صنعت هوایی در مپنا

فعالیت‌های صنعت هوایی گروه مپنا در دو حوزه نگهداری و تعمیرات موتورهای هوایی و طراحی و ساخت قطعات و ابزارهای مورد نیاز متمرکز شده است. خدمات ارائه شده در حوزه نگهداری و تعمیرات شامل نگهداری، تعمیر و بازسازی اساسی موتور، تعمیر قطعات، ایجاد سلول تست و آزمایشگاه‌های مربوطه و اجاره موتور است. گروه مپنا دارای توانمندی در طراحی و ساخت قطعات و ابزارهای مرتبط در صنعت هوایی و فرودگاهی نیز است.
با توجه به شرایط خاص صنایع هوایی، اولین قدم در این مسیر پیچیده و پرمخاطره، تعریف پروژه‌هایی بود که بتواند مأموریت تعیین شده را به خوبی محقق سازد و مقدمات اولیه برای خودکفایی کشور در صنعت هوایی و کاهش هزینه‌ها در حوزه بازسازی و تقویت ناوگان را ایجاد کند. از این رو موارد زیر در راستای اجرای طرح اصلی تعریف شده و در حال اجرا هستند:
 اخذ مجوزهای استاندارد هوایی
با توجه به الزامات قوانین هوایی، گروه مپنا نسبت به اخذ گواهینامه‌ها و صلاحیت‌های لازم از مراجع ذیصلاح اقدام کرده و موفق به اخذ گواهینامه‌های زیر شده است:
 گواهینامه تأیید سازمان تعمیرات Part 145
 گواهینامه تعمیرات موتور و تعمیرات انواع قطعات موتور هوایی
 تأییدیه سازمان طراحی Part 21
 تأییدیه هندبوک سازمان طراحی
 تعمیرات موتور و انواع قطعات هواپیماهای مسافربری
در مرکز MRO، ظرفیت تعمیرات انواع موتور هواپیمای مسافربری و تعمیر بیش از 1000 نوع قطعه موتور هوایی ایجاد شده است.
 خدمات تست موتور در سامانه آزمون سیار موتور هوایی
با این بستر آزمون، امکان آزمون موتور در انواع شرایط جوی در نقاط مختلف کشور فراهم شده است.

گروه مپنا در راستای مأموریت خود موارد زیر را در دست اجرا دارد:
ایجاد زنجیره فنی دانش پایه در سطح دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان
گروه مپنا ضمن ایجاد دفتر طراحی در راستای بهره‌گیری از دانش و نبوغ متخصصان و نخبگان کشور، جهت پیشبرد اهداف و مأموریت خود با تعریف پروژه‌های تحقیقاتی به دانشگاه‌ها و پژوهشگران مراکز تحصیلات عالی، بهره‌گیری از ظرفیت این زنجیره‌های ارزشمند را در دستور کار دارد. همچنین با گسترش همکاری و توسعه هم‌افزایی با شرکت‌های دانش‌بنیان، از این ظرفیت نهفته دانشی کشور نیز بهره می‌گیرد.

ایجاد زنجیره تأمین و ساخت قطعات موتورهای هوایی
با توجه به نیاز صنعت هوایی کشور به نوسازی ناوگان و همچنین ایمن‌سازی و افزایش طول عمر تجهیزات، گروه مپنا با تکیه بر دانش و صلاحیت‌های اخذ شده خود نسبت به تأمین قطعات و تجهیزات هواپیماهای مسافربری بخصوص در موضوع موتورهای هوایی اقدام کرده است و خطوط هوایی و مراکز تعمیراتی کشور را با قطعات و تجهیزات باکیفیت تأمین می‌‌کند. گروه مپنا با تکیه بر مجوزهای اخذ‌شده در حوزه طراحی و ساخت قطعات موتورهای هواپیماهای مسافربری و تجهیزات جانبی و با هدف تداوم پروازی ناوگان هوایی کشور، در زمینه ساخت قطعات ورود نموده و بستر ساخت این محصولات پیچیده و تکنولوژیک را در کشور فراهم کرده است.

ایجاد مرکز مجهز تعمیرات تمامی موتورها و قطعات هوایی
پیچیدگی طراحی موتورهای هوایی به گونه‌ای است که تأمین مواد اولیه برای جایگزینی یا تعمیر قطعات از کار افتاده، هزینه‌های قابل‌توجهی برای شرکت‌های هواپیمایی دارد. بنابراین تعمیر، نگهداری و اورهال این موتورها به یکی از مؤلفه‌های مهم در صنعت هوایی بدل شده است. از این رو شرکت مپنا با استفاده از دانش و توانمندی داخلی و همچنین تجربه‌های ارزشمند موجود و در راستای اهداف و مأموریت‌های تعریف شده و با هدف زنده نگه داشتن ناوگان هوایی کشور و کاهش هزینه‌ها در این صنعت، اقدام به راه‌اندازی کارگاه‌های تعمیر انواع موتورها، قطعات و همچنین آزمون موتورهای هوایی کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی