ویژه نامه پلاس ۸۱۰۵ - ۲۶ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس ۸۱۰۵ - ۲۶ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۹

دکوراسیون مواج

امواج دریا را در اتاقتان حس کنید

شاینا شجری
مترجم

 

خداحافظی با زوایای تیز
در فضای منزل
ایجاد فضایی لطیف و مواج با الهام از آرامش اقیانوس در آپارتمان، رؤیایی نیست؟ شاید با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال به فکر تغییر دکوراسیون منزل افتاده باشید و با دیدن طراحی‌های مدرن موّاج، غواصی در میان امواج خانه خود را ترجیح دهید!
طراحان داخلی به‌تازگی به سبکی جدید روی آورده‌اند: دکوراسیون مواج، که برای تحول بخشیدن به فضای منزل ایده‌آل به نظر می‌رسد. چرا که ظرافت منحنی‌های موجی شکل و ترکیب آن با مدرنیته، نویدبخش افزودن خطوط نرم و در پی آن، آرامش بیشتر به فضای زندگی است. در این ایده، مبلمان و برخی لوازم تزئینی جالب برای ایجاد دکوراسیونی مدور ارائه شده‌ تا حس امواج دریا برای دوستداران آرامش را فراهم آورد.
اما دکوراسیون مواج چیست و چرا طی ماه‌های اخیر، موج آن به دنیای طراحان رسیده است؟ سبک مواج با الهام از دریا نه‌تنها در دنیای آرایشگری، بلکه در میان دیزاینرها نیز محبوب واقع شده و توانسته است امواج ظریف اقیانوس را روی لوازم منزل ما از مبلمان گرفته تا گلدان‌ها و دیوار بنشاند.
این الهامات، بخشی از روند دکوراسیون ارگانیک است که با ترکیب اشکال نامتقارن و گرد، تداعی‌گر طبیعت بوده و به فضای داخلی لطافت و صفا می‌بخشد. دکور مواج را می‌توان با ایجاد تغییراتی کوچک و در ترکیب با لوازمی به اشکال نامنظم به‌منظور ایجاد هماهنگی و آرامشی خاص در نظر گرفت. بهتر است از رنگ‌های طبیعی، مانند تناژهای خاکی استفاده شود، مگر اینکه دوستدار پاپ آرت، یعنی مدل‌های رنگارنگ باشید. این مدل‌ها بسته به سلیقه شما چه محتاطانه و چه پرزرق و برق باشد، سبک موج‌دار خود را با ارائه منحنی‌های لطیف در تمامی فضا نمایش می‌دهد.

مبلمان‌های مواج
برای بازتولید یک فضای دلنشین و تداعی‌کننده امواج، هیچ چیز بهتر از انتخاب لوازم اصلی سالن با طراحی‌های منحصربه‌فرد نیست. مثلاً در اتاق نشیمن، با انتخاب مبلمان‌های لوبیایی شکل راحتی، هنگام استراحت حس لطافت را به خود هدیه دهید. برای تأکید بر حس مواج بودن اطراف خود استفاده از کوسن‌هایی که دارای حس و رنگ دریا هستند، کمک شایانی خواهد کرد.
یکی دیگر از موارد ضروری در منزل ما، میز قهوه خوری است. طراحان این میزها را در ظاهری موج‌دار که باب طبع اکثریت ماست، پیاده‌سازی کرده‌اند. میزی با پایه موجی شکل و میزی دیگر با رویه نامتقارن و دارای انحنا؛ به هرحال هر کسی سلیقه خاص خود را دارد! دیگر می‌توان با زوایای تیز کلا خداحافظی کرد تا زمینه برای ورود موج‌های زیبا به اتاق نشیمن مهیا شود.
طراحی‌های موجی شکل پس از نشیمن، به اتاق خواب هم راه یافته‌اند تا فضایی دنج و مسحورکننده برای استراحت در اختیار شما قرار دهند؛ برای مثال، طراحان در این زمینه حال و هوای اقیانوس را روی تخته تزئینی بالای تختخواب تراش داده‌اند و برای ایجاد امواج بیشتر، یک میز پاتختی شیشه‌ای پر از پیچ و خم را به این دکور افزوده‌اند.

لوازم تزئینی اقیانوسی
برای تکمیل دکوراسیون دریایی، افزودن چند وسیله زینتی، به فضای داخلی روح خواهد بخشید. لوازم تزئینی که این روزها با منحنی‌های عجیبی برش داده شده‌اند تا لطافت را در هر گوشه‌ای از خانه به ارمغان بیاورند. حتی فرش‌ها که یکی از ملزومات اصلی دکوراسیون داخلی است، طرحی مدرن از امواج را به نمایش می‌گذارند.
دیوارها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به لطف طراحان خوش ذوق، ساحلی شده‌اند. آینه‌هایی با اشکال ناموزون دارای انحناهایی متفاوت بر دیوارها خودنمایی می‌کنند؛ چرا که علاوه بر بزرگ‌تر جلوه دادن فضا، اشیای زینتی واقعی هستند. تصور کنید که یک ساعت دایره شکل با نمای جزر و مد دریا به دیوار آویخته شود، سپس جاشمعی‌های رنگی یا قاب‌ها، گلدان‌ها و دیگر لوازم زینتی با پیچ و خم‌هایی پرجلوه در گوشه و کنار منزل شما جا خوش کنند. گویی همگی در تلاشند تا حس لطافت و ظرافت دریایی را تقدیم شما کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی