۲۹ روز بدون مرگ و میر کرونایی در کشور ثبت شده است

از موج هشتم کـــــــــــــرونا عبور کردیم؟

هرچند که برخی از صاحبنظران ادعا کردند که شاید تابستان ۱۴۰۲ دیگر کرونایی وجود نداشته باشد اما کارشناسان ستاد ملی مبارزه با کرونا معتقدند هیچگاه کرانه امنی در مورد کرونا ایجاد نخواهد شد. آنها تأکید دارند باید به کرونا مانند سایر ویروس‌ها از جمله آنفلوانزا نگاه شود و مردم با مراعات و پیشگیری از ابتلا به آن خودداری کنند.
«بهرام عین‌اللهی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هم چندی پیش در این زمینه اعلام کرده بود: از ابتدای امسال تاکنون 191 روز معادل 61 درصد روزهای سال، مرگ و میر کرونایی تک رقمی و صفر بوده است. با وجود آنکه در 2 ماه قبل نگران موج هشتم کرونا بودیم اما با اقداماتی که در بخش‌های مختلف و مبادی مرزی انجام شد در حال حاضر به طور تقریبی این موج در کشور رو به کاهش است.
کاملاً از موج هشتم کرونا عبور نکرده‌ایم
«سید احمد طباطبایی» عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه روند بروز موج هشتم کرونا اصلاً قابل مقایسه با موج‌های قبلی نیست، گفت: رفتار کرونا و زیرسویه‌های آن، آنقدر متفاوت بوده که شاید پیش‌بینی آینده و قضاوت قطعی درباره آن هنوز زود باشد و به همین دلیل شاید نتوان این اطمینان را داد که ما کاملاً از موج هشتم کرونا عبور کرده‌ایم. انتظار می‌رفت از اواخر آذر تاکنون با افزایش بالای موارد کرونا مواجه شویم اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. البته این امر ممکن است ناشی از ایمنی‌زایی به‌دنبال تزریق واکسن یا ایمنی ناشی از ابتلا به بیماری باشد اما هنوز هم به‌صورت تک‌گیر با این بیماری مواجه هستیم.
کرانه امنی برای کرونا وجود ندارد
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه مردم باید بدانند که کرانه امنی در مورد کرونا ایجاد نخواهد شد، افزود: بر اساس میزان مراجعاتی که به مراکز درمانی وجود دارد ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای غربی فعلاً وضعیت بهتری داریم، اما این بهتر بودن، به معنی این نیست که ما اصلاً ابتلا به کرونا نداریم.
 طباطبایی درباره وضعیت بروز سایر بیماری‌های تنفسی نیز تصریح کرد: در شهرهای بزرگی مثل تهران که با تعطیلی مدارس به‌دلیل آلودگی هوا و هوای سرد مواجه شدیم، میزان تماس‌ها کاهش یافت و فکر می‌کنم بخشی از کاهش موارد بیماری هم به همین علت بود. البته از مهر تا اواخر آذرماه یک پیک از همه بیماری‌های ویروسی و تنفسی داشتیم. آبان و آذر سال‌جاری بیشترین عوارض عفونت‌های ویروسی را در بیمارستان‌ها داشتیم به شکلی که طی ۳۰ سال طبابت به یاد ندارم هیچ سالی این میزان عوارض عفونت‌های ویروسی را تجربه کرده باشیم و شرایطی که گذراندیم بازتاب گسترده بودن عفونت ویروسی پاییز بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی