اولین شگفتی فصل رخ داد

سقوط در ملبورن

امیررضا همایون
خبر‌نگار

 


روز سوم رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا در سال 2023 بامداد چهارشنبه برگزار شد و مهم‌ترین و اولین شگفتی فصل جدید مسابقات در آن رخ داد. روز سوم رقابت‌ها اما مسابقات دیگری هم در خود داشت.

وداع زود هنگام رافا
یکی از عجیب‌ترین اتفاقات فصل جدید تنیس بامداد چهارشنبه در زمین مرکزی رقابت‌های آزاد استرالیا رخ داد. رافا نادال ستاره و اسطوره اسپانیایی دنیای راکت که به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها حضور داشت، پس از صعود سختی که از دور اول مسابقات داشت. برای صعود به دور سوم به مصاف مکنزی مک‌دالند تنیسور نه چندان مطرح امریکایی رفت و در سه ست متوالی بازی را به او واگذار کرد تا وداع زودهنگاهی از اولین گرند اسلم فصل داشته باشد. البته باید گفت که این عملکرد ضعیف از پادشاه خاک رس جهان ناشی از مصدومیت‌های پی در پی است که برای او رخ می‌داده است. حال باید دید نادال در رقابت‌های بعدی تنیس جهان بخصوص در رقابت‌های آزاد فرانسه (رولان گاروس) که نادال با چهارده عنوان قهرمانی پر افتخار‌ترین تنیسور آن رقابت‌ها محسوب می‌شود چه عملکردی از خودش به نمایش می‌گذارد. بدون هیچ تردیدی مهم‌ترین هدف ستاره اسپانیایی در هر فصل به واسطه تبحری که در رقابت‌های خاک رس دارد، عملکرد مطلوب در دومین گرنداسلم فصل است و باید منتظر ماند و دید حالا که او از این مسابقات کنار رفته مصدومیت‌های متوالی اجازه کسب عنوان قهرمانی رولان گاروس را به او می‌دهد یا اینکه اتفاقات دیگری برایش در ادامه فصل رخ خواهد داد.
نادال پس از حذف از رقابت‌های استرالیا در سال 2023 گفت: «برخی اوقات پذیرش اینگونه بدشانسی‌ها و مصدومیت‌ها برایم دشوار است. اوضاع سختی است. اما دست از تلاش بر نمی‌دارم و گلایه نمی‌کنم. اگر بگویم از لحاظ روحی به هم نریخته‌ام دروغ گفته‌ام. خسته، ناراحت و سرخورده هستم اما می‌خواهم به تنیس بازی کردن ادامه دهم و به عقب باز نخواهم گشت. امیدوارم مدت زیادی از میادین دور نباشم چون در این سن و سال اینگونه وقفه‌ها دشوار است.»

صعود ایگا، سقوط رادوکانو
رقابت‌های بامداد چهارشنبه هفته جاری علاوه بر شگفتی در بخش مردان رقابت‌ها در بخش زنان هم یک شگفتی ویژه داشت آن هم حذف رادوکانو انگلیسی از مسابقات توسط یک تنیسور جوان و 18 ساله بود، به نوعی می‌توان گفت رادوکانو انگلیسی که پیش از این سابقه کسب عنوان قهرمانی گرنداسلم امریکا در سال 2021 را در کارنامه دارد بامداد چهارشنبه در جدال جوانان مقابل این تنیسور شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت، شکستی که بدون شک تمام توجهات را از روی او برمی‌دارد شاید هم فشار بسیار زیاد رسانه‌ها پس از کسب قهرمانی آزاد امریکا باعث شد که او در تورنمنت‌های پس از آن موفق به کسب نتیجه نشود. حالا باید منتظر عملکرد این ستاره جوان تنیس انگلستان در رقابت‌های پیش رو ماند. آیا او می‌تواند با ریکاوری خودش در تورنمنت‌های آینده به روزهای مطلوب پیش از قهرمانی امریکا باز گردد یا اینکه نمایش مطلوب او در سال 2021 تنها یک سراب زودگذر بوده، اتفاقی که برای بسیاری از ورزشکاران حرفه رخ می‌دهد.

در دیگر مسابقه حساس بخش زنان ایگا
اشوبانتک لهستانی بانوی شماره یک جهان پس از عبور نه چندان دشوار از دور اول موفق شد مطابق انتظار در دور دوم هم مقابل حریفی از کلمبیا به برتری برسد و راهی دور سوم شود.
با توجه به عدم صعود رادوکانو از دور دوم شانس اشوبانتک لهستانی برای رسیدن به جام قهرمانی اولین گرنداسلم فصل بیشر شد. البته باید گفت که مهم‌ترین رقبای او در راه رسیدن به بازی نهایی کارولین گارسیا و انس جابر هستند، بازیکنانی که اشوبانتک در تورنمنت‌های قبلی موفق به شکست آنها شده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی