جشنواره‌تئاتر‌فجر‌در‌نهمین‌روز، دست‌پری‌برای‌مخاطبان‌داشت

جوان‌تـــــرین ‌کارگردان‌جشنواره‌با «دانه‌هـــای‌کــــال‌انجـــیر»‌آمـــــد

یک روز مانده به پایان جشنواره تئاتر فجر، علاقه‌مندان شاهد هشت اجرا در بخش صحنه‌ای و ۱۰ اجرا در بخش خیابانی بودند تا پر اجراترین روز جشنواره تئاتر فجر رقم بخورد. در بخش صحنه‌ای، هشت نمایش در مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر و تالار حافظ به اجرا درآمد.  سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر میزبان نمایش «هملت» نوشته ویلیام شکسپیر و کارگردانی آرا یرنیاکیان از ارمنستان با مدت زمان ۱۰۰ دقیقه بود.

«دانه‌های کال انجیر» به نویسندگی جواد عاجلی به کارگردانی سانیا عاجلی از استهبان در تالار چهارسوی تئاتر شهر به روی صحنه رفت. جوان‌ترین کارگردان این دوره از جشنواره سانیا عاجلی از استان فارس است که ۲۰ سال سن دارد. نمایش «دانه‌های کال انجیر» داستان زنی بی‌فرزند است که با شوهرش در انجیرستان‌های استهبان زندگی می‌کند و آرزوی مادر شدن تمام ذهنش را گرفته و در نهایت دست به کاری فاجعه‌آمیز می‌زند.
«هاراگیری» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی از شیراز در تالار سایه تئاتر شهر اجرا شد. اصغر گروسی فضای نمایش «هاراگیری» را چنین روایت می‌کند: «این نمایش تراژدی کمدی است و تماشاگر را در ده، بیست دقیقه اول به سمتی می‌برم که تصور کند در حال دوباره دیدن یک روال تکراری است اما در ادامه همه چیز متحول می‌شود. این اثر کاملاً سوررئال است. البته نمایش در بستر رئال شروع می‌شود و به بستر سوررئال می‌رود.» نمایش «در سوگ شب هزار و یکم» به نویسندگی شهرام احمدزاده و کارگردانی پویان عطایی از اصفهان در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.
تماشاخانه سنگلج میزبان نمایش «شیخ» به نویسندگی و کارگردانی عبدالرضا سواعدی از آبادان بود. داستان این نمایش در دوران تسلط شیخ خزعل از ایادی انگلیس و قدرت گرفتن رضاخان در مقام وزیر جنگ احمد شاه قاجار اتفاق می‌افتد.
«ساختمان رز» به نویسندگی و کارگردانی علی صادقی‌زاده از کرمان در تئاتر مولوی، «ابرهای بی‌باران» نوشته میلاد اکبرنژاد به کارگردانی حسن عابدی که برگزیده استان‌ها بود در تالار سمندریان تماشاخانه ایرانشهر و «دختران» نوشته علی دل پیشه و کارگردانی علی دل پیشه و کیانوش ایازی از تهران در تالار حافظ اجرا شد. داستان نمایش «دختران» درباره سرگذشت چهار خواهر است که همسرانشان را برای خدمت سربازی بدرقه می‌کنند اما جنگ شروع می‌شود و این چهار خواهر در انتظار بازگشت می‌مانند.
همچنین نمایش «قطار باقوره» از کشور اردن که قرار بود در روز هشتم و نهم جشنواره تئاتر فجر در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود به‌دلیل مشکلات صدور روادید در جشنواره حضور پیدا نکرد و در نتیجه از جدول اجرا کنار گذاشته شد.

نمایش‌های خیابانی
در بخش نمایش خیابانی، 10 نمایش در تهران اجرا شد. در بخش اجراهای خیابانی نمایش «فدا نشدن» به نویسندگی محمدرضا جعفری لفوت و کارگردانی میلاد حسین‌زاده از آستانه اشرفیه ، «بهیگ هارونک» به نویسندگی و کارگردانی علی قاضی از مسجدسلیمان ، «پلاسما» به نویسندگی و کارگردانی سعید بادینی از زاهدان، «گسار» نوشته فرامرز غلامیان و کارگردانی مشترک فرامرز غلامیان و عباس منظری از شاهین شهر، «آکوستیک مین» به نویسندگی و کارگردانی حمید ناطقی از ساری ، «استامینوفن با طعم کدئین» نوشته آدینه رحیم‌نژاد به کارگردانی مجتبی خلیلی از تهران در ایوان انتظار مترو ولیعصر و پهنه رودکی مقابل تالار وحدت به اجرا درآمد. »پارادوکس» به نویسندگی و کارگردانی مالک آبسالان از دهلران، «کارت قرمز برای بازیکن خارجی» نوشته مجتبی خلیلی به کارگردانی سید پویا امامی از اصفهان و «دعوت نشده» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی کولیوندی از دهلران دیگر نمایش‌های بخش خیابانی در روز گذشته بود.
مالک آبسالان درباره اجرای نمایش «پارادوکس» گفت: «این نمایش درباره مشکلات ازدواج جامعه امروزی است. «پارادوکس» داستان ازدواج یک جوان را روایت می‌کند و سیر مشکلات او را در یک فضای اجتماعی کمدی از روز اول تا روزی که به نتیجه برسد، نمایش می‌دهد.»
آبسالان با تأکید بر اینکه تئاتر یک ضرورت است، افزود: «نمایش جزو ضرورت‌های اولیه زندگی هر خانواده است و خانواده باید در سبد زندگی خود تئاتر را بگنجاند چون اگر ما از لحاظ فرهنگی نتوانیم خوراک خوبی به مردم جامعه بدهیم، با مشکل مواجه خواهیم شد. امیدوارم روزی برسد که همه تئاتر را یک ضرورت بدانند و از هنرمندان حمایت کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی