کارشناسان در گفت‌وگو با «ایران» درباره ورود شورای رقابت به بازار ارتباطات ثابت اعلام کردند

بازار اینترنت ثابت رقابتی است و مصداق انحصار نیست

سوسن صادقی- «با بررسی بازار اینترنت ثابت، شورای رقابت این بازار را مصداق بازار انحصاری تشخیص داد و مرکز ملی رقابت به تنظیم دستورالعمل قیمت مکلف شد. این مرکز باید این دستورالعمل را با مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و نظرخواهی از سایر ذی‌نفعان، تهیه و برای تصویب به شورای رقابت ارائه کند.» به تازگی این خبر کوتاه را شورای رقابت اعلام کرده است؛ خبری که سؤالات زیادی برای فعالان و اپراتورهای ارتباطات ثابت (اینترنت ثابت) ایجاد کرده است، چرا که به گفته برخی از کارشناسان، اینترنت ثابت مصداق انحصار نیست و با تعرفه‌گذاری کف و سقف قیمت از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و فعالیت 17 اپراتور اینترنت ثابت و 60 شرکت Serveco رقابت در این حوزه جریان دارد.

بازار غیرانحصاری
معاون تجاری و مشتریان شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه خبر منتشر شده از سوی شورای رقابت خلیی کوتاه و مبهم است از این رو باید منتظر بمانیم تا جزئیات آن را منتشر کنند، به «ایران» گفت: در بازار B2C و در شرایط فعلی اینترنت ثابت مصداق خدمات انحصاری نیست، چرا که در حال حاضر 17 اپراتور ارتباطات ثابت (FCP) و 60 شرکت ServeCo در بازار اینترنت ثابت وجود دارد و در فضای کاملاً رقابتی و غیرانحصاری در حال فروش اینترنت هستند.
داوود زارعیان افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) هم تعرفه‌ها را مشخص می‌کند به طوری که اگر به تعرفه‌های سازمان رگولاتوری مراجعه کنیم، تعرفه‌ای در سال 96 برای بازار اینترنت ثابت رقابتی تنظیم و تصویب شده است؛ به این ترتیب که دارای کف و سقف قیمت (2هزار تومان در گیگ) است و اپراتورها آزادند در این محدوده قیمت‌گذاری کرده و اینترنت ثابت را به مشترکان خود بفروشند.به گفته این کارشناس اگر اکنون به سایت اپراتورهای ارتباطات ثابت مراجعه کنید، قیمت‌ها متنوع است و اپراتوری وجود ندارد که قیمت مشابه داشته باشند بنابراین در بخش B2C بازار رقابتی است و ورود شورای رقابت به بازاری که در فروش اینترنت و طبق تعرفه سازمان رگولاتوری انحصاری نیست، نمی‌تواند چندان توجیهی داشته باشد، از این رو باید منتظر شد و دید که تفسیر شورای رقابت از این موضوع چه بوده است. معاون تجاری و مشتریان شرکت مخابرات ایران در ادامه با بیان اینکه اینترنت در یک بخش انحصاری است و آن هم بازار B2B است، گفت: شرکت زیرساخت، واگذاری اینترنت بین‌الملل را بر عهده دارد که کاملاً انحصاری است اما این بخش هم چون دولتی است مصداق اصل 44 نمی‌شود و ورود شورای رقابت به این بخش هم به دلیل قانونی نمی‌تواند صحیح باشد.
رقابت در بازار
عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) کشور به «ایران» گفت: سؤال اصلی این است که اینترنت ثابت کشور چرا مصداق انحصار تشخیص داده شده در حالی چندین اپراتور بخش خصوصی و مخابرات در آن فعال هستند؟
علی توسلی افزود: تجربه نشان داده چنین تصمیماتی تبعات مثبتی نداشته است بنابراین نمی‌توان چندان به چنین فرایندی خوشبین بود. اگر به دنبال یافتن انحصار در حوزه اینترنت هستند باید به سراغ تلفن سیار بروند که تنها دو اپراتور در آن فعالیت دارند یا به سراغ شرکت ارتباطات زیرساخت بروند که به صورت رسمی و انحصاری واردکننده و فروشنده پهنای باند است.
عضو کمیسیون سازمان نصر کشور گفت: اتفاقاً ورود شورای رقابت برای قیمت‌گذاری اپراتورهای همراه و شرکت ارتباطات زیرساخت که انحصاری هستند می‌تواند اتفاق مبارکی باشد و حذف انحصار زیرساخت اولین گام جدی در راستای بهبود کیفیت و تنظیم قیمت خواهد بود.وی در ادامه گفت: البته بهترین تصمیم سپردن کنترل قیمت و بازار به سازمان نصر کشور است که تمام فعالان بخش خصوصی حوزه در آن حضور دارند و امکان دخالت سایر نهادها در آن وجود ندارد.
لازم به ذکر است درباره این خبر و دریافت جزئیات بیشتری درباره آن با «محمدرضا سیدنورانی» رئیس شورای رقابت تماس گرفتیم که وی اعلام کرد گفت‌و‌گو نمی‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی