تأسیسات گرمایش ۹۱ درصد کلاس‌ها استانداردسازی شد

خداحافظی با بخاری‌های نفتی پرخطر در مدارس کشور

با تأمین و تزریق بموقع اعتبارات دولتی برای نوسازی و به‌روزرسانی تأسیسات گرمایشی مدارس کشور، از بروز چالشی جدی برای ده‌ها هزار دانش‌آموز در روزهای سرد زمستان پیشگیری شد.
به گزارش فارس، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اعلام این خبر، گفت: با توجه به اینکه امسال مدارس پس از 2 سال تعطیلی کرونایی بازگشایی شدند، یکی از مسائلی که باید به آن توجه می‌شد بازبینی و بررسی تأسیسات گرمایش مدارس بویژه در مناطق سردسیر بود که به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.
حمیدرضا خان‌محمدی افزود: پیگیری‌های فراوانی انجام شد تا بازبینی از تأسیسات گرمایشی مدارس بویژه در مناطق سردسیر انجام شود و پس از انجام این بررسی‌ها، دولت مبلغی را به این موضوع اختصاص داد. بر همین اساس نیز آبان امسال برای به‌روز‌رسانی سیستم‌های گرمایشی کلاس‌ها، مبلغ 725 میلیارد تومان بین اداره‌های کل نوسازی مدارس توزیع شد که با این اعتبار، تأسیسات گرمایشی 14 هزار کلاس بهسازی شد.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش به اقدامات ضروری و فوری انجام شده نیز اشاره کرد و گفت: برای نمونه در یکی از مناطق سردسیر بروجرد طی 7 روز و پیش از شدت گرفتن سرما، سامانه استاندارد گرمایشی اجرا شد. اگر این پیش‌بینی و تزریق بموقع بودجه اتفاق نمی‌افتاد این روزها چالش مهمی در مدارس داشتیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 91 درصد کلاس‌های درس کشور دارای گرمایش استاندارد هستند، اعلام کرد: در حال حاضر 49 هزار کلاس در سراسر کشور داریم که باید استانداردسازی سیستم گرمایش در آنها انجام شود. البته این به معنای استفاده از بخاری‌های نفتی پرخطر در این کلاس‌ها نیست، بلکه باید به گرمایش استاندارد مجهز شوند.
خان‌محمدی تصریح کرد: اگر طبق برنامه‌ریزی اعتبارات در زمان مناسب تزریق شود، تا پایان دولت سیزدهم استانداردسازی تأسیسات گرمایشی کلاس‌ها تکمیل می‌شود.
وی به ضرورت مدرسه‌سازی با نگاه به آینده، تأکید کرد و گفت: وقتی مدرسه‌ای می‌سازیم که باید حداقل 50 سال مورد استفاده قرار گیرد، پس لازم است به نیازهای آموزشی نسل‌های بعدی هم در ساخت مدرسه توجه شود اما این نکته در مدرسه‌سازی‌ها تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
خان‌محمدی افزود: استفاده از فناوری‌های نوین در بخش‌های مختلف مدارس ازجمله ساختمان و همچنین در حوزه آموزش، تحولات خوبی ایجاد کرد. قرار است طرح‌های برتر در ساخت مدارس به‌کار گرفته شوند تا به الگویی مناسب و مدرن از مدارس ایرانی-اسلامی برسیم. وی با اشاره به آغاز الگوسازی 28 مدرسه با معماری ایرانی-اسلامی، گفت: قرار است در دهه فجر امسال 10 مدرسه به‌عنوان الگوهای مدرسه‌سازی با معماری ایرانی-اسلامی به بهره‌برداری برسند.
این مسئول با اشاره به برنامه‌ریزی برای سوق دادن فرایند ساخت مدارس به سمت سازه‌های صنعتی و سبک، اظهار داشت: هم‌اکنون برای ساخت 64 مدرسه سبز در کشور برنامه‌ریزی و 280 مدرسه نیز صنعتی‌سازی شده است. البته برنامه‌هایی برای ساخت مدارس صنعتی‌ساز، سبک و سریع نیز در نظر داریم که با رایزنی‌های انجام شده به نتایج خوبی رسیده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: سرانه فضای آموزشی‌ در 31 شهرستان، کمتر از 3 مترمربع است. استفاده از سازه‌های صنعتی طبق نقشه‌ها و استانداردهای مد نظر مدرسه‌سازی می‌تواند به سرعت این خلأهای آموزشی را برطرف کند. در سفر اخیر رئیس‌جمهور محترم به شهرستان بهارستان دستور ساخت 10 مدرسه با 15 کلاس، توسط ایشان صادر شد که برای تسریع در ساخت این مدرسه‌ها می‌توان از سازه‌های صنعتی بهره گرفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی