ویژه نامه پلاس۸۱۱۳ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۱۳ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

حرفه ای عکاسی کنید حتی اگر اماتور هستید

نجمه‌سادات بلوری
نویسنده

عکاسی از ثبت کردن لحظات دوست داشتنی خانوادگی گرفته تا انتقال و بیان ادراک‌های هنری یک عکاس، اغلب برای همه دوست داشتنی و جذاب است. با رعایت چند نکته ساده اما مهم و البته تمرین‌های متفاوت و مکرر، هرکسی می‌تواند در مدتی کوتاه به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شود. اگر شما هم قصد دارید عکس‌های بهتری بگیرید لازم است نکات زیر را در عکس‌هایتان رعایت کنید و از تمرین کردن غافل نشوید.

عکس‌های فراوان بگیرید
هر قدر یک صحنه یا همان سوژه شما تغییرات بیشتری داشته باشد، باید عکس‌های بیشتری بگیرید. اگر یک بازیکن فوتبال شروع به دویدن به سمت دروازه می‌کند، دکمه شاتر را بفشارید و نگه‌دارید و تا لحظه اتمام شادی‌اش به عکس گرفتن ادامه دهید. پاک کردن همه عکس‌ها بجز یکی از آنها بسیار راحت است اما بازسازی حرکت برای ثبت بهترین لحظه؟ اغلب غیر ممکن است. از افراد عکس‌های متعددی بگیرید، حتی اگر می‌خواهید از دوست‌تان در میهمانی عکس بگیرید همین کار را انجام دهید و چند عکس پیاپی از او بگیرید. بعداً خواهید دید که بسیاری از عکس‌هایی که گرفته‌اید دارای حالات چهره نامناسب یا چشمان بسته است. بعدا می‌توانید عکس‌هایتان را در دوربین یا کامپیوترتان ببینید و آنهایی را که به کارتان نمی‌آید، حذف کنید. داشتن انتخاب‌های بیشتر به شما این امکان را می‌دهد که همه عکس‌ها را بجز بهترین شان حذف کنید. 

قطع نهایی عکس‌تان را بدانید
هنگام فشردن شاتر این را در نظر داشته باشید که قرار است از عکس‌تان چه استفاده‌ای بکنید. برای مثال اگر دیواری دارید که برای عکس ۸*۱۰ اینچ مناسب است، عکس را عمودی بگیرید و اندکی جا در بالا و پایین باقی بگذارید تا بتوانید بعداً آنها را برش دهید و به ۸*۱۰ اینچ برسید (بیشتر دوربین‌ها عکس را طوری می‌گیرند که لازم باشد در قطع ۸*۱۲ چاپ شود). یا شاید بخواهید عکس‌هایتان را در یک قاب عکس افقی در آشپزخانه‌تان نمایش دهید. در این صورت باید عکس‌هایتان را افقی بگیرید تا از تمام فضای قاب عکس استفاده کنید. اگر می‌خواهید نسخه‌ای کوچک از عکس را نمایش دهید (مثلاً در یک قاب عکس کوچک یا در اینترنت) روی سوژه‌تان به جلو زوم کنید و عکس را تا حد امکان ساده ترکیب‌بندی کنید. اگر می‌خواهید نسخه‌ای بزرگ از عکس را نمایش دهید، به عقب زوم کنید تا جزئیات بیشتری را نشان دهید. اگر نمی‌دانید چه استفاده‌ای از عکس خواهید کرد، هم افقی و هم عمودی عکس بگیرید و جا برای برش دادن باقی بگذارید.

عکس‌هایتان را ویرایش کنید
امروزه تک‌تک عکس‌هایی را که در رسانه‌ها می‌بینید ویرایش شده‌اند. دیگر هیچ عذری برای عکس‌های کج یا رنگ‌و‌رو رفته وجود ندارد، زیرا برنامه‌های ادیت رایگان مانند «picasa» تقریباً به شما امکان اصلاح همه ایرادها را می‌دهد. ویرایش کردن عکس، شیوه‌ای عالی برای یادگیری هم هست. اگر پی ببرید که عکس‌های خانوادگی‌تان با برش خوردن بهتر می‌شوند، دفعه بعد هنگام عکاسی یادتان می‌ماند که بیشتر زوم کنید. اگر همه عکس‌هایتان نارنجی باشند می‌توانید با برنامه ادیت عکس تان را به تراز سفیدی تغییر دهید و دفعه بعد هنگام عکاسی تنظیمات تراز سفیدی دوربین تان را درست کنید. وقتی اهمیت مراحل بعد از عکاسی را کشف کنید، زمان بیشتری را برای ویرایش عکس هایتان صرف خواهید کرد. برای آن موقع، استفاده از «Adob lightroom» مناسب به نظر می‌رسد.
«Lightroom» قابلیت‌های ویرایشی قدرتمندتری نسبت به «picasa» یا هر نرم‌افزار مدیریت عکس دیگری دارد. اما مهمتر از آن اینکه این نرم‌افزار بازدهی فرایند کاری شما را بالا می‌برد. از این رو تک‌تک عکاسان حرفه‌ای و آماتور از آن استفاده می‌کنند.

 

از عکس‌هایتان استفاده کنید


وب‌سایت‌های فارسی خوبی هم برای چنین فعالیت‌هایی وجود دارد که با ثبت نام و فعالیت در آنها می‌توانید به پیشرفت عکاسی‌تان سرعت بیشتری ببخشید. وقتی مطمئن شدید که عکس‌های خوبی می‌گیرید برای فروختن عکس‌هایتان در آژانس‌های فروش عکس اقدام کنید. آژانس‌های کوچک فروش عکس، عکس‌ها را به طراحان می‌فروشند تا از آنها در تبلیغات، مجلات، وب‌سایت‌ها، کتاب‌ها و بسیاری از موارد دیگر استفاده کنند. هر کدام از این سایت‌ها تیم مخصوصی دارند که عکس‌های شما را بررسی می‌کنند و اگر عکس‌ها به اندازه کافی خوب باشند آنها را برای فروش در سایت‌شان می‌پذیرند. این را اما بدانید حتی عکس‌های بهترین عکاسان هم به سختی پذیرفته می‌شود و سخت‌تر از آن به فروش می‌رود. پس از پذیرفته نشدن عکس‌هایتان ناراحت نشوید. فقط نقص‌های آنها را بیابید و بکوشید در آینده آنها را برطرف کنید.

 

صبر نکنید که عکس‌هایتان تبدیل به خاطره‌های دور شوند و سپس آنها را نگاه کنید. راه‌های گوناگون و فراوانی برای استفاده از عکس‌هایتان وجود دارد و هرقدر بیشتر از آنها استفاده کنید، بیشتر پیشرفت خواهید کرد. عکس‌هایتان را چاپ کنید، آنها را قاب بگیرید و بر دیوار بزنید. عکس‌هایتان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و افراد را تگ کنید. با عکس‌هایی که از سفر یا مهمانی گرفته‌اید یک کتاب عکس بسازید (shutterfly.com و Mpix.com این امکان را به شما می‌دهند). کم‌کم مشارکت در جامعه‌های مجازی عکاسی را شروع کنید. اگر دوست دارید به رقابت بپردازید، در مسابقات عکاسی شرکت کنید. تا می‌توانید از عکاسان خوب، بیاموزید. همچنین می‌توانید از دیگر مشتاقان عکاسی نقد و نظر بگیرید. مردم معمولاً بسیار مشوق هستند، پس اگر دوست دارید نقد شوید این را از آنان بخواهید.

جستجو
آرشیو تاریخی