مدیرکل صمت سیستان و بلوچستان:

۱۴ بازارچه خرده‌فروشی بین ایران و پاکستان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: مجوز راه‌اندازی ۱۴ بازارچه خرده‌فروشی بین ایران و پاکستان صادر شده و امیدواریم این بازارچه‌ها همزمان با دهه فجر در مرز پیشین افتتاح شود.
به گزارش ایرنا، ایرج حسن‌پور افزود: در نشستی که چندی قبل با طرف‌های پاکستانی صورت گرفت دهمین تفاهمنامه بین ایالت پاکستان و سیستان و بلوچستان منعقد شد. براساس پیشنهاد کمیسیون اقتصادی بین ایران و پاکستان، مقرر شد کمیته مشترک مرزی ایجاد شود و بحث تهاتر در حال پیگیری است. وی ادامه داد: در این نشست ۳۸ بند به توافق طرفین رسیده و ریمدان که یکی از گذرهای مهم ترانزیتی است در آینده نزدیک افتتاح و روادید بین کنسولگری ایران و پاکستان هم ۶ ماهه صادر می‌شود.
وی گفت: دو طرف در خط راه‌آهن زاهدان - میرجاوه - کویته هم مشارکت دارند و مقرر شد خط ریلی جدیدی نیز از طرف ایران و از طریق میرجاوه راه‌اندازی شود. حسن‌پور افزود: پاکستانی‌ها همچنین درخواست آموزش در زمینه‌های کشاورزی و شیلات را داشتند که مقرر شد این مسأله انجام شود. ایجاد خط هوایی بین تجار و بازرگانان از کویته تا چابهار هم در حال انجام است. با توجه به بحث سیلاب نیز مقرر شد در زمینه زیرساختی اقدامات بهتری با همکاری جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد و خط کشتیرانی بین چابهار و کراچی نیز پیشنهاد ۲ طرف بود که مقرر شد کارشناسان بررسی دقیق‌تری در این زمینه انجام دهند.
حسن‌پور خاطرنشان کرد: حجم تجارت ۶ ماهه از سیستان و بلوچستان با پاکستان حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که البته هدفگذاری ما پنج میلیارد دلار است. مقرر شده تعرفه‌های ترجیجی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد تخفیف داده شود تا تجار فعالیت بیشتری داشته باشند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی