نگاهی به بازی نهایی بخش مردان گرند‌اسلم استرالیا

پرواز به صدر از ملبورن

 

امیررضا همایون
خبر‌نگاربازی نهایی رقابت‌های مردان اولین گرند اسلم فصل در سال 2023 پس از چهارده روز رقابت برترین تنیس بازان مرد جهان امروز به میزبانی زمین مرکزی تنیس ملبورن استرالیا برگزار خواهد شد. در تورنمنتی که شاهد رخ دادن شگفتی‌های زیادی بودیم، نواک جوکوویچ صرب و استفانو سیتسیپاس یونانی با عبور از حریفانشان به بازی نهایی این دوره از رقابت‌ها رسیدند. یکی از موضوعاتی که این دوره از رقابت‌ها را متمایز می‌کند، تعیین مرد شماره یک تنیس جهان پس از اتمام این رقابت است، به گونه‌ای که برنده اولین گرند اسلم فصل به دلیل مصدومیت و عدم حضور کارلوس آلکاراس اسپانیایی در این دوره از رقابت‌ها به صدر جدول انجمن برترین تنیس بازان جهان موسوم به ATP خواهد رسید و همین موضوع باعث حساسیت بیشتر فینال تنیس آزاد استرالیا نسبت به سال‌های گذشته است.

جوکو دو رقمی می‌شود؟
بدون شک با حذف دیگر ستارگان تنیس جهان از گردانه رقابت‌ها حالا و درآستانه فینال مسابقات و با توجه به عملکرد نوله در بازی‌های ماقبل فینال این ستاره صرب تبدیل به بخت اول کسب عنوان قهرمانی مسابقات شده است. شاید یکی از دلایل اینکه می‌گوییم شانس نوله برای کسب عنوان قهرمانی از سیتسیپاس یونانی بیشتر است، تجربه او باشد؛ نکته‌ای که سیتسیپاس از تجربه کمتری نسبت به جوکوویچ برخوردار است و در چنین بازی‌های سطح بالایی، داشتن تجربه حرف اول را برای رسیدن به پیروزی می‌زند. یکی از نکاتی که می‌تواند جوکوویچ را پس از پایان بازی نهایی جاودانه کند، کسب دهمین عنوان قهرمانی رقابت‌های آزاد استرالیا و رقم زدن بیست و هشتمین پیروزی متوالی خودش در زمین مرکزی ملبورن خواهد بود؛ اتفاقی که اگر رخ دهد باید گفت اگر نادال پادشاه رقابت‌های خاک رس و رقابت‌های آزاد فرانسه است، نوله هم پادشاه رقابت‌های استرالیا است که در زمین‌های سخت هارد کورت برگزار می‌شود. باتوجه به آنچه گفته شد باید منتظر ماند و دید نواک می‌تواند از سخت‌ترین مسابقه خودش پس از جدال با آندره روبلف روسی در مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها مقابل سیتسیپاس هم زمین را با پیروزی ترک کند و به دهمین مقام قهرمانی خودش در رقابت‌های آزاد استرالیا دست پیدا کند یا اینکه استفانو سیتسیپاس که در این دوره از مسابقات عملکرد شگفت انگیزی از خودش به نمایش گذاشته این عملکرد را تکمیل می‌کند و ضمن رسیدن به آرزوی دوران کودکی خودش مردم یونان را هم به آرزوی دیرینه خودشان می‌رساند. برای پاسخ به این سؤالات باید تا پایان مصاف روز یکشنبه هفته جاری نواک و سیتسیپاس منتظر ماند.
 
وداع کارلیتیوس با صدر
عدم حضور کارلوس آلکاراس اسپانیایی در این مسابقات که تنها یک هفته قبل از آغاز رسمی این رقابت‌ها اعلام کرد به علت مصدومیت از ناحیه پا اولین گرند اسلم فصل را از دست داده، اولین شوک سال جدید میلادی به دنیای تنیس بود. عدم حضور به منزله خداحافظی او با صدر جدول انجمن برترین تنیس بازان جهان پس از گذشت 140 روز صدر‌نشینی خواهد بود، بنابراین همان‌طور که پیش‌تر گفته شده بود همین یک موضوع برای حساس شدن بازی نهایی روز یکشنبه کافی است.
 
رکورد شگفت انگیز می‌شکند؟
عملکرد نواک جوکوویچ و رکورد‌هایی که او از خودش در رقابت‌های استرالیا به جا گذاشته آنقدر خوب است که باید نام دیگر گرند اسلم استرالیا را گرند اسلم جوکوویچ نام‌گذاری کنیم. علاوه بر رکورد خوب 27 پیروزی متوالی در رقابت‌های استرالیا، نواک یک رکورد خوب دیگر هم در این رقابت‌ها از خودش به جا گذاشته که به بازی‌های نهایی مربوط می‌شود. این تنیسور صربستانی تا به امروز 9 بار به بازی نهایی رقابت‌های آزاد استرالیا صعود کرده که در هر 9 بازی زمین مسابقه را با پیروزی و درنهایت کسب جام ترک کرده است. آمار مطلوبی که به نظر می‌رسد تا سالیان سال هیچ بازیکنی حداقل در رقابت‌های آزاد استرالیا به آن دست نیابد. این نکته اما ثابت می‌کند که تنیس باز یونانی برای تعبیر رؤیای کودکی‌اش و رسیدن به اولین قهرمانی دوران حرفه‌ای خودش در گرند‌اسلم‌ها کار سختی دارد اما باید توجه داشت که فضای بازی‌های نهایی با تمام مسابقات متفاوت است و ورزش هم غیرقابل پیش‌بینی‌ترین شغل جهان است بخصوص اینکه در این دوره از مسابقات شگفتی‌های بی‌شماری را تماشا کردیم، شگفتی‌هایی که آنقدر زیاد بوده که حسابش از دستمان در رفته است.
 
قهرمانی برای
فراموش کردن گذشته
بی‌هیچ تردیدی نواک جوکوویچ در فصل گذشته یکی از بدترین فصل‌های حرفه‌ای خودش را در رقابت‌ها تنیس به علت عدم تزریق واکسن کرونا و در پی آن اجازه نداشتن برای حضور در بسیاری از تورنمنت‌های معتبر فصل از جمله همین رقابت‌های آزاد استرالیا سپری کرد، علاوه بر تمام موضوعاتی که گفته شد نواک می‌خواهد این رقابت‌ها را با قهرمانی به پایان ببرد تا به همگان بخصوص مقامات استرالیایی که او را به علت خود‌داری از تزریق واکس کرونا از خاک این کشور اخراج کرده بودند، ثابت کند و بگوید اگر شما مرا اخراج کردید من فصل را با قدرت آغاز می‌کنم، قدرتی که تمام خاطرات ناگوار فصل گذشته را تا حدود زیادی پاک می‌کند.

روسیه دیگر در فینال
نماینده ندارد
یکی از موضوعاتی که بازی نهایی این دوره از رقابت‌ها را خاص می‌کند، حضور نداشتن هیچ یک از نمایندگان تنیس روسیه به بازی نهایی است، اتفاقی که باعث شد روسیه پس از دو دوره متوالی صعود دنیل مدودف به بازی نهایی گرند اسلم استرالیا دیگر در مهم‌ترین رقابت بخش مردان این تورنمنت نماینده‌ای نداشته باشد. البته باید توجه داشت که باوجود حذف مدودف در مراحل آغازین این مسابقات دیگر نمایندگان تنیس روسیه مانند آندره روبلف و کارن خاچانوف در این دوره از مسابقات عملکرد خوبی داشتند و خاچانوف هم فرصت صعود به بازی نهایی را داشت اما در مرحله نیمه نهایی در چهار ست متوالی مقابل استفانو سیتسیپاس یونانی شکست خورد و از صعود به مرحله نهایی رقابت‌های بخش مردان بازماند تا این آمار که روسیه پس از دو دوره داشتن نماینده در بازی نهایی برای رسیدن به این مهم در سومین سال متوالی ناکام بماند. باتوجه به تمام نکاتی که گفته شد رقابت‌های استرالیا یک بازی هیجان انگیز را برای علاقه‌مندان به دنیای راکت در سراسر جهان تدارک دیده است، مسابقه‌ای که روز یکشنبه هفته جاری به وقت ایران برگزار می‌شود و باتوجه به حساسیت این مسابقه و انگیزه‌هایی که طرفین این رقابت برای رسیدن به جام قهرمانی اولین گرند اسلم فصل دارند، پتانسیل تکرار بازی نهایی دوره گذشته همین رقابت‌ها که بین رافائل نادال از اسپانیا و دنیل مدودف از روسیه برگزار شد و 5 ساعت و 28 دقیقه به طول انجامید را دارد؛ باید منتظر ماند و دید در پایان کدام یک از دو تنیسور فوق به مقام قهرمانی می‌رسند؛ آیا سیتسیپاس اولین قهرمانی خودش در رقابت‌های گرند اسلم را جشن می‌گیرد یا نواک به دهمین قهرمانی خودش در گرند اسلم استرالیا دست می‌یابد، موضوعی که اگر محقق شود سرزمین کانگورها را برای این بازیکن بیش‌تر از گذشته خاطره انگیز می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی