ویژه نامه پلاس ۸۱۰۵ - ۲۶ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس ۸۱۰۵ - ۲۶ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

درخشش روبـــات‌ها در‌نمایشگاه‌ CES

میترا جلیلی در حالی‌که به‌دلیل شیوع‌کرونا، در‌3 سال گذشته نمایشگاه‌های فناوری بین‌المللی به‌صورت مجازی یا محدود برگزار می‌شد امسال نمایشگاه CES 2023 به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین فناوری‌های جهان به‌شکل سنتی و حضوری برگزار شد تا تولیدکنندگان،‌توسعه‌دهندگان و فعالان حوزه فناوری بتوانند آخرین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند.

یک نمایشگاه چهار روزه

در نمایشگاه چهار روزه 3 CES 202که در لاس‌وگاس امریکا برگزار شد، تلویزیون‌های نسل بعدی، فناوری‌های نوین برای لوازم خانگی و خانه‌های هوشمند و بسیاری از گجت‌های شگفت‌انگیز به نمایش درآمد و همچنین به‌روزرسانی‌های ویژه برای لپ ‌تاپ و تلفن‌های هوشمند ارائه شد. در این میان روبات‌ها سهم عمده‌ای از محصولات ارائه شده را به خود اختصاص دادند و بسیاری از سخنرانان هم در کنفرانس‌ها درباره این فناورانه‌های شگفت‌انگیز به بحث و گفت‌و‌گو نشستند. امسال نمایشگاه CES با شعار «عظمت الهام‌بخش»، بزرگ‌ترین فناوری‌های آینده را به نمایش گذاشت. برندهای مطرح جهان ازجمله سامسونگ، ال‌جی و سونی در آن حضور داشتند.

 

یک روبات انسان‌نما

یکی از روبات‌های پرطرفدار نمایشگاهCES  امسال روبات انسان‌نمای  Aeo بود. این روبات که هم قوی و هم مهربان است برای کمک کردن در زمینه‌های بهداشتی و مراقبت‌های اجتماعی طراحی شده است. روبات Aeo در حال حاضر در مراکز مراقبت از سالمندان فعال است و می‌تواند سطوح را با اشعه ماورای بنفش ضدعفونی کند و دارو را دقیق و به اندازه درست، در اختیار سالمندان قرار دهد. هنگام دادن دارو، چشمان دیجیتالی درخشانش برای لحظه‌ای به قلب تبدیل می‌شوند و سالمندان حس بسیار صمیمی و خوبی از این روبات می‌گیرند.  بازوهای این روبات قدرت مناسبی دارد و می‌تواند به آرامی مانند یک انبر دور گوشی بسته شود و آن را بدون افتادن یا له کردن، از روی میز بردارد و به سالمند برساند یا با وی سلفی بگیرد و محیطی شاد برایش فراهم کند. Aeo، جدیدترین نسخه ربات w  است که در CES 2023، بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری مصرف‌کننده جهان، به نمایش گذاشته شد و با ویژگی‌هایی ازجمله توانایی رساندن غذا و دارو به افراد مسن، به‌عنوان یک کمک‌کننده طراحی شده است. جالب است بدانید که این روبات می‌تواند بیشتر این وظایف را بدون دخالت انسانی انجام دهد. در واقع این روبات از طریق حسگرهای خود قادر است موانع سر راه خود را ببیند و از آنها دوری کند. آخرین نسخه  Aeo دارای سر شبیه انسان است که با صفحه نمایشی که یک جفت چشم درشت و دو بازو را نشان می‌دهد، بسته به نیاز، قابل شخصی‌سازی است. Aeo همچنین می‌تواند بین مراقبان و بیماران تفاوت بگذارد و با نگاه کردن به وضعیت بدن فرد بفهمد که ممکن است زمین بخورد و به کمک نیاز دارد. هنوز قیمت این روبات اعلام نشده اما شرکت سازنده، امیدوار است که روبات‌های Aeo را به جای فروش، به‌عنوان خدمات، اجاره دهد.

 

سگ
روباتیک

نگاهی به دنیای روبات‌ها در این نمایشگاه ما را با Dog-E آشنا می‌کند، روباتی که می‌توان آن را به‌عنوان جایگزین حیوان خانگی دانست. این روبات درواقع یک سگ روباتیک اسباب‌بازی نیست و آنقدر ویژگی‌های پیشرفته دارد که عملاً مانند یک موجود زنده به چشم می‌آید و می‌توان در آپارتمان‌ها که نگهداری حیوان خانگی سخت است، آن را جایگزین کرد. این روبات کاملاً به صدا و نور واکنش نشان می‌دهد و اگر او را صدا بزنید، حتماً به سمتتان می‌دود. این روبات درست مانند سگ‌های واقعی، عاشق این است که شما توپ را پرتاب کنید تا آن را برایتان برگرداند.  این سگ روباتیک، قلاده و دم دارد و از آنجا که به یک اپلیکیشن متصل است، کودکان می‌توانند هر وقت بخواهند رنگ آن را از این طریق تغییر دهند. Dog-E کاملاً آموزش‌پذیر است و در طول زمان می‌تواند با کارهایش شما را حسابی سرگرم کند. جالب اینجاست که این روبات کاملاً به اطرافش واکنش نشان می‌دهد مثلاً اگر او را نوازش کنید، گوش‌هایش را می‌خواباند و با صدایی خاص به شما جواب می‌دهد و پشتک می‌زند. چشمانش برق می‌زند و حسابی شما را غافلگیر می‌کند. اگر هم از کاری شرمنده
شود خودش را جمع می‌کند و کناری می‌خزد.

 

یک روبات چمن‌زن

یکی از روبات‌های جالب دیگری که در این نمایشگاه به نمایش درآمد، روبات چمن‌زنی Yarbo بود. این روبات هوشمند علاوه بر چمن‌زنی، می‌تواند در فصل پاییز و زمستان هم به برف‌روبی یا جمع کردن برگ درختان پاییزی بپردازد. این روبات نیازی به کابل محیطی ندارد و با استفاده از فناوری‌های ناوبری از جمله RTK-GPS و ناوبری میدان مغناطیسی می‌تواند در حیاط و روی چمن‌ها حرکت کند. این روبات همچنین به اینترنت G4 اتصال دارد و با کمک یک دوربین با وضوح بالا می‌تواند از موانع کاملاً اجتناب کند. وقتی Yarbo متوجه می‌شود که کارش تمام شده یا باتری آن به 5 درصد کاهش یافته است، به‌طور خودکار خودش را به پد شارژ بی‌سیم خود می‌رساند تا شارژ شود.

 

آموزش کدنویسی با تفریح و سرگرمی

اسباب‌بازی‌هایی که به بچه‌ها یاد می‌دهند کدنویسی را یاد بگیرند، می‌توانند عالی باشند، به‌خصوص اگر بازی کردن با آنها جذاب و سرگرم‌کننده هم باشد. سگ کدنویس Pyxel یکی از آنهاست. این اسباب‌بازی روباتیک که یکی دیگر از برترین روبات‌های نمایشگاه CES امسال بود، برای بچه‌های 8 سال به بالا طراحی شده و می‌توان نشستن، صحبت کردن و تکان دادن پنجه‌ها را به او آموزش داد. Pyxel یک سگ روباتیک قابل رمزگذاری از کمپانی Educational Insights است که به بچه‌ها می‌آموزد به زبان Blockly و همچنین Python که پیچیده‌تر است، برنامه‌نویسی کنند. بچه‌ها می‌توانند با کدنویسی، روبات خود را وادار کنند تا ترفندهایی مانند نشستن، صحبت کردن و تکان دادن سر یا دم و همچنین دویدن به اطراف و روشن شدن در رنگ‌های مختلف را یاد بگیرد. در طول بازی، کودکان مهارت‌های کدنویسی را یاد می‌گیرند که ممکن است در آینده هم برای آنها مفید واقع شود. بنابراین اگر والدین فکر می‌کنند روزی فرزندشان به سمت علوم کامپیوتری می‌رود، Pyxel بهترین راهکار برای نشان دادن مسیر است چون هم سرگرم می‌شوند و هم آموزش می‌بینند. قرار است این روبات در بهار امسال از طریق وبسایت آمازون و Educational Insights با قیمت 125 دلار به‌فروش برسد.

 

برندگان
CES

از دیگر روبات‌های نمایش داده شده در این نمایشگاه که برنده جایزه نوآوری  CESنیز شد، روبات Agrist L است که می‌تواند فلفل‌های آماده برداشت را با دقت میلیمتری از میان برگ‌های سبز پیدا کند و بچیند. Hi-Bot نیز یکی دیگر از روبات‌های این نمایشگاه بود که جایزه نوآوری را به خود اختصاص داد. این روبات راهنما که خودران است توسط مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره ساخته شده و می‌توان از کنفرانس‌ها تا بیمارستان‌ها از آن استفاده کرد. این روبات با استفاده از هولوگرام استریوسکوپی 360 درجه بالای سر خود می‌تواند چهره‌ها را تشخیص دهد، به بیماران کمک کند و امکان ملاقات‌های چهره به چهره را هم فراهم کند. Parky یکی‌ دیگر از روبات‌هایی است که در این رویداد جایزه به خود اختصاص داد. این روبات به داد خودروهای برقی می‌رسد و به آنها کمک می‌کند تا حتی اگر به هر دلیلی تا 50 مایل دورتر از محل ویژه شارژ متوقف شوند، به‌راحتی و با کمک این روبات شارژ شوند. جایزه بخش تناسب اندام و ورزش را روبات iVolve Pro، به خود اختصاص داد. iVolve Pro یک روبات تمرین‌کننده تنیس است که به شما امکان می‌دهد بدون بازیکن دیگر به تنهایی تمرین کنید. این روبات می‌تواند با استفاده از ترکیبی از بینایی کامپیوتر و هوش مصنوعی، در اطراف زمین حرکت کند و از موقعیت‌های مختلف به سمت شما توپ شلیک کند.

جستجو
آرشیو تاریخی