آنچه پس از سال‌ها در لیگ آلمان مشاهده کردیم

بوندس لیگا دیگر یک‌طرفه نیست

امیررضا همایون
خبر‌نگار

بوندس لیگای آلمان هم پس از خواب زمستانی طولانی‌مدتی که رفته بود از جمعه شب هفته گذشته بازهای نیم‌فصل دوم خودش را آغاز کرد و الان به طور قطع می‌توان گفت فوتبال در تمام لیگ‌های معتبر اروپا جریان دارد. فوتبال آلمان این هفته بسیار پرماجرا بود، ماجراهایی که شاید برخلاف فصول گذشته که بوندس لیگا برای بایرن مونیخ یک لیگ یک‌طرفه بود، سرنوشت قهرمان فصل جاری لیگ داخلی آلمان را به طور کلی عوض کند.

 

بایرن و مشکل گلزنی
همانطور که پیش‌تر گفته شد نیم‌فصل دوم رقابت‌های بوندس لیگا از جمعه هفته گذشته و با برگزاری مصاف بایرن مونیخ و لایپزیگ آغاز شد. این مصاف از دو جهت برای ناگلزمن و تیم فنی‌اش از اهمیت زیادی برخوردار بود. اول اینکه ناگلزمن در این مسابقه با تیم سابقش روبه‌رو می‌شد؛ تیمی که کسب نتایج مطلوب با آن باعث شده بود این سرمربی جوان پس از رفتن هانس دیتر فلیک به مانشافت تبدیل به گزینه اصلی مدیران این تیم برای هدایت تیم اول ایالت باواریا شود. دوم اینکه ترک زمین از سوی بایرن مونیخ با سه امتیاز باتوجه به امتیاز تیم‌های دیگر جدول رده‌بندی مسابقات می‌توانست آرامش خاطر بیشتری را به این تیم برای ادامه فصل بدهد و موضوعی که رخ نداد و باعث شد هواداران فوتبال در جهان پس از چند فصل پیاپی که بوندس لیگا از همان ابتدا با یکه‌تازی بایرن آغاز می‌شد در این فصل رقابت چند تیم برای کسب عنوان قهرمانی را شاهد باشند. نکته دیگر که این مسابقه برای هواداران این تیم داشت مشکل بایرن در بازکردن دروازه حریفانش است، اتفاقی که در فصول گذشته با حضور رابرت لواندوفسکی برای این تیم رخ می‌داد اما در این فصل با ترانسفر شدن لوا از آلمان به اسپانیا تیم تحت هدایت ناگلزمن برای گلزنی در بازی‌های متوالی دچار مشکل شده است. مشکلی که شاید برای آنها باتوجه به شرایط جدول مسابقات به قیمت از دست دادن جام قهرمانی بوندس لیگا پس از 10 قهرمانی متوالی در این رقابت‌ها تمام شود.

فرایبورگ-فرانکفورت
در حساس‌ترین حالت ممکن
در روز دوم هفته شانزدهم بوندس لیگا اتفاقات جالب و عجیبی رخ داد. یکی از این اتفاقات عجیب برتری 3 بر صفر آینتراخت فرانکفورت مقابل شالکه 04 و شکست 6 بر صفر فرایبورگ مقابل ولفسبورگ بود. این شکست از آنجا عجیب به نظر می‌رسد که فرایبورگ تا پیش از آغاز جام جهانی قطر عملکرد خوب و کم نقصی را از خودش به جا گذاشت و حتی در مقاطعی از فصل به صدر جدول بوندس لیگا رسید اما شکست تحقیر‌آمیز این تیم مقابل ولفسبورگ و همچنین پیروزی قاطع فرانکفورت مقابل شالکه باعث شد بازی این دو تیم در هفته هفدهم در حساس‌ترین حالت ممکن پیگیری شود.
شاید اگر ابتدای فصل کسی می‌گفت بازی آینتراخت و فرایبورگ در هفته هفدهم مسابقات می‌تواند روی جدول تأثیر بگذارد باتوجه به سوابقی که از این دو تیم در فصل‌های گذشته سراغ داشتیم حرفش را باور نمی‌کردیم اما حالا و به علت عملکرد خوب این دو تیم و ضعف دیگر تیم مدعی فصول گذشته یعنی دورتموند باعث شده بازی این دو تیم که روز چهارشنبه هفته جاری به میزبانی تیم فرایبورگ برگزار می‌شود، در حساس‌ترین حالت قرار بگیرد؛ حساسیتی در نقطه اوج که باید دید کدام یک از این دو تیم برنده احتمالی این رقابت هستند و از آن سو بایرن مونیخ که در حال حاضر و پس از پایان رقابت‌های هفته اول نیم‌فصل دوم با 35 امتیاز از 16 مسابقه در صدر قرار دارد چه نتیجه‌ای مقابل کلن کسب می‌کند؟
باتوجه به آنچه گفته شد بوندس لیگا در این فصل به هر دلیلی که هست برخلاف فصول گذشته از رقابتی یک‌طرفه برای بایرن مونیخ و بعضی اوقات دورتموند تبدیل به یک رقابت تماشایی شده است که به نظر می‌رسد اگر به همین صورت ادامه پیدا کند هیچ کس نتواند تا هفته آخر قهرمان این فصل را پیش‌بینی کند، موضوعی که البته برای مانشافت هم خوب است.
شاید یکی از دلایل اصلی سقوط تیم ملی آلمان در دو جام جهانی اخیر اطمینان بیش از اندازه بازیکنان آلمانی بایرن از جایگاهشان در تیم ملی به علت یکه‌تازی‌های این تیم در لیگ داخلی بوده است اما زمانی که چند تیم عملکرد خوبی داشته باشند نگاه سرمربی تیم ملی به بازیکنان تیم‌های دیگر هم جلب می‌شود و هیچ کس نمی‌تواند از جایگاهش در تیم ملی مطمئن باشد و برای رسیدن به آن باید تلاش کند.

جستجو
آرشیو تاریخی