امریکا در فکر جبران نتیجه 2019

جنگ ستارگان در مالاگا

امیررضا همایون
خبر‌نگار

جام جهانی بسکتبال مردان که تابستان سال‌جاری میلادی به میزبانی مشترک سه کشور ژاپن، اندونزی و فیلیپین برگزار می‌شود، یکی از تورنمنت‌های مهم امسال برای تیم‌های ملی بسکتبال در جهان است. زیرا این تورنمنت حکم مرحله اول رقابت‌های کسب سهمیه بازی‌های المپیک تابستانی 2024 پاریس را دارد و تیم‌های برتر هر قاره در این رقابت‌ها سهمیه حضور در پاریس را به‌عنوان نماینده قاره‌هایشان کسب می‌کنند. اما جام جهانی بسکتبال برای برخی از تیم‌ها مانند ایالات متحده امریکا که کشوری صاحب سبک در این رشته به حساب می‌آید، تفاوت بسیاری با دیگر کشورها دارد؛ آنها برخلاف بسیاری از کشورها برای کسب عنوان قهرمانی به این رقابت‌ها می‌آیند و به نوعی می‌توان گفت این تیم اگر با عنوان قهرمانی مسابقات را ترک نکنند، شکست خورده‌اند، اتفاقی که در دوره گذشته رقابت‌ها که در سال 2019 میلادی و به میزبانی کشور چین برگزار می‌شد برای ایالات متحده رخ داد و این تیم برخلاف انتظار‌ها موفق نشد به مراحل پایانی مسابقات صعود کند و مهم‌ترین تورنمنت بسکتبال جهان پس از بازی‌های المپیک تابستانی را با حضور در رتبه هفتم جدول رده‌بندی نهایی به پایان برد.
رتبه‌ای که شاید اگر کشور دیگری به جای ایالات متحده امریکا در آن حضور داشت یک موفقیت برای ورزش آن کشور به حساب می‌آمد اما همان‌طور که پیش‌تر گفته شد بسکتبال امریکا با توجه به پتانسیل و پشتوانه‌ای که دارد در هر دوره برای کسب عنوان قهرمانی می‌جنگد. به همین علت است که می‌گوییم حضور در رتبه هفتم جام جهانی 2019 با وجود رسیدن این تیم به مدال طلای بازی‌های المپیک تابستانی 2020 توکیو که به علت شیوع ویروس کرونا با یک سال تعویق در تابستان 2021 برگزار شد یک شکست بزرگ و مطلق برای ورزش کشورها به حساب می‌آید.
یکی از مواردی که به آماده‌سازی تیم‌ها برای حضوری قدرتمند در رقابت‌های مهم جهانی کمک می‌کند برگزاری بازی و یا تورنمنت‌های تدارکاتی مختلف با حضور تیم‌های قدرتمند آن رشته است. اتفاقی که امریکا و دیگر تیم‌های قدرتمند بسکتبال جهان مانند اسلوونی که در رقابت‌های سال 2019 نتیجه مطلوب کسب نکرده‌اند به آن برای بهبود روند آماده‌سازی خودشان فکر می‌کنند. بر همین اساس روز جمعه هفته گذشته خبر آمد که سه تیم بسکتبال ایالات متحده امریکا، اسپانیا و اسلوونی تابستان سال‌جاری میلادی تورنمنتی سه جانبه را با هدف پیشبرد هر چه بهتر برنامه‌های آماده‌سازی خودشان برای حضور در جام جهانی برگزار می‌کنند.
تورنمنتی که از تاریخ 20 تا 22 مرداد 1402 به میزبانی شهر مالاگا اسپانیا و به مناسبت صدمین سال تأسیس فدراسیون بسکتبال اسپانیا برگزار خواهد شد. به هر روی با توجه به ستارگانی که تیم ملی امریکا و اسلوونی از آن بهره می‌برد برگزاری این تورنمنت برای فدراسیون اسپانیا ضمن بهره‌مندی تیم بسکتبال این کشور، بازی تدارکاتی با بهترین‌های بسکتبال جهان آورده مالی هم برای این فدراسیون خواهد داشت. اما تیم ملی اسپانیا پس از اتمام این تورنمنت و در همین شهر میزبان دو تیم کانادا و آرژانتین هستند. مصاف اسپانیا با آرژانتین در این تورنمنت تدارکاتی برای علاقه‌مندان به بسکتبال یادآور بازی نهایی جام جهانی 2019 چین است. مسابقه‌ای که اسپانیا موفق شد مقابل آرژانتینی‌ها به برتری برسد و با جام قهرمانی جهان، پکن را به مقصد مادرید ترک کند حالا باید منتظر ماند و دید پس از گذشت چند سال از آن مسابقه و تغییرات گسترده‌ای که تیم ملی اسپانیا و آرژانتین در سالیان اخیر تجربه کرده است. این بار پیروز این مصاف چه تیمی خواهد بود؟

جستجو
آرشیو تاریخی