اعلام هشدار نارنجی هواشناسی

شدت بارش‌ها افزایش می‌یابد

ضرورت تسریع در خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اعلام هشدار نارنجی هواشناسی، از ادامه بارش‌ها تا پایان هفته خبر داد و گفت: با ورود سامانه بارشی جدید طی روز‌های آینده، بارش برف و باران در مناطق شمال‌غرب، غرب، ارتفاعات زاگرس مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز غربی و مرکزی شدت خواهد گرفت. وی با اشاره به وقوع کولاک در مناطق سردسیر افزود: با گسترش این سامانه از امروز بخش‌های مرکز و جنوب‌غرب هم بارش‌ها را تجربه خواهند کرد. البته تا اواسط هفته، شدت این بارش‌ها در شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، سواحل غربی دریای خزر و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و بتدریج در مرکز و شمال‌شرق کشور افزایش خواهد یافت.
از روز چهارشنبه، رفته‌رفته از شدت بارش‌ها بخصوص در شمال‌غرب کاسته خواهد شد. البته طی این مدت همچنان بارش‌ها در نواحی مرکز، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و شمال‌شرق، بخش‌هایی از شمال‌غرب فارس و بوشهر ادامه خواهد داشت.
در این مدت بارش در مناطق گرمسیر گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در مناطق مرتفع و سردسیر به شکل برف و گاهی کولاک خواهد بود.
بارش برف در مناطق زلزله‌زده
مدیرکل اداره‌کل هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به برودت هوا در مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: پیش از این برای فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان غربی در هفته پیش‌رو هشدار سطح زرد صادر شده بود، اما با وقوع زلزله در حال حاضر مسئولان نگران بارش‌های پیش‌رو هستند.
اسماعیل سیمایی افزود: طی روزهای آینده، بارش‌ها بخصوص بارش برف در این شهرستان شدت خواهد گرفت. به همین علت ضروری است تا تدابیر لازم برای زلزله‌زدگان اندیشیده شود.
آماده‌باش هلال‌احمر در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در 21 استان
به دنبال اعلام هشدار نارنجی سازمان هواشناسی، سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، از آماده‌باش امدادگران در 21 استان کشور خبر داد.
بابک محمودی گفت: با ورود سامانه بارشی جدید احتمال وزش باد شدید، کولاک، آبگرفتگی معابر، افت فشار گاز و قطعی برق در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، شمال ایلام، لرستان و چهارمحال و بختیاری محتمل است.
محمودی خاطرنشان کرد: طی این مدت از شهروندان درخواست داریم تا برای کاهش اثرات مخرب، در صورت امکان، سفر نکنند و در صورت تردد، تجهیزات کافی به همراه داشته باشند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی