جورابش با شما کیکش با من!

فائزه صدیقی
نویسنده

دور هم جمع شده بودیم و درباره روز پدر صحبت می‌کردیم. اینکه چه موقع می‌توانیم همگی خانه مادر و پدر جمع شویم و برای دورهمی چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم که بیشتر خوش بگذرد. هر کسی پیشنهاد خودش را داد و صحبت رسید به اصلی‌ترین موضوع که هدیه خریدن برای پدرجان بود. سه نفری سکوت کردیم، رسیده بودیم به سؤال همیشگی چرا هدیه خریدن برای آقایان این‌قدر سخت است! شروع کردیم به دادن پیشنهادهای مختلف، اما همه چیزهای محدودی را هم که حتی به ذهنمان می‌رسید سال‌های قبل و همین‌طور برای تولد امسالشان خریده بودیم و عملاً دستمان در انتخاب کاملاً بسته بود. وقتی دیگر مغزم به جایی قد نمی‌داد از پشت میز بلند شدم و همان طور که استکان‌ها را جمع می‌کردم و می‌بردم سمت آشپزخانه تا یک سینی دیگر چایی بریزم، بلند گفتم: «اصلاً جورابش با شما، کیکش هم با من! بالاخره این مهمونی بدون کیک که نمیشه، شماهام که آخر برای بابا همون جوراب را می‌خرید، پس دیگه چه بحث کردنی داره.» حرفم تمام نشده صدای خنده‌هایشان را از پشت سرم شنیدم، لبخندی زدم و همان طور که استکان‌ها را پر از چایی می‌کردم به کیکی که می‌خواستم درست کنم فکر کردم.

دستور پخت:
در پخت کیک و شیرینی‌ها بهتر است مواد اولیه به دمای محیط رسیده باشند، بنابراین مواد کیک را از قبل در محیط می‌گذاریم. البته در بعضی دستورها به طور مشخص اشاره می‌شود که بعضی مواد اولیه باید سرد باشند، در آن صورت آن ماده اولیه را تا زمان مصرف در یخچال نگه می‌داریم.
ابتدا آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و چند باری این مخلوط را الک می‌کنیم. الک کردن به بهتر شدن بافت نهایی کیک کمک می‌کند. این مخلوط را کنار می‌گذاریم.
حالا باید سس شکلاتی مورد نیازمان را درست کنیم، برای این منظور باید شیر، شکر، روغن و پودر کاکائوی موجود در دستور را با هم مخلوط کنیم. می‌توانید مواد را درون ظرف ریخته و با همزن چند دقیقه‌ای آن را هم بزنید، اما اجازه دهید به شما بگویم که وقتی با همزن چنین مخلوط آبکی را آماده می‌کنید احتمال پاشیدن آن به اطراف بسیار زیاد است و چنین کثیف‌کاری‌هایی در حین کار از جمله مواردی است که شما را خسته کرده و ممکن است دفعات بعد از پخت دوباره کیک منصرف کند. برای حل این مشکل می‌توانید سس شکلاتی را داخل مخلوط‌‌ کن درست کنید.
برای این منظور اول پودر کاکائو را داخل پارچ مخلوط‌ کن ریخته و روغن را روی آن می‌ریزیم و چند دقیقه‌ای صبر می‌کنیم. این کار باعث می‌شود رنگ شکلات باز شده و کیک پررنگ‌تر شود. در عین حال باید بدانید انتخاب پودر کاکائو مرغوب در نتیجه نهایی این کیک بسیار مؤثر است و هر چه شما پودر کاکائوی بهتری استفاده کنید کیک باکیفیت‌تری خواهید داشت، پس در خرید آن دقت کنید.
نکته: اجازه بدهید در این قسمت از کار این نکته را خدمتتان عرض کنم که اگر مقدار روغن دستور را یک پیمانه در نظر بگیرید کالری کمتری را دریافت خواهید کرد اما کیک کمی خشک‌تر از حد معمول شده و بافت مرطوبش بخوبی اندازه کامل در نمی‌آید، پس انتخاب مقدار روغن در دستور سس شکلاتی این کیک بسته به اولویت‌بندی شما بین کالری دریافتی و بافت کیک می‌تواند بین یک تا یک‌و‌نیم پیمانه متغیر باشد.
چند دقیقه بعد از آنکه روغن را روی پودر کاکائو ریختیم، شیر و شکر را به آن اضافه کرده و آنها را کاملاً مخلوط می‌کنیم تا یک مایع یکدست شکلاتی به دست بیاید و به‌عنوان سس مورد نیازمان از آن استفاده کنیم. بدین منظور یک لیوان سرپر از آن را برداشته و کنار می‌گذاریم چون در پایان کار همین سس را روی کیک می‌دهیم. مابقی سس را برای اضافه کردن به مایه کیک کنار می‌گذاریم.
در ظرفی جداگانه تخم‌مرغ‌هایی را که قبلاً از یخچال درآورده بودیم تا هم‌دمای محیط شوند شکسته و وانیل را نیز به آن اضافه می‌کنیم. با دور تند همزن آن‌قدر این مخلوط را هم می‌زنیم تا مواد کرم رنگ، حجیم و کشدار شود. این مرحله بسته به قدرت موتور همزن شما بین 5 تا 10 دقیقه ممکن است طول بکشد. دقت کنید که این مرحله را بدرستی انجام دهید چون انجام درست این مرحله باعث می‌شود در نهایت بافت کیک سبک‌تری داشته باشید.

کیک خیس شکلاتی

مواد لازم:
آرد سفید     ۲ پیمانه*
تخم‌مرغ     ۳ عدد
روغن     یک و نیم پیمانه
شیر     یک و نیم پیمانه
شکر     یک پیمانه سرخالی
پودر کاکائو     ۴ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر     یک قاشق غذاخوری
وانیل     یک هشتم قاشق چای‌خوری


* اگر پیمانه‌های استاندارد شیرینی‌پزی دارید از همان‌ استفاده کنید، اما اگر به آنها دسترسی ندارید یک لیوان دسته‌دار فرانسوی را معادل یک پیمانه در نظر بگیرید.


نکته مهم:
در بین کار چند باری مواد دور ظرف را با لیسک یا قاشق جمع می‌کنیم (دورگیری) تا اگر تخم‌مرغ‌ها به دور ظرف پاشیده شده با این دورگیری آنها را به مواد کیک اضافه کنیم تا هم بخورند و در نهایت کیک بوی زُهم ندهد.
سس شکلاتی را که از قبل درست کرده بودیم بجز یک لیوان از آن که کنار گذاشتیم به مخلوط تخم‌مرغ و وانیل همزده اضافه کرده و حدود 30 ثانیه با دور متوسط همزن می‌زنیم تا همگی بخوبی مخلوط شوند.
در این مرحله فر را روشن می‌کنیم تا گرم شود.

*بگذارید حالا که به این قسمت از کار رسیده‌ایم نکته مهمی را برایتان بگویم که اوایل کار بارها باعث ناامیدی من از کیک و شیرینی‌پزی می‌شد! دمای پخت در فرهای گازی و برقی برای پخت کیک و شیرینی یکی نیست و به طور معمول دمایی که در فرهای برقی مثل ماکروفر یا سایر نمونه‌ها باید برای پخت انتخاب کنیم حدوداً 20درجه کمتر از دمای فرهای گازی‌ است. این عدد می‌تواند با توجه به فضا و اندازه فر برقی شما پنج درجه کمتر یا بیشتر باشد. اما در دستورهای آشپزی و شیرینی‌پزی عموماً به این مورد اشاره‌ای نمی‌شود و تنها یک دما که برای فر گازی است بیان می‌شود و اگر شما نکته تفاوت دمایی را ندانید در نهایت کیک و شیرینی سوخته و سفت تحویل می‌گیرید.

* پس با این توضیحات اگر فر شما گازی است آن را روی دمای ۱۸۰ درجه بگذارید ولی اگر فر برقی دارید با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد آن را روشن کنید تا گرم شود.
حالا مخلوط آرد و بکینگ پودری را که از قبل با هم مخلوط کرده بودیم طی چند مرحله روی مایه کیک الک می‌کنیم و هر بار به آرامی آن را با همزن دستی یا پره‌های خاموش همزن، هم می‌زنیم تا مخلوط آرد و بکینگ پودر با مواد ترکیب شود و گلوله آردی باقی نماند. دقت کنید هم زدن زیاد مایه کیک باعث می‌شود در نهایت پف کیک شما کمتر شود، پس این مرحله را به آرامی و با دقت انجام دهید.
در پایان اگر بافت مایه کیک یکدست نبود و گلوله‌های آرد در آن وجود داشت در حد چند ثانیه با کندترین دور همزن آن را مخلوط می‌کنیم تا مایه کیک یکدست شود.
مایه نهایی کیک را در قالب ریخته، چند باری آن را آرام به سطح کار می‌کوبیم تا حباب‌های اضافی از داخلش خارج شود و سپس در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰درجه برای فر گازی یا ۱۶۰ درجه برای فر برقی برای مدت حدوداً 30 تا 40 دقیقه می‌گذاریم.
هیچ وقت در 20 دقیقه اول پخت در فر را باز نکنید تا پف کیک نخوابد و کیک در نهایت بافت خوبی داشته باشد. برای اینکه تشخیص دهید کیکتان پخته است یا نه در اواخر زمان پخت در فر را باز کنید، قالب کیک را کمی بیرون بکشید و یک سیخ چوبی یا خلال دندان را وسط کیک تا انتها فرو ببرید و خارج کنید، اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک پخته است.
وقتی کیک کامل پخت آن را از فر خارج می‌کنیم، یک ربع تا نیم ساعت در دمای محیط می‌گذاریم تا از داغی اولیه بیفتد، سپس یک چاقوی صبحانه را در فاصله بین کیک تا قالبش می‌چرخانیم تا کیک از آن جدا شود و بعد کیک را از قالب درآورده، کاغذ روغنی کف آن را جدا می‌کنیم و آن را در سینی سرو می‌گذاریم. حالا با سیخ چوبی یا یک نی تمام سطح کیک را سوراخ سوراخ می‌کنیم. دقت کنید سیخ چوبی را تا انتهای کیک فرو کنید تا کامل کیک سوراخ شده و سس شکلاتی به تمامی قسمت‌های کیک برسد. حالا یک لیوان سس شکلاتی را که از ابتدا کنار گذاشته بودیم روی کیک می‌ریزیم تا به خورد کیک برود. کیک خیس شکلاتی ما آماده است.
برای آنکه کیک در نهایت برای جشن روز پدر مناسب‌تر باشد من یک طرح سیبیل بزرگ را روی کاغذ کشیدم و دوربری کردم، بعد آن طرح را روی سطح کیکم گذاشتم و قسمت‌های اضافی کیک را با چاقو از دور طرح بریدم تا در نهایت کیکی به شکل سیبیل داشتم. شما می‌توانید این کار را با هر طرح دلخواه دیگری انجام دهید.
از اینکه این آموزش را تا انتها با من همراه بودید از شما سپاسگزارم. امیدوارم لحظات شیرین زندگیتان هر روز بیشتر از روز قبل باشد.

fa.sedighi@gmail.com

جستجو
آرشیو تاریخی