افـزایـش نرخ سود بانکی کلید خورد

بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی از روز گذشته افزایش یافت اما نرخ سود تسهیلات قرض‌الحسنه تغییری نکرد.
به گزارش تسنیم، براین اساس به انواع سپرده‌ کوتاه و بلند مدت از 5درصد تا ۲۲,۵ درصد سود تعلق می‌گیرد و نرخ سود تسهیلات هم ۲۳ درصد تعیین‌ شده که افزایش 5درصدی دارد. پیش از این، آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار مربوط به تیرماه سال ۱۳۹۹ بود که در آن نرخ سود سپرده‌ سرمایه‌گذاری کوتاه‌ مدت و بلند مدت ۱۰ تا ۱۸ درصد تعریف شده بود.
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی،سپرده‌هایی هستند که به‌صورت ماه‌شمار بوده و واریز و برداشت از آن، محدودیتی از نظر زمانی ندارد. تنها این نوع سپرده‌ها با کاهش نرخ سود مواجه شدند و درحالی که نرخ سود آن ۱۰ درصد بود، در مصوبه جدید به نصف یعنی 5درصد رسید.
نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت 3ماهه هم که در مصوبه دو سال گذشته شورای پول و اعتبار ۱۲درصد تعیین شده بود بدون تغییر باقی ماند، اما سود سپرده‌های کوتاه‌مدت 6ماهه با افزایش سه درصدی مواجه شد و از ۱۴ درصد به ۱۷ درصد رسید.
افزایش ۴,۵ درصدی نرخ سود سپرده بلندمدت یک‌ساله یکی دیگر از بندهای مصوبه شورای پول و اعتبار بود. از روز گذشته به سپرده‌های بلند مدت یک‌ساله مردم ۲۰,۵ درصد سود تعلق می‌گیرد که البته نباید هیچ برداشتی از آن صورت بگیرد.
نرخ سود سپرده بلندمدت 2ساله هم که ۱۸ درصد بود از روز گذشته به ۲۱,۵ درصد رسید. طبق مصوبه جدید، به سپرده‌های بلندمدت 3ساله هم سود ۲۲,۵ درصدی تعلق خواهد گرفت که این مسأله نشان‌دهنده سیاستگذاری برای سوق دادن نقدینگی به سمت سپرده‌های بلند مدت است.

جستجو
آرشیو تاریخی