چند نکته از ال‌کلاسیکوی خاورمیانه‌ای

اولین جام فصل برای ژاوی و رفقا

امیررضا همایون
خبر‌نگار

فوتبال اروپا در این هفته به غیر از بازی حساس شهرآورد منچستر که شنبه شب به میزبانی یونایتدی‌ها برگزار شد و شاگردان تن هاخ موفق به پیروزی شگفت‌انگیز مقابل پسران پپ شدند، یک بازی حساس دیگر هم داشت. مسابقه‌ای که برخلاف شهرآورد منچستر کیلومترها آن طرف‌تر و در قاره آسیا برگزار می‌شد. رئال مادرید و بارسلونا در  بازی نهایی رقابت‌های سوپر کاپ اسپانیا برای کسب اولین جام فصل  فوتبال اسپانیا به مصاف یکدیگر رفتند. مسابقه‌ای که با عملکرد  فوق‌العاده پسران ژاوی همراه بود و آنها موفق شدند با نتیجه 3 بر 1 رئال را در ال‌کلاسیکو خاورمیانه‌ای شکست بدهند و با اولین جام فصل، قاره آسیا را به سمت بارسلون ترک کنند. این مسابقه اما نکات جذاب زیادی داشت که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
طلسم ژاوی شکست
مهم‌ترین دستاورد پیروزی مقابل رئال مادرید برای ژاوی کسب اولین جام خودش با بارسلونا به عنوان مربی بود. این مربی جوان که به عنوان بازیکن با بلوگرانا موفق شد به تمام جام‌های ممکن برسد، چند سال پس از خداحافظی از دنیای بازیگری به عنوان سرمربی به نوکمپ بازگشت اما ژاوی در قامت سرمربی کار سختی برای بازسازی این تیم داشت، زیرا تیمی که ژاوی آن را از سرمربی‌های قبلی تحویل گرفته بود شرایط خوبی نداشت و در بحران کامل به سر می برد، بحرانی که باعث شد بارسلونا تحت هدایت اسطوره  خودش فصل گذشته را بدون کسب جام به پایان برساند، نکته‌ای که انتقادات بسیاری را به سبک مربیگری  ژاوی روانه کرد به همین خاطر است که می گوییم کسب این جام بسیار مهم بود، زیرا کسب این عنوان باعث می‌شود انتقادات هواداران بارسلونا نسبت به تیم محبوبشان به کمترین حد ممکن برسد و اعضای تیم هم در آرامش کامل برنامه‌های خودشان را برای کسب عناوین قهرمانی بعدی در فصل جاری پیش ببرند.

رکورد کارلتو شکست
سفید‌های مادرید نمایش دور از انتظاری باتوجه به عناوینی که فصل گذشته کسب کردند در این مسابقه داشتند. نکته‌ای که باعث شد رکورد 12 ساله کارلو آنچلوتی سرمربی ایتالیایی تیم اول مادرید بشکند. آنچلوتی از سال 2010 به این سو در هیچ کدام از بازی‌های نهایی که به عنوان سرمربی تیم‌هایش را هدایت کرده بود بازی را به حریف واگذار نکرده بود و در طول 12 سال گذشته همیشه زمین بازی‌های نهایی را با جام ترک کرده بود، اتفاقی که در بازی یکشنبه شب به لطف عملکرد ضعیف بنزما و یارانش رخ نداد تا رکورد 12 ساله آقای سرمربی بشکند.
کسب جام رویا نیست
بدون شک جدایی لئو مسی از بارسلونا یکی از مهم‌ترین اتفاقات چند سال اخیر برای  این تیم  بوده است، جدایی که حسرت‌های زیادی را به هواداران بلوگرانا تحمیل کرد. یکی از این حسرت‌ها عدم کسب جام توسط بارسلونا در دوران پسا مسی بود و شاید یکی از علت‌های انتقاد به ژاوی و تیم  مدیریتی بارسلونا عدم کسب جام توسط این تیم پس از رفتن اسطوره آرژانتینی بود، اتفاقی که با پیروزی در بازی نهایی سوپرجام اسپانیا رخ داد و از حالا به بعد دیگر کسب جام بدون حضور لئو مسی در ترکیب بلوگرانا برای آنها رویا نیست و به نوعی می‌توان گفت این طلسم که بارسلونا بدون مسی موفق به کسب جام نمی‌شود پس از گذشت بیش از یک سال از رفتن اسطوره از بارسلونا شکست و این موضوع مهم‌ترین دستاورد سوپرکاپ اسپانیا در سال 2023 محسوب می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی