چیدمان

نـــــــوآوری دوگــانـــه در کلاه کاسکــــــــــــــــت جی100

شاینا شجری
مترجم
مطابق مقررات جدید، تولیدکنندگان تا ماه ژوئیه 2023 فرصت دارند تولید کلاه‌ ایمنی مطابق با مقررات 22.05 را متوقف کنند و تا ژانویه 2024 حتی فروش این قبیل کلاه‌ها کلاً متوقف خواهد شد. از این رو بسیاری از برندها شروع به ارائه مدل‌های جدید کرده‌اند. این امر درباره HJC تولیدکننده کره‌ای کلاه کاسکت‌های مخصوص هنگام سواری با وسایل موتوری دو چرخ، نیز صدق می‌کند که سال گذشته دو کلاه کاسکت RPHA1 و i100 را طراحی کرد. اولی (RPHA1) یک کلاه یکپارچه مسابقه‌ای که معمولی به‌شمار می‌آید، ولی دومی (i100) دارای ویژگی‌های خاصی است. یک کلاه کاسکت مدولار، با قابلیت ارتجاعی با یک نوار زیر چانه که قابلیت بالا آمدن تا 180 درجه روی سر راکب را دارد (این قابلیت در کلاه‌های قبلی نهایت تا 90 درجه بود). این نوار محافظ از طرفی می‌تواند دور تا دور طلق را پوشانده و مانع نفوذ باد شود، از طرف دیگر اگر موتورسوار تمایل به بهره بردن از نسیم داشته باشد با فشردن دکمه‌ای که در کناره‌های کلاه تعبیه شده، این نوار به سمت بالا رفته و روی سر قرار می‌گیرد و طلق این کلاه به‌تنهایی از صورت محافظت می‌کند. مهم‌ترین نکته این است که در هر دو حالت حفاظت از سر و صورت راکب کاملاً تضمین شده است.


کلاه کاسکت از لوازم اجباری هنگام سوار شدن بر موتورسیکلت و جزو ملزوماتی است که باید مطابق با استانداردهای بسیار سختگیرانه تولید ‌شود، زیرا محافظ سر و صورت موتورسوار هنگام خطرات جاده‌ای است و با جان انسان‌ها سر و کار دارد.
HJC، مدلی از کلاه‌ ایمنی با نام i100 را روانه بازارهای جهانی می‌کند؛ مدلی یکپارچه با قابلیتی دوگانه، محافظ کامل سر و صورت. مهم‌تر از همه، این اولین کلاه دارای قابلیت همسان‌سازی دوگانه و برگشت‌پذیری است که با مقررات 22.06 تطابق دارد. یک کلاه یکپارچه و بدون برش، مدولار؛ یعنی بر اساس نظامی از استانداردها و اندازه‌های هماهنگ و متناسب طراحی شده، اسپرت با هومولوگ دوگانه (ساخته شده از ترکیبات شیمیایی که از نظر ساختاری به هم مرتبط‌اند.) سازندگان کلاه‌های ایمنی به تدریج از استاندارد 22.05 عبور کرده و به استاندارد ECE 22.06 می‌رسند که شامل تحولات اساسی از جمله افزایش 12 نقطه ضربه گیر در کلاه در مقابل 6 نقطه در مقررات قبلی «22.05» است؛ این تحولات به‌منظور افزایش میزان حفاظت‌کنندگی در شرایط واقعی ایجاد می‌شود. مهم‌تر از همه، کمپانی HJC در ارائه مدل جدید خود تنها به محافظت از سر راکب در مقابل ضربه‌های خطی توجه نکرده، بلکه احتمال وارد شدن ضربه‌های دورانی به سر موتورسوار را هم در نظر گرفته است؛ زیرا در صورت بروز تصادفات شدید، احتمال چرخیدن سر راکب وجود دارد. طلق این کلاه تحت آزمایش ضربه قرار گرفته و قابلیت مقاومت در برابر توپ فلزی پرتاب شده با سرعت 60 متر بر ثانیه به سوی چشم‌ها را دارد.
در حقیقت برای سال 2022، i100 نه‌تنها به‌خاطر حفاظت همه جانبه از سر و صورت راکب مورد تأیید قرار گرفت، بلکه مهم‌تر از همه، طبق گفته سازنده آن، این اولین کلاه‌ ایمنی با قابلیت دوگانه است که مطابق با مقررات 22.06 به بازار عرضه شده است.
در واقع کمپانی HJC کیفیت و پیشرفت را از طریق فناوری پیشرفته و با به‌کارگیری مواد ممتاز و همسان‌سازی دوگانه در i100 ارائه داده است. بدنه این کلاه با استفاده از فناوری CAD طراحی شده و پلی‌کربنات پیشرفته در آن به‌گونه‌ای استفاده شده است که سبک وزن و با دقت و کیفیت مناسب باشد. فوم‌های داخل کلاه قابلیت جابه‌جایی و شست‌و‌شو دارد و در آن از پارچه‌های ضد باکتری استفاده شده است. همچنین شیارهایی در آن برای افرادی که از عینک استفاده می‌کنند در نظر گرفته شده است. در i100 به منظور تهویه، ورودی جدیدی برای هوا از قسمت جلویی تعریف شده، در حالی که یک خروجی سه‌گانه در پشت کلاه وظیفه استخراج هوای گرم را بر عهده دارد. به نظر می‌رسد که کانال‌های جدیدی روی محافظ چانه جریان هوا را در طرفین کلاه پخش می‌کند تا به مه‌زدایی صفحه طلقی کمک کند. قطعاً قابلیت همسان‌سازی دوگانه این کلاه باید اعتماد به نفس سرنشین موتور را بالا ببرد؛ با علم به اینکه اگر سرنشین هر حالتی را برای کلاه انتخاب کند، ایمنی او به خطر نمی‌افتد.

 


در i100 به منظور تهویه، ورودی جدیدی برای هوا از قسمت جلویی تعریف شده، در حالی که یک خروجی سه‌گانه در پشت کلاه وظیفه استخراج هوای گرم را بر عهده دارد. به نظر می‌رسد که کانال‌های جدیدی روی محافظ چانه جریان هوا را در طرفین کلاه پخش می‌کند تا به مه‌زدایی صفحه طلقی کمک کند

 

جستجو
آرشیو تاریخی