینب رازدشت
روزنامه‌نگار

هانیه شجاعی زند
نویسنده
با وجود تحریم‌های برخی از هنرمندان و صحبت‌های کاذبی که در فضای مجازی شاهد بودیم، حالا نه فقط ۲۲ عنوان فیلم که در فراخوان وعده داده شده بود که قرار است ۲۴ فیلم در بخش اصلی چهل ‌و یکمین جشنواره فیلم فجر با هم رقابت ‌کنند تا حداقل نسبت به دوره قبل شاهد افزایش کمی ‌فیلم‌های حاضر در بخش اصلی جشنواره فجر باشیم؛ چالشی که رقابت کیفی ‌‌این آثار را هم بی‌تردید جدی‌تر از دوره‌های قبل زیر ذره‌بین رسانه‌ها خواهد برد. البته ‌‌این تعداد فیلم از میان 75 اثر توسط هیأت انتخاب بررسی شد تا به بخش رقابتی راه پیدا کنند. همچنین علاوه بر‌‌ این تعداد فیلم‌ها، چهار اثر در بخش رزرو قرار گرفته‌اند. عصر روز چهارشنبه 5 بهمن ماه بود که مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، به تمام شایعات و حرف و حدیث‌ها پایان داد و اسا‌می ‌فیلم‌ها را اعلام کرد. پیش از اعلام اسا‌می ‌فیلم‌ها، پوستر جشنواره که توسط نجابتی طراحی شده بود، رونمایی شد. گشت و ‌گذاری بر فیلم‌های معرفی شده به جشنواره نشان ‌می‌دهد که برخلاف ادعای برخی از هنرمندان، ‌‌این جشنواره تحریم‌شدنی نیست و فیلم‌اولی‌های بسیاری پشت درهای ‌‌این رویداد ملی منتظر نشسته‌اند تا جا برای حضور آنها درجشنواره فجر باز شود هر چند تنها نام دو بانوی کارگردان در میان فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره امسال دیده می‌شود و هنوز حضور زنان در‌‌این رویداد ملی کم‌رنگ است.

سرهنگ ثریا / لیلا عاج
لیلا عاج جزو همین فیلم اولی‌ها است که امسال با اقتباس از نمایشنامه دیوید ممت David mamet در میان فیلم‌های منتخب امسال حضور دارد. لیلا عاج فیلم «سرهنگ ثریا» را با حمایت سازمان اوج تهیه کرده و با ارائه اطلاعات قطره‌چکانی از آن قصد دارد تا مخاطبان خود را در جشنواره شگفت‌زده کند. لیلا عاج اساساً کارگردانی برخاسته از تئاتر است، این کار اولین تجربه کارگردانی او در عرصه سینما به‌شمار می‌رود که با همکاری جلیل شعبانی در مقام تهیه کننده به سرانجامش رسانده است.
ژاله صامتی در «سرهنگ ثریا» به ‌‌ایفای نقش پرداخته است.

کت چر‌می‌/ حسین میرزامحمدی
حسین میرزا محمدی فیلم‌اولی دیگری است که با حضور جمعی از بازیگران چهره سینما همچون جواد عزتی و صابر ابر به مسائل اجتماعی ‌می‌پردازد و ‌‌این فیلم اولین تجربه او در زمینه کارگردانی فیلم بلند به‌شمار می‌رود. «کت چرمی» را کامران حجازی تهیه کرده است، سینماگر جوانی که اولین حضورش را در سینما در مقام تهیه‌کننده با فیلم سینمایی «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان تجربه کرد و اتفاقاً قصد دارد بار دیگر در فیلم تازه مهدویان با عنوان «مطرود» ‌این همکاری را تکرار کند او البته پیش از‌‌ این هم مجری طرح آثار مختلف را به عهده داشته است. این فیلم که از آثار بنیاد فارابی در جشنواره امسال است، مضمونی اجتماعی دارد و درباره کارمند بهزیستی است که در یکی از زیرمجموعه‌های خود با یک پرونده فساد مواجه می‌شود و در پیگیری آن به یک پرونده مواد مخدر می‌رسد.

جنگل پرتقال / آرمان خوانساریان
آرمان خوانساریان اساساً با فیلم‌های کوتاهش شناخته شد، او البته در زمینه فیلمنامه‌نویسی هم فعال است که نزدیک‌ترین تجربه او در‌‌این حوزه به نوشتن فیلمنامه «ابر بارانش گرفته» به همراه مجید برزگر در سال ۹۸ برمی‌گردد. مهرماه امسال بود که خبر دریافت پروانه ساخت اولین فیلم بلند سینمایی او با نام «جنگل پرتقال» و به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی منتشر شد، رسول صدرعاملی نه تنها خودش همواره در مقام کارگردان به ساخت فیلم‌هایی درباره جوانان بویژه دختران علاقه‌مند بوده است بلکه در سال‌های اخیر به‌عنوان تهیه‌کننده، کارگردانان تازه‌کار و جوان را در ساخت فیلم‌هایشان همراهی کرده است، هم او بود که با محمد کارت در «شنای پروانه» همقدم شد تا استعدادی تازه را به سینما معرفی کند. «جنگل پرتقال» هم یکی از محصولات بنیاد سینمایی فارابی است که خبرهای غیررسمی‌ از حضور سارا بهرا‌می‌ و میرسعید مولویان در آن می‌دهند.‌‌ این فیلم درا‌می‌ اجتماعی است.

در آغوش درخت / بابک خواجه‌پاشا
این اولین تجربه کارگردانی خواجه‌پاشاست، بابک خواجه‌پاشا اما پیش از‌‌این سابقه دستیاری مجید مجیدی و رضا میرکریمی‌ را داشت همین هم باعث شد تا در اولین روزهای فیلمبرداری «در آغوش درخت» این دو کارگردان باسابقه بابک خواجه‌پاشا را همراهی کنند و احتمالاً مشورت‌هایی به او بدهند. خواجه‌پاشا در اولین فیلمش به سراغ قصه‌ای خانوادگی رفته است، این فیلم یک درام خانوادگی است و دغدغه‌های یک زوج ‌‌ایرانی و فرزندان‌شان را بیان می‌کند. محمدرضا مصباح که پیش از‌‌ این تجربه تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی همچون «پوست»، «یدو»، «بی‌مادر» و … را داشت در «در آغوش درخت» بابک خواجه‌پاشا را همراهی می‌کند.‌‌ این فیلم اولین محصول همکاری مشترک حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود. مارال بنی‌آدم، جواد قامتی، روح‌الله زمانی، اهورا و رایان لطفی از جمله بازیگران‌‌ این فیلم سینمایی هستند.

بعد از رفتن / رضا نجاتی
نجاتی که با ساخت فیلم کوتاه «ارفاق» حضوری پررنگ در جشنواره‌های معتبر داشت حالا اولین فیلم بلند خود را با عنوان «بعد از رفتن» کارگردانی کرده است و ‌‌این از آن پروژه‌هایی است که به‌طور کامل در سکوت خبری به سرانجام رسیده و اطلاع چندانی درباره ترکیب عوامل و محتوای آن تا به امروز منتشر نشده است.
با توجه به تجربه‌های نجاتی در حوزه سینمای کوتاه احتمالاً ‌‌این فیلم حال و هوایی اجتماعی داشته باشد.

آه سرد / ‏ ناهید عزیزی
 این یکی واقعاً از آثار ناشناخته حاضر در جشنواره امسال است. فیلمی‌ که احتمالاً اولین تجربه کارگردانش به حساب می‌آید و تهیه‌کنندگی آن را رضا محقق برعهده دارد. شاید بتوان به استناد تجربه‌های سینمایی رضا محقق که در همین جشنواره فیلم «چرا گریه نمی‌کنی» را هم در مقام تهیه‌کننده دارد، «آه سرد» را هم فیلمی‌ با سلیقه مخاطبان خاص دانست که شاید بتواند مورد توجه منتقدان و فیلم‌بازهای حرفه‌ای‌تر قرار بگیرد. هیچ خبری درباره جزئیات ‌‌این پروژه سینمایی مخابره نشده است.

استاد / عماد حسینی
 او حالا استاد را به کارگردانی عماد حسینی به جشنواره فیلم فجر آورده است.  عماد حسینی کارگردانی فیلم اولی است که با تهیه‌کنندگی بهروز افخمی‌ با فیلم «استاد» در جشنواره حضور دارد. او در‌‌ این فیلم سعی کرده به یکی از موضوعات ملتهب اجتماعی بپردازد. جنبش «می‌تو» که در چند سال اخیر سر برآورده و در یک سال اخیر شکل پررنگ‌تری به خود گرفته سوژه اصلی‌‌ این فیلم است.  حسن معجونی و هدیه حسینی‌نژاد همراه با سجاد بابایی نقش‌های اصلی‌‌ این فیلم را‌‌ ایفا کرده‌اند.

هفت بهار نارنج / ‏ فرشاد گل‌سفیدی
 فرشاد گل‌سفیدی مدیر فیلمبرداری باسابقه آثار سینمایی و تلویزیونی است که پیش‌تر برای فیلمی‌ با عنوان «هفت» پروانه ویدیویی دریافت کرده بود تا به دنیای کارگردانی وارد شود اما بعدها برای درخواست تغییر پروانه ساخت خود به پروانه سینمایی نام فیلمش را هم به «هفت بهار نارنج» تغییر داد.فیلم بنا بر خبرهایی که تا کنون درباره‌اش منتشر شده است، حال و هوایی خانوادگی دارد و در منطقه تالش مقابل دوربین رفته است.

های‌پاور / ‏‌هادی محمدپور
 هادی محمدپور نیز از فیلم‌‌اولی‌های جشنواره امسال محسوب می‌شود که فیلم «های‌پاور» را با سرمایه‌گذاری و حمایت نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلا‌می‌ایران به سرانجام رسانده است. فیلم درباره شهید ستاری است که توانسته در ویترین جشنواره فجر امسال قرار بگیرد.

اتاقک گلی / محمد عسگری
این فیلم از تولیدات روایت فتح است که به سراغ داستان زنانه‌ای از عملیات مرصاد رفته است و داستان زنانی را که در یک اتاقک گلی گرفتار می‌شوند روایت می‌کند.کارگردان‌‌ این فیلم محمد عسگری است و ‌‌این اولین ساخته او محسوب می‌شود. تهیه‌کننده‌اش داوود صبوری است که خود در عملیات مرصاد حضور داشته است.

شش بازیگر پر کار

در ‌‌این دوره از جشنواره شش بازیگر، رکورد پرکارترین بازیگران را از آن خود کرده‌اند و هر کدام با میانگین دو فیلم رقابت نزدیکی را پشت سر گذاشتند. از جمله ‌‌این بازیگران رضا کیانیان است که با دو فیلم «روایت ناتمام سیما» ساخته علی رضا صمدی و «متروپل» درجشنواره حضور دارد. در کنار او امیر جعفری که به‌تازگی با سریال جیران و یاغی حضور پررنگ و پررونقی در نمایش خانگی داشته، با دو فیلم راهی جشنواره شده است. او امسال با فیلم «آنها مرا دوست داشتند» ساخته محمدرضا رحمانی و «هوک» اثر حسین ریگی در جشنواره حضور خواهد داشت. پژمان بازغی بعد از سه سال غیبت، امسال با دو اثر«کاپیتان» ساخته محمد حمزه‌‌ای و «پرونده باز است» به کارگردانی کیومرث‌ پوراحمد‌‌ ایفای نقش کرده است.  یکی از پرکارترین بازیگران زن در چهل ویکمین جشنواره­ فجر، پانته­‌آپناهی‌ها است که با سه فیلم به‌‌ این رقابت ‌می‌آید. او در دو فیلم «بعد از رفتن» اثر رضا نجاتی و «کاپیتان» کاری از محمد حمزه‌­ای که هر دو بی‌سر و صدا جلوی دوربین رفتند، بازی کرده است و همچنین در «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی حضور داشته است.
سارا بهرا‌می ‌جزو بازیگران پرکارسینما است که امسال با ساخته­‌های دو کارگردان فیلم‌اولی یعنی «بعد از رفتن» ساخته رضا نجاتی و «جنگل پرتقال» کاری از آرمان خوانساریان درجشنواره دیده ‌می‌شود.  نسیم ادبی نیز از جمله بانوان پرکار امسال است.  دو فیلم «پرونده باز» ساخته کیومرث پوراحمد و «آنها مرا دوست داشتند» کاری از محمدرضا رحمانی آثاری است که او به واسطه آنها در جشنواره فجر امسال حضور خواهد داشت.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی