با دوچرخــــــه‌های ‌کانــــــسپت پیش‌به‌سوی‌تحرک‌نرم

راضیه خوئینی/  «تحرک و جابه‌جایی نرم» به مفهوم دوچرخه سواری، پیاده روی و انواع اسکوترسواری به منظور رفت و آمد در شهرها اشاره دارد؛ مفهومی که این روزها باید بیش از همیشه به آن پرداخت، چرا که بیشتر از آن که یک مد باشد، گرایشی واقعی است که با توجه به آلودگی‌های زیست محیطی و بحران بهداشتی در مراکز شهری برجسته شده است. بنابراین لازم است  همه شهروندان تشویق شوند در سفرهای کاری از این وسایل بهره ببرند. در همین زمینه پیشنهادهای بسیاری برای توسعه تحرک نرم مطرح است. بسیاری از مردم برای رسیدن به محل کارشان کمتر از 5 کیلومتر طی می‌کنند و تحرک نرم برای این گروه عالی است. حالا محیط زیست و رفاه اجتماعی جزء مسائل بسیار نگران کننده و در صدر خبرهاست، این یعنی زمانش فرا رسیده که درباره سفرهای کاری، متفاوت فکر کنیم. به همین منظور کارآفرینان در تلاشند نقش متفاوتی ایفا کنند ،اما با موانع بسیاری روبه رو هستند. از جمله کارگران و کارمندانی که تمایل به استفاده از حمل و نقل سازگار با محیط زیست دارند، اما نمی توانند با مشکلات زیاد حاصل از آن کنار بیایند، از جمله احتمال تصادف، دزدی اموالشان و بسیاری دیگر. برای رفع موانع و پاسخگویی به این انتظارات، کارآفرینان، پیشنهادهایی را برای ترویج استفاده از تحرک نرم در سفرهای مرتبط با فعالیت‌های کاری ارائه داده‌اند. ازجمله پیگیری توسعه فضای شهری به منظور استفاده از دوچرخه و موتورهای الکتریکی، ایجاد ظرفیت‌های مناسب و ارائه پارکینگ‌های محافظت شده و البته ارائه دوچرخه‌های مدل جدید که راحت‌تر و کاربردی‌تر باشد.


بهترین دوچرخه های تاشو جهان

مفهوم چرخش در دوچرخه توسط یرونگ یانگ
«چرخش» در دوچرخه‌های جدید، چالشی بین المللی در طراحی این وسیله نقلیه بود که ورود «یرونگ یانگ» به این چالش قطعاً ارزش آن‌را داشت. این دوچرخه «چرخشی» مفهومی، یک دوچرخه شهری است و همان طور که از نامش پیداست با هدف چرخش و تا شدن طراحی شده است. با توجه به قابلیت جمع شدن و طراحی منحصر به فرد تاشو بودنش، شما هنگام دوچرخه سواری می توانید با اطمینان انتخاب کنید که دوچرخه به چه شکلی باشد. تا کردن آن در امتداد محور به شما امکان می دهد آن را از تک‌چرخ به دوچرخ و برعکس تغییر دهید و این بسته به نیاز شما به آدرنالین برای آن روز است، اما آنچه که در مورد این طرح مفهومی بیشتر قابل تحسین است، قابلیت تا کردن ساده و حمل راحت آن است.


دوچرخه تاشو «لوپلی‌ابل» سول مارت
این «لوپلی‌ابل » یک دوچرخه تاشو مفهومی است که توسط «سول مارت» طراحی شده است. این طراحی بر اساس موقعیت مرکزی و یک سیلوئت ضربدری یا ایکس‌ مانند است. قابلیت تاشو بودن این دوچرخه در قاب، زین، پدال، بازو و فرمان است و این به حجم جایی که قرار است در آن قرار بگیرد، بستگی دارد. پس می توان یکی یا همه لوازم مذکور را تا کرد تا به شکلی جمع و جور در بیاید، فقط باید کاری را که نیاز است انجام دهید! تمام قطعات یدکی آن استاندارد است، بنابراین این دوچرخه را می توان به راحتی در هر یک از تعمیرگاه های محلی تعمیر کرد. جالب‌تر اینکه، بعد از تا کردن این وسیله، برای کشاندنش به اطراف جای نگرانی وجود ندارد، زیرا در موقعیت تا شده چرخی همچنان در حال حرکت باقی می ماند تا بتوانید آن را مانند یک جعبه گلف به اطراف هُل دهید.

 

پی‌پاپ؛ دوچرخه برقی بدون باتری
شرکت STEE، یک کمپانی تولید محصولات الکترونیکی، دوچرخه‌ای الکتریکی را نوآوری کرده است که به لطف فناوری در ابرخازن‌های آن، دیگر نیازی به شارژ مجدد ندارد. وزن این دوچرخه 20 کیلوگرم و دارای ابرخازن هایی است که انرژی حاصل از تلاش دوچرخه سوار را ذخیره کرده و به محض اینکه راکب مجبور شود کمی بیشتر روی پدال‌ها فشار بیاورد، آن را به صورت جریان کمکی الکتریکی آزاد می‌کند. در واقع این یک سیستم شارژ مستقل است. در جعبه آبی رنگی که پشت این دوچرخه تعبیه شده است، دستگاهی وجود دارد که قابلیت بازیابی انرژی تولید شده از طریق پدال زدن راکب را دارد. سپس این انرژی را ذخیره کرده و در صورت نیاز به کمک الکتریکی می‌تواند آن را بازیابی کند. این دوچرخه با شمار اندکی تولید و راهی بازار شده و قرار است  به تولید انبوه برسد.


تحول دوچرخه سواری با یک کانسپت
این یک کانسپت است که شاید هرگز نور روز را نبیند. با این حال، این کانسپت آنقدر جالب است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. ساحل دریای بیکران و یک دوچرخه شهری کروزر که توسط یک ساختار زنجیره‌ای مدرن و انقلابی نیرو گرفته و رانده می‌شود. این ساختار زنجیره‌ای تک لاستیک، به طور خودکار یک رینگ موقتی در ناحیه چرخ‌ها و یک تسمه انتقال دندانه‌دار در ناحیه داخلی ایجاد می‌کند. این سیستم توسط یک چرخ مرکزی تغذیه می‌شود که نیروی خود را از طریق یک میل‌لنگ دریافت می‌کند که روی یک زنجیر کوتاه و یک گیربوکس یا جعبه دنده 8 سرعته قرار دارد. استفان هنریش، طراح روباتیک، معمار و مخترع این ماشین می‌گوید که ظاهر آن شگفت انگیز است. یک وسیله نقلیه برای آینده که قبلاً در سال 2009 جایزه نوآوری را در تایوان دریافت کرد.


افزایش دوچرخه‌های تاشو
در سال 2023
خبر خوب اینکه دوچرخه سواری شهری تنها طی یک سال اخیر در بسیاری از شهرهای جهان 50 درصد افزایش یافته است! این چیزی است که اثبات می‌کند جهان به سوی وسایل حمل و نقل کاربردی‌تر و سازگارتر با محیط زیست روی آورده است. در این میان، دوچرخه تاشو یک انقلاب واقعی به شمار می‌آید و از زمان ورودش به بازارهای جهانی مخاطبان زیادی داشته است. به دلیل اینکه این وسیله نقلیه به راحتی «تا»شده و ابعادش کوچک می‌شود و قابلیت حمل و نقل آسان را دارد، مثلا می‌توان این دوچرخه‌ها را در صندوق عقب خودروها جا داد.


دوچرخه عجیب با طراحی آینده نگر
دو چرخ برای حمل کل خانواده
شاید این دوچرخه از نظر زیبایی شناسی نسبت به کاربرد آن دست کم گرفته شده باشد، اما همه اینها طبیعی است ،زیرا این پروژه توسط «ما یونژائو» برای خانواده‌های چینی طراحی شده است. پس از گذر از سیاست تک فرزندی در این کشور، والدین به داشتن فرزند دوم تشویق می‌شوند که به گفته این طراح بدون فراهم آوردن شرایط و ایجاد تغییرات ممکن نیست. از آنجا که دوچرخه وسیله‌ای تک سرنشین است، این باعث کاهش انگیزه برای استفاده از آن در یک خانواده می‌شود. چنین تفکری جرقه نوآوری دوچرخه الاکلنگی «ساس باندی» شد تا بر تعداد سرنشینان این وسیله افزوده شود؛ مفهومی نوآورانه و البته با کمی بازیگوشی تا نظریه یک دوچرخه برای چند نفر را تحقق بخشد.

دوچرخه خانوادگی
این دوچرخه با در نظر گرفتن تمامی احتمالات جدید درباره خانواده مزایای متفاوتی ارائه خواهد داد. بنابراین، اجازه می‌دهد  دو کودک را سوار کنید در حالی که والدین در دو طرف راه می‌روند. تعاملات بین کودکان تسهیل شده و این کار بدون نیاز به پدال زدن انجام می‌شود. ساس باندی، در واقع دستگاهی طراحی کرده است که امکان آهسته چرخیدن چرخ‌ها را فراهم می‌آورد. علاوه بر این مانند یک دوچرخه معمولی قابل استفاده است، همچنین به عنوان یک تاب یا الاکلنگ عمل می‌کند و جالب است که محور مرکزی قاب امکان چرخیدن به طرفین را فراهم آورده است.

دوچرخه الاکلنگی
این دوچرخه مفهومی هم از نظر ایده و هم از نظر سبک طراحی بسیار عجیب است، چرا که فرمانی با قابلیت جابه جایی، چرخ‌هایی کوچک شامل دو چرخ در عقب و یک پروفایل تخته‌ای مانند میز اتو دارد که به شما امکان می‌دهد در موقعیت‌های مختلف بنشینید. ساس باندی کامل است! ساس باندی سیستمی برای آهسته راندن دارد و به لطف حرکت پدال ها، انرژی جنبشی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. دارای گیربکسی بدون زنجیر با باتری یکپارچه است که می‌توان آن را همزمان شارژ کرد. دسته فرمان به آسانی و راحت، جهت و قدرت را کنترل می‌کند. از طرفی چرخ‌ها دارای محرک است. صندلی با حرکات رانندگی و نوسانات سازگار بوده و تخته پدال آن بر اساس نظریه ریخت شناسی طراحی شده و وضعیت سواری را ارتقا می‌دهد. در نهایت، چراغ‌های یکپارچه باعث افزایش دید در نور کم می‌شود. از آنجا که کارآفرینان دائماً در تلاش برای یافتن ایده هایی خلاقانه برای ایجاد تحولات و زندگی بهتر هستند، ما هم باید به نوآوری‌های جدیدی که برای متحول کردن زندگی روزمره ساخته می‌شوند، توجه کافی داشته باشیم. در واقع، هرچقدر تجهیزات پیشرفته‌تر و کم هزینه‌تر وارد بازارها شود، اشخاص بیشتری جذب دوچرخه سواری و پیمودن مسیر بدون ایجاد آلودگی خواهند شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی