شورای رقابت‌:

عرضه دنا، شاهین و پژو‌ 207 در بورس کالا غیرمجاز است‌

عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس: عرضه خودرو در بورس کالا ادامه می‌یابد

یکی از موضوعاتی که در ماه‌های گذشته مورد تأکید بسیاری از کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است، به مسأله عرضه خودرو در بورس بازمی‌گردد. از مرداد‌ سال‌جاری بورس میزبان خودروهای داخلی بوده است و در آینده نزدیک نیز خودروهای وارداتی وارد تالار خودروی بورس کالا خواهد شد. اما یکی از اصلی‌ترین ارگان‌های مخالف فروش خودرو در بورس، شورای رقابت است. طبق نامه شورای رقابت به رئیس سازمان بورس، تعدادی از خودروهای عرضه شده در بورس کالا، جزو کالاهای تولید انحصاری است و باید به سیستم قرعه‌کشی خودرو بازگردد. شورای رقابت روز یکشنبه در نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار، خودروهای دنا، پژو 207 و شاهین را انحصاری دانسته و اعلام کرده است باید از بورس کالا خارج شود اما خودروهای هایما و تارا، انحصاری نبوده و همچنان می‌توانند در بورس کالا عرضه شوند.

خروج سه خودرو از بورس کالا
به گزارش ایرنا، در این نامه خطاب به «مجید عشقی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است: پیرو عرضه برخی خودروها در بورس کالا به اطلاع می‌رساند، مدت مصوبه شصت و سومین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در خصوص تنظیم بازار خودرو یک سال بوده است. بدیهی است با انقضای این مدت، مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به خودی خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی می‌شد.
در ادامه این نامه آمده است: بر این اساس مطابق مصوبات ۴۲۰، ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸ بازار خودروهای انحصاری شامل تمام خودروهای سواری دو شرکت ایران خودرو و سایپا به جز دو خودروی هایما و تارا است و عرضه آنها باید طبق روال پیشین و مطابق با مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد. قیمت این خودروها نیز باید بر اساس مصوبات ۱۴۸ و ۴۴۲ طبق فرمول Price Cap محاسبه شود. بنابراین عرضه خودروهای خانواده دنا، پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.

شورای‌عالی بورس مرجع تصمیم‌گیری است
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نامه شورای رقابت به سازمان بورس واکنش نشان داد و درباره توقف عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: مجوز عرضه خودرو در بورس کالا از سوی شورای‌عالی بورس صادر شده است و این شورا در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد.
احسان خاندوزی در حاشیه تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصادی افزود: برای اینکه بین نهادهای مختلف تعارض تصمیم‌گیری ایجاد نشود پیش از جلسه نهایی شورای‌عالی بورس، باید نظر شورای رقابت نیز اخذ شود.
بورس کالا، تابع مصوبه شورای‌عالی بورس
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس هم در واکنش به نامه شورای رقابت به سازمان بورس گفت: شورای‌عالی بورس بالاترین رکن بازار اوراق بهادار است و تصویب سیاست‌های کلان این بازار را برعهده دارد، بنابراین عرضه خودرو در بورس کالا هم یکی از مصوبات شورای‌عالی بورس است و از این‌رو بورس کالا در چهارچوب این مصوبه فعالیت می‌کند.
امیرمهدی صبایی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف شورای رقابت تعیین سیاست‌ها و خط مشی بازار با تدوین قوانین و مقررات مربوطه بوده و تمام مقررات و مصوبات شورای‌عالی بورس برای بورس‌ها لازم‌الاجرا است. اولین بار نیست که درباره عرضه یک محصول یا تعیین قیمت پایه یک محصول میان بورس و شورای رقابت اختلاف‌نظر وجود دارد، بنابراین عرضه خودرو در بورس مانند سابق با رویکرد حمایت از سهامداران تابع قوانین و مصوبات شورای‌عالی بورس است.
عرضه خودرو در بورس باید ادامه پیدا کند
عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس با تأکید بر عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا طبق روال و بیشتر از گذشته هم باید صورت گیرد و کسی هم که مانع عرضه آن شود، مطابق با قانون با آن برخورد خواهد شد. محسن علیزاده افزود: عرضه‌ها طبق قانون مشخص شده، بنابراین انتظار می‌رود که وزارت صمت همه خودروهای تولیدی را در بورس کالا عرضه کند. به گفته علیزاده، شاید در روزهای نخست عرضه خودرو در بورس، قیمت کشف شده و قیمتی که در کارخانه عرضه می‌شد متفاوت باشد، اما در نهایت این عرضه باعث تعدیل قیمت‌ها می‌شود.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی